رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق انتخاب شدند گام جدی برای باز شدن گره سیاسی

گروه بین الملل - بر اساس شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید رقیب خود برهم صالح را کنار زده و بر کرسی ریاست‌جمهوری عراق تکیه زد.
به گزارش اسکای نیوز،  در دور اول انتخابات ریاست‌ جمهوری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید، از حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق موفق به کسب ۱۵۷ رای و برهم صالح ۹۹ رای شدند که هیچ کدام نتوانستند اکثریت لازم را بدست آورند و به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد. بر اساس قانون اساسی عراق یک نامزد برای رئیس جمهوری شدن باید ۲۲۰ رای به دست بیاورد؛ در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و پس از آن ۱۶۵ رای ملاک انتخاب رئیس جمهوری خواهد بود.
عبداللطیف رشید بعد از دو دور رای گیری در پارلمان عراق به عنوان رئیس جمهوری عراق انتخاب شد.
در مرحله دوم رای‌گیری برای انتخاب رئیس جمهوری عراق ۲۶۹ نماینده حضور داشتند که عبداللطیف رشید ۱۶۲ رای و برهم صالح ۹۹ رای کسب کرد. تعداد برگه های باطله نیز ۸ رای اعلام شده است‌. عبداللطیف رشید،  ۷۴ ساله وزیر منابع آب عراق در دولت نوری المالکی قبلاً سخنگوی حزب اتحادیه میهنی کردستان در لندن و فارغ‌التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه منچستر است.  رشید، باجناق جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری پیشین عراق و از رهبران حزب اتحادیه میهنی هم هست. رئیس‌جمهوری توسط شورای نمایندگان با اکثریت دو سوم، انتخاب می‌شود و مدت ریاستش به دو دورهٔ چهار ساله محدود می‌شود.بر اساس ماده ۶۵ قانون اساسی، رئیس جمهوری، رئیس کشور و نماد وحدت ملی و حاکمیت کشور است و برای تضمین پایبندی به قانون اساسی و حفظ استقلال عراق، حاکمیت وحدت و تمامیت ارضی آن براساس احکام قانون اساسی تلاش و توجه جدی به خرج خواهد داد. غازی مشعل الیاور، نخستین رئیس جمهوری نظام سیاسی جدید عراق بود که در سال ۲۰۰۴ به قدرت رسید و در سال ۲۰۰۵ هم از مقام خود عزل گردید. بعد از او جلال طالبانی به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد و از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ به عنوان رئیس جمهوری عراق فعالیت کرد. بعد از طالبانی، فواد معصوم از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ به عنوان رئیس جمهوری برگزیده شد و سپس، جای خود را به برهم صالح داد. صالح از ۲۰۱۸ تا زمان کنونی رئیس جمهوری عراق بوده است.


شیاع سودانی مامور تشکیل کابینه شد
از سوی دیگر روز پنجشنبه و در در جلسه پارلمان عراق؛ محمد شیاع السودانی مامور به تشکیل دولت جدید این کشور شد.
در جلسه پارلمان عراق بعد از آنکه عبداللطیف رشید توانست آراء نمایندگان را برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق کسب کند، وی محمد شیاع السودانی را مامور به تشکیل کابینه عراق کرد. این در حالی است که جریان صدر به شدت با نامزدی السودانی برای تصدی پست نخست وزیری مخالف بود. چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه عراق بارها بر اینکه السودانی تنها نامزد این چارچوب برای تصدی پست نخست وزیری است، تاکید کرده بود.
گفتنی است محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق در سال ۱۹۷۰ در استان میسان در جنوب عراق متولد شده است.وی دارای لیسانس علوم کشاورزی است.
السودانی به عنوان فرماندار استان میسان، وزیر حقوق بشر، معاون رئیس سازمان عالی بازپرسی و عدالت، معاون وزیر کشاورزی، معاون رئیس سازمان زندانیان سیاسی، معاون وزیر مهاجرت، معاون وزیر دارایی، وزیر کار و امور اجتماعی، معاون وزیر تجارت و معاون وزیر صنایع عراق فعالیت کرده است. وی در نخستین اظهارنظر خود پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه گفت که کابینه دولت را در نزدیک ترین زمان ممکن ارائه خواهد کرد.
هرچند به ظاهر اکنون تکلیف انتخاب رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق مشخص شده است، اما پروسه تشکیل دولت در عراق به طور متوسط و از زمان برگزاری انتخابات تا معرفی کابینه بیش از 5 ماه زمان می برد، ولی در مورد آخر یعنی انتخابات اکتبر سال گذشته به نظر می رسد عراق به که به یک رکورد جدید در عدم تشکیل دولت و انسداد سیاسی دست یافته است.
به گزارش دیپلماسی ایرانی از جمله موانع جدی در ایجاد یک دولت و ساختار قدرتمند در عراق به عدم رغبت جریانات سیاسی برای کنار رفتن از سفره قدرت و پیوستن به جریان اپوزیسیون برای نظارت بر عملکرد دولت باز می‌شود. 
در این شرایط نقش آفرینی مخرب جریان صدر به خصوص طی هفته های اخیر از عوامل جدی در تعمیق بحران سیاسی در عراق بوده است. هر زمان پارلمان به سمت تعیین رئیس جمهوری و برگزاری جلسات منظم پیش رفته است، صدری ها دست به اعتصاب، تحصن و اغتشاش در عراق و به خصوص منطقه سبز بغداد زده اند. حتی اقدام به اشغال ساختمان پارلمان هم کرده اند.  به همین دلیل امکان دارد در تحولات جدید نیز شاهد بروز چنین اتفاقاتی در عراق باشیم.