ادامه عمليات «تا دفع موثر تهديد»

شهاب شهسواري
نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي روز چهارشنبه براي پنجمين روز متوالي حملات موشكي، توپخانه‌اي و پهپادي را به مقرهاي گروهك‌هاي معاند كرد مستقر در اقليم كردستان عراق ادامه داد. براساس بيانيه‌اي كه روابط عمومي نيروي زميني سپاه روز گذشته منتشر كرد، اين حملات در واكنش به «تعرض به مناطق مرزي جمهوري اسلامي ايران و مورد حمله قرار دادن برخي پايگاه‌ها و پاسگاه‌هاي مرزي كشورمان و همچنين پشتيباني از آشوب‌هاي اخير» انجام شده است. براساس بيانيه نيروي زميني سپاه پاسداران اين عمليات «تا دفع موثر تهديد و برچيده شدن مقرهاي گروهك‌هاي تروريستي و اقدام مقامات اقليم به تعهدات و مسووليت‌هاي خود، با قاطعيت ادامه خواهد داشت.» براساس تازه‌ترين آماري كه روز گذشته توسط وزارت بهداشت اقليم كردستان عراق منتشر شد، بر اثر اين حملات دست‌كم ۹ نفر كشته و ۳۲ نفر زخمي شده‌اند. استمرار حملات ايران با واكنش دولت عراق مواجه شده است. وزارت خارجه عراق و دولت اقليم كردستان، بدون اشاره به اقدام‌هاي گروهك‌هاي مستر در اقليم عليه منافع ايران، اقدام ايران را محكوم كرده‌اند. سخنگوي وزارت خارجه عراق نيز روز چهارشنبه اعلام كرد كه سفير ايران در عراق، در واكنش به استمرار اين حملات به وزارت خارجه عراق احضار مي‌شود. يك رسانه اقليم كردستان عراق به نقل از منافع آگاه نوشته است، حملات اخير جمهوري اسلامي مواضع چهار گروهك كرد ايراني در اقليم كردستان عراق هدف حملات روزهاي گذشته نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي قرار گرفته است. به نوشته روداو مقرهاي حزب آزادي كردستان، حزب دموكراتيك كردستان ايران، پژاك و كومله هدف حملات اخير بوده‌اند. به نوشته اين رسانه اقليم كردستان عراق سعيد يزدان‌پناه، رهبر حزب آزادي كردستان به تحمل تلفات در اين حملات اعتراف كرده، اما از اعلام رقم آن خودداري كرده است. به نوشته روداو مقر اين گروهك در شهر آلتون كوپري هدف حملات بوده است. پايگاه گروهك كومله در زرگوز استان سليمانيه و مقر گروهك حزب دموكراتيك كردستان ايران در كوي سنجق از ديگر مناطقي بودند كه در اين حملات هدف قرار گرفتند.اين نخستين‌بار نيست كه ايران به مقرهاي گروهك‌هاي معاند در عراق حمله مي‌كند. اسفند ماه سال گذشته در حمله‌اي كه گفته مي‌شود در واكنش به اقدام‌هاي خرابكارانه در برنامه هسته‌اي ايران انجام شده‌ بود، ايران يك مكان در اربيل، مركز اقليم كردستان عراق را هدف قرار داد. خرداد ماه سال ۱۳۹۹ نيز ايران همزمان با حملات گسترده تركيه در شمال عراق، در واكنش به اقدام‌هاي تروريستي در خاك خود حملات توپخانه‌اي عليه مواضع گروهك‌هاي مستقر در شمال عراق انجام داد. شهريور ۱۳۹۷ حملات موشكي سپاه پاسداران به مواضع گروهك حزب دموكراتيك كردستان ايران در عراق دست‌كم باعث كشته شدن ۱۱ عضو اين گروه شده‌ بود.
شايعات در مورد هدف قرار گرفتن به غيرنظاميان
همزمان برخي رسانه‌هاي كرد، شايعاتي در مورد هدف قرار گرفتن اماكن غيرنظامي در اين حملات منتشر كرده‌اند. روداو نوشته است كه در نزديكي شهر كوي سنجق يك مدرسه كه دانش‌آموزان و معلمان در آن حضور داشته‌اند هدف قرار گرفته است. محمد صالح قادري، مسوول روابط عمومي گروهك حزب دموكراتيك كردستان ايران هم به روداو گفته است كه «يك اردوگاه كه زنان و كودكان و افراد غيرنظامي در آن حضور داشته‌اند» هدف حمله قرار گرفته است. به گفته اين مقام گروهك حزب دموكراتيك كردستان ايران مقرهاي اين حزب در نزديكي اردوگاه مذكور قرار دارد.
واکنش رسمی عراق و اقلیم کردستان
 به اقدام نظامی ایران
وزارت خارجه عراق، دولت اقلیم کردستان عراق و حزب اتحادیه میهنی کردستان با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه نسبت به حملات اخیر از خاک ایران علیه مواضع برخی گروه‌های معاند کرد واکنش نشان دادند.  مقام‌های عراقی بدون اشاره به اقدام‌های تروریستی و تعرض‌های مرزی گروهک‌های مستقر در اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، اقدام ایران برای دفاع از مرزهای خود را محکوم کرده‌اند.  همچنین سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد که محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد در پی بمباران اقلیم کردستان عراق احضار و یادداشت اعتراضی به او تسلیم می شود.
به گزارش میدل ایست نیوز، به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدامات تنش زا و یکجانبه، وضعیت امنیتی را پیچیده می کند و بر منطقه تاثیر خواهد گذاشت. وزارت خارجه عراق اعلام کرد که دولت عراق با هرگونه منطق نظامی برای مقابله با چالش های امنیتی مخالفت می کند. وزارت خارجه عراق اعلام کرد که از نزدیک تحولات پی در پی بمباران را دنبال می کند و به هر آنچه که عدم تکرار این حملات را تضمین کند و با بالاترین مواضع دیپلماتیک روی خواهد آورد.


بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
روابط عمومي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اطلاعيه‌اي با اشاره به آغاز مرحله جديد عمليات عليه مواضع و مقرهاي گروهك‌هاي تروريستي ضدايراني در مناطقي در عمق اقليم شمال عراق تاكيد كرد: عمليات تا دفع موثر تهديد و برچيده شدن مقرهاي گروهك‌هاي تروريستي با قاطعيت ادامه خواهد داشت.
متن اطلاعيه به اين شرح است: 
بسم‌الله الرحمن الرحيم
ملت شريف و قهرمان ايران اسلامي
همان‌گونه كه در اطلاعيه روز شنبه (مورخ 2/7/ ۱۴۰۱) به آگاهي رسانده شد، پس از هشدارهاي لازم به مقامات اقليم شمال عراق از طريق مبادي مربوطه مبني بر برچيدن بساط فعاليت‌هاي گروه‌هاي تروريستي ضدايراني وابسته به استكبار جهاني در منطقه خود و بي‌اعتنايي نسبت به اين خواسته مشروع و قانوني كه با استمرار حضور گروهك‌هاي تروريستي و تعرض به مناطق مرزي جمهوري اسلامي ايران و مورد حمله قرار دادن برخي پايگاه‌ها و پاسگاه‌هاي مرزي كشورمان و همچنين پشتيباني از آشوب‌هاي اخير همراه بوده است، رزمندگان قرارگاه حمزه سيدالشهدا عليه‌السلام نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عمليات آتشباري و حملات توپخانه‌اي خود را نسبت به مقرها و مراكز استقرار آنها در بخش‌هايي از اقليم آغاز كرد. از آنجا كه طي اين مدت بقاياي گروهك‌هاي ضدانقلاب تروريستي پس از تحمل تلفات در منطقه پراكنده و تهديد عليه امنيت و آرامش مردم عزيز كشورمان همچنان باقي است، از صبح امروز (چهارشنبه
 6/7/ ۱۴۰۱) مرحله جديد عمليات رزمندگان اسلام عليه مواضع، مقرها و پادگان‌هاي گروهك‌هاي مذكور در عمق اقليم شمال عراق با بهره‌گيري از يگان‌هاي موشكي و پهپادي نيروي زميني سپاه و آتش پرحجم و تركيبي موشك‌هاي نقطه زن و پهپادهاي تهاجمي و انهدامي آغاز و ضربات مهلكي به آنان وارد شده است كه متعاقبا جزييات عمليات و تلفات و خسارت‌هاي وارده به دشمنان ملت ايران اطلاع‌رساني خواهد شد.
بار ديگر تاكيد مي‌گردد اين عمليات تا دفع موثر تهديد و برچيده شدن مقرهاي گروهك‌هاي تروريستي و اقدام مقامات اقليم به تعهدات و مسووليت‌هاي خود، با قاطعيت ادامه خواهد داشت.