راهپیمایی عظیم اربعین ؛ فرصت بازیابی ثبات در عراق

امیر محمود گودرزی - کارشناس مسائل سیاسی - در موقعیت ژئوپلیتیکی جهان اسلام، شیعیان با توجه به دو مولفه شرایط جغرافیایی و برخورداری از بیش از 70 درصد منابع نفتی خاورمیانه، نقش و اهمیتی تعیین کننده در معادلات قدرت منطقه ای و جهانی دارند. طبیعی است که در این میان موقعیت دو کشور شیعی ایران و عراق خاص و استثنایی است. روابط دو کشور ایران و عراق تعیین بخش معادلات امنیتی خاورمیانه است و اتفاقا کشورهای غربی به خصوص آمریکا با حمایت عربستان و رژیم صهیونیستی سعی وافر در ایجاد واگرایی میان محور بغداد و تهران دارند. اما موضوع تاثیرگذار در روابط دو کشور در کنار همسوئی دو کشور در ثبات و امنیت خاورمیانه، مبارزه با جریان های تروریستی، مسائل فرهنگی و دینی است. در این عرصه برگزاری مراسم معنوی اربعین حسینی عمق بخش تعاملات نزدیک دینی و فرهنگی میان دو ملت شیعی ایران و عراق است. اهمیت این مراسم از آن رو بیشتر است که شیعیان عراق در این ایام با کنار گذاشتن هرگونه اختلاف غرق در خدمتگزاری به زائرین حسینی و بهره مندی از فیوضات معنوی هستند.
متاسفانه شرایط سیاسی و امنیتی جدید عراق در نتیجه درگیری های روی داده میان طرفداران صدر با نیروهای امنیتی ، حدود 30 نفر کشته و بیش از صدها نفر زخمی برجا گذاشته که باعث سوء استفاده غربی ها ، صهیونیست ها و تکفیری ها شده است. گستره و عمق خشونت در طی این تحولات نگرانی‌ها را نسبت به شکل گیری جنگ داخلی و رویارویی های نظامی میان گروههای سیاسی عراق بیشتر کرد و در حال حاضر آتش زیر خاکستر است. بنا بر اخبار بدست آمده با فشاری که از طرف مرجعیت عالی شیعیان در عراق آمده که در صورتی که درگیری ها پایان نیابد بیانیه ای ازسوی مرجع عالیقدر و محبوب عراق، آیت الله سیستانی صادر می شود، مقتدی صدر طی اقدامی به موقع و فوری از هواداران خود خواست هر چه سریعتر منطقه سبز را ترک گفته و درگیری ها پایان یابد. سوای اینکه این اقدام ناشی از فشار مرجعیت شیعه بود و یا اینکه مقتدی صدر برای حفظ موقعیت سیاسی و البته نمایش قدرتی که نشان داد؛ به سمت زمینه سازی برای پایان خشونت‌ها حرکت کرد؛ اتفاق رخ داده امر میمون و مبارکی بود. حداقل نشانه ها و قراین طی ده روز اخیر نشان می دهد که هنوز با شرایط ایده‌آل‌‌ فاصله معنادار وجود دارد. دو اتفاق یکی در شهر بصره و درگیری که میان نیروهای موسوم به سرایا السلام شاخه نظامی وابسته به الصدر و گروه عصائب الحق نزدیک به جریان الحشد الشعبی رخ داد که طی این درگیری ها چهار نفر هم جان شان را از دست داده اند . مساله مهم دیگر که قدری نگران کننده تر هم است؛ غیبت مقتدی صدر در گردهمایی نخست وزیر، ریاست جمهوری و نماینده سازمان ملل و احزاب سیاسی در عراق بود. در این نشست که به ابتکار عمل مصطفی الکاظمی با هدف اجماع سازی برای شکل گیری دولت آینده و برگزاری انتخابات پارلمانی برگزار شد؛ صندلی تعیین شده برای مقتدی صدر خالی بود که خود این امر نوید بخش فاصله گیری جریانهای سیاسی عراق بر سر نحوه تشکیل دولت و برگزاری انتخابات پارلمانی است.
اختلاف نظر و ابهام در فضای سیاسی عراق زمانی اهمیت و برجستگی خود را نشان می دهد که اکنون شاهد بزرگترین اجتماع انسانی در عراق و حد فاصل کربلا تا نجف به طول هشتاد کیلومتر هستیم. مراسم معنوی اربعین حسینی که براساس پیش بینی های صورت گرفته جمعیتی در حدود بیست الی بیست و پنج میلیون نفر امسال شرکت کننده خواهد داشت؛ در نوع خود نیازمند تدبیر عمیق سیاسی و امنیتی است.جریان های سیاسی در عراق می بایست از فرصت معنوی راهپیمایی عظیم اربعین برای بازیابی هرچه سریعتر ثبات و آرامش و دوری از اختلاف بهره لازم را ببرند که با توجه به اینکه راهپیمایی در فرهنگ های مختلف یک حرکت انقلابی و سیاسی به شمار می آید ، این راهپیمایی معنوی بیانگر زنده بودن و پویایی ماجرای کربلا و عاشوراست که ایستادن در مقابل ظلم تا پای جان از پیام‌های مهم آن به شمار می رود و با توجه به بحران‌های منطقه ایی می تواند پیام ضد ظلم نسبت به وهابی های تکفیری و حکومت‌های دیکتاتور و استبدادی باشد.
امروز چشم همه شیعیان و دلدادگان و عاشقان اهل بیت به عراق و آرایش سیاسی قدرت در این کشور دوخته شده است. براساس آخرین گزارش ها شهروندان بیش از پنجاه کشور دنیا در پیاده روی اربعین حضور دارند و امروز این واقعیت است که افکار عمومی و شیعیان با نگرانی اخبار و تحولات سیاسی در عراق را پیگیری می کنند. به خصوص بعد از دو سال شرایط کرونایی و محدودیت های ناشی از آن، شوق و ذوق عجیبی در میان شیعیان برای حضور در مراسم پر فیض راهپیمایی عظیم اربعین مشاهده می شود.