تحریم و آشوب دو روی یک سکه

  با عضویت قطعی  ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای  به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا وصل شدیم
  پس از سفر به مسکو، روابط تجاری ما با کشور روسیه 80 درصد افزایش یافته است
  در سازمان ملل سعی کردم صدای مردم باشم و مواضع بحق ملت را بیان کنم
  به آقای مکرون گفتم  که توافق عادلانه و خوب در دسترس است


  از سازمان‌های بین‌المللی خواستم تلاش کنند قاتلان حاج قاسم به مجازات برسند و عدالت در این زمینه اجرا شود 
   علی رغم فراخوان ضد انقلاب،  پس از پایان سخنرانی، پیاده از سازمان ملل به محل اقامت رفتم، با این اقدام معلوم شد کارشان بی اثر است
   باید راه بیان نقد و اعتراض را باز بگذاریم و دولت هم حتماً  از این مسأله حمایت می کند
  مردم ایران آگاهند که مسأله راهبردی ما حفظ انسجام و  وحدت ملی است و نباید به دشمن اجازه داد آن را مخدوش کند
    طی یک سال گذشته صدها واحد تولیدی نیمه فعال و تعطیل به چرخه تولید باز گشتند

گروه سیاسی/ رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه درهفتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، سفربه سمرقند به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای و دیدار با سران ۱۰ کشور منطقه را موفق و در راستای توسعه سیاست همسایگی توصیف کرد. آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به سفر خود به مقرسازمان ملل متحد گفت: این اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به امریکا پس از ترور سردار حاج قاسم سلیمانی بود و ضرورت داشت درآنجا صدای مظلومیت و اقتدارملت ایران به گوش جهانیان برسد.
 2 رویداد بزرگ فرهنگی
آیت‌الله رئیسی در ابتدای این گفت‌‌وگو، با اشاره به اینکه در 10 روز گذشته دو رویداد بزرگ فرهنگی را شاهد بودیم، اظهار کرد: یکی زیارت و پیاده‌روی اربعین که 20 میلیون نفر در این رویداد زائرامام حسین(ع) بودند و دیگری آن چیزی است که در مشهد الرضا(ع) اتفاق افتاد و بیش از 4 و نیم میلیون نفردرمشهد مقدس زائرامام رضا(ع) شدند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه از سراسر کشور و جهان اسلام در رویداد بزرگ فرهنگی اربعین حضور داشتند، افزود: دولت هم وظیفه خدمتگزاری و تسهیل زیارت را برعهده داشت و اینکه ازهمه ظرفیت‌ها برای این امر استفاده کند، البته میزبان این رویداد خود مردم بودند، یعنی  مردم عراق اعم ازاهل سنت کردستان عراق و دیگران بخوبی از زائران پذیرایی کردند و در مسیر مشهدالرضا نیز خود مردم بخوبی از زائران پذیرایی کردند.
وی با اشاره به این جمله حاج قاسم سلیمانی که «ما ملت امام حسینیم»، گفت: 8 میلیون زائری که به کربلا و مشهد رفتند، نشان دهنده عشق مردم ما به اهل بیت(ع) است و اینها رویدادهایی است که نمی‌شود به سادگی از کنار آن گذشت، ضمن اینکه باید تلاش کنیم آنچه از کاستی‌ها و ضعف‌های زیرساختی در مسیر بوده، درسال‌های بعدی برطرف شود.
 ارمغان سمرقند
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به سفر به سمرقند و عضویت نهایی ایران در سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای، تصریح کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای رویداد مهمی است، زیرا از نظر اقتصادی ما به زیرساخت‌های اقتصادی آسیا وصل شدیم، ضمن اینکه اعضای شانگهای بخش قابل توجهی از جمعیت جهان را در خود دارند و این کشورها بخش مهمی از اقتصاد جهان را نیز دارا هستند.رئیس جمهور با بیان اینکه ارتباط اقتصادی ایران با این کشورها حتماً می‌‌تواند به توسعه تجارت و اقتصاد ما کمک شایانی بکند، افزود: علاوه بر شرکت در اجلاس عمومی شانگهای که سران در آن حضور داشتند و نیز اعلام رسمی عضویت جمهوری اسلامی ایران دراین سازمان، دیدارهای دوجانبه‌ای از جمله با رئیس جمهور چین داشتم که دراین دیدار تصمیم و اراده دو کشور برای اجرای برنامه 25 ساله مطرح شد.آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دراین دیدار با رئیس جمهور چین برگسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌هایی چون انرژی، فعال شدن تجارت بین دو کشور و مسائل پولی و مالی مطرح شد، اضافه کرد: همچنین به حضور و مشارکت شرکت‌های چینی در پروژه‌های مهم و اساسی مانند پروژه‌های ریلی در کشور ما که همکاری‌هایی با آن‌ها داریم، تأکید شد. به طور کلی تصمیم و اراده براین شد که این موارد همکاری به صورت جدی دنبال شود، از جمله اینکه ما بتوانیم همکاری در پروژه‌های ریلی کشور را دنبال کنیم.
 ارتقای روابط با کشورهای عضو شانگهای
رئیس جمهور با اشاره به اینکه پس از سفر به مسکو، روابط تجاری ما با کشور روسیه 80 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: در حوزه‌های مختلفی با روسیه همکاری می‌‌کنیم که در دیدار با رئیس جمهوراین کشور درحاشیه اجلاس سران شانگهای نیز نوع ارتباط و همکاری ما مطرح و بحث شد، از جمله به کریدور شمال و جنوب که کار مشترکی است و ارتباط ریلی میان سرخس و چابهار است که دارد دنبال می‌‌شود، همچنین در حوزه‌های نفتی  و فضایی کارهای مختلفی انجام می‌‌دهیم.
وی اضافه کرد: در نشست با آقای مودی نخست وزیر هند نیز بر اراده دو کشور بر دنبال کردن جدی پروژه چابهار تأکید و تصریح شد که کار با سرعت بیشتری دنبال شود، زیرا بهره‌برداری از این منطقه که نه تنها برای ایران، بلکه برای کل منطقه می‌‌تواند زمینه توسعه خوبی را فراهم کند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه پس از اولین سفر خارجی من به تاجیکستان، روابط تجاری ما با این کشور 5-6 برابر افزایش یافته، ادامه داد: ما  همکاری‌های مختلفی با آسیای مرکزی داریم. این‌ها همان سیاست همسایگی است که داریم با کشورهای همسایه دنبال می‌‌کنیم. اعتماد متقابلی میان ما و کشورهای عضو شانگهای به وجود آمده که باید این اعتماد را ارتقا دهیم تا به همکاری عینی و عملی ما و کشورهای همسایه تبدیل شود.
 اولین سفر پس از شهادت حاج قاسم
رئیس جمهور درباره سفر به نیویورک نیز با اشاره به اینکه پس از رفع محدودیت‌های کرونایی، این نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به این سازمان پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی بود، اظهار کرد: از این رو من باید دراین سفر صدای ملت ایران می‌‌بودم و مواضع سیاسی و به حق ملت ایران و صدای مظلومیت و اقتدار ملت ایران را در نطق و بیانات و ارتباطات خود بیان کنم و صدای ملت باشم.

​​​​​​​ادامه در صفحه  2