چک الکترونیک به گردش می افتد

آرمان امروز: رييس کل بانک مرکزي از صدور چک الکترونيک در دو هفته آينده خبر داد و گفت: ساماندهي صندوق‌هاي قرض الحسنه از سال گذشته در دستور کار بانک مرکزي قرار گرفت و شوراي پول اعتبار دستورالعمل تاسيس اين صندوق‌ها را تصويب کرد.
علي صالح‌آبادي در آيين رونمايي از سامانه شبکه فراگير قرض الحسنه شفق اظهار کرد: يکي از راهبردهاي مهم بانک مرکزي اقدامات مباني بر فناوري است، زيرا بدون سامانه امکان نظارت وجود ندارد.
وي افزود: از اقدامات انجام شده در اين خصوص ساماندهي پايانه‌هاي فروشگاهي است که در ماه‌هاي گذشته اين پروژه به اتمام رسيد و اقدام ديگر اصلاح قانون چک است که عملياتي شد و دو هفته آينده چک الکترونيک صادر مي‌شود.
رييس کل بانک مرکزي با بيان اينکه تسهيل دسترسي مردم به نظام پولي و بانکي است، گفت: صندوق‌هاي قرض‌الحسنه ابزار مهم شموليت مالي است و بر اين اساس ساماندهي صندوق‌هاي قرض الحسنه از سال گذشته در دستور کار بانک مرکزي قرار گرفت و شوراي پول اعتبار دستورالعمل تاسيس اين صندوق‌ها را تصويب کرد. صالح‌آبادي ادامه داد: در دستورالعمل جديد سرمايه صندوق‌هاي کوچک 350 ميليون تومان، متوسط يک ميليارد تومان و بزرگ سه ميليارد تومان در نظر گرفته شد؛ همچنين اعطاي وام 30 ميليون تومان براي صندوق‌هاي کوچک، 50 ميليون تومان صندوق متوسط و 100 ميليون تومان براي صندوق بزرگ با دوره بازپرداخت 60ماهه تعيين شد.


وي از آمادگي بانک مرکزي صدور مجوز تاسيس صندوق‌هاي قرض الحسنه خبر داد و گفت: صندوق‌هاي موجود نيز يک سال فرصت دارند که خود را با دستورالعمل جديد شوراي پول و اعتبار تطبيق دهند.
رييس کل بانک مرکزي با اشاره به رونمايي سامانه شبکه فراگير قرض الحسنه شفق گفت: 12 صندوق قرض الحسنه به اين سامانه متصل شدند و اميدواريم صندوق هاي ديگر نيز به اين سامانه متصل شوند و از مزاياي آن بهره‌مند شوند. صالح‌آبادي با اشاره به تسهيل اعطاي تسهيل خرد به متقاضيان، گفت: با توجه به وام‌هاي پرداختي صندوق قرض الحسنه که خرد هستند، اين صندوق‌ها مي‌توانند براي اعتبارسنجي مشتريان خود به سامانه ملحق شوند اطلاعات لازم را کسب کنند
رييس کل بانک مرکزي همچنين در جمع خبرنگاران با اشاره به اهميت تسهيلات اشتغال گفت: وام‌هاي توليدي به عنوان موتور ايجاد اشتغال اهميت دارد و 66 درصد تسهيلات بانکي در قالب تسهيلات سرمايه در گردش براي توليد پرداخت مي‌شود و 15 درصد از تسهيلات کل بانکي هم به عنوان تسهيلات خرد و قرض‌الحسنه پرداخت مي‌شود.
وي درباره عدم محدوديت صندوق‌هاي قرض الحسنه با اتصال به سامانه شفق گفت: سامانه شفق به هيچ وجه محدودکننده نيست، بلکه مي‌خواهيم فعاليت صندوق‌ها نظام‌مند شود و از مواردي مانند پول‌شويي و يا فرار مالياتي جلوگيري کنيم. صالح‌آبادي درباره تسهيلات پرداختي به بانکي در سال جاري گفت: در سال گذشته 3400 هزار ميليارد تومان تسهيلات توسط شبکه بانکي پرداخت شد و امسال با رشد 41 درصدي نسبت به مشابه سال قبل در نيمه اول 1954 هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده است. نعمت‌الله کريمي، مدير نظارت بر مؤسسات مالي بانک مرکزي  هم در اين مراسم گفت: در حال حاضر حدود 3 هزار صندوق قرض‌الحسنه در کشور وجود دارد که از اين تعداد 1500 صندوق قرض‌الحسنه هيچ اطلاعاتي در اختيار بانک مرکزي قرار نداده‌اند و حتي بانک مرکزي اطلاع ندارد که محل اين صندوق‌ها و فعاليت‌شان چگونه است.
وي افزود: بر اساس مصوبه شوراي پول و اعتبار بايد صندوق‌هاي قرض‌الحسنه اطلاعات خود را در سامانه‌اي که از سوي بانک مرکزي اعلام مي‌شود اعلام کنند در اين زمينه سامانه شبکه فراگير قرض‌الحسنه (شفق) امروز راه‌اندازي شده تا اطلاعات صندوق‌هاي قرض‌الحسنه در آن بارگذاري شود. به گفته کريمي، سه دسته صندوق‌هاي قرض‌الحسنه وجود دارد که 900 صندوق بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تحت پوشش و نظارت سازمان اقتصاد اسلامي قرار دارد؛ همچنين 79 صندوق قرض‌الحسنه از بانک مرکزي مجوز گرفته که تعدادي از آنها صندوق‌هاي بزرگ و چند شعبه‌اي هستند، مانند صندوق قرض‌الحسنه امداد ولايت و صندوق قرض‌الحسنه بنياد شهيد.
مدير نظارت بر مؤسسات مالي بانک مرکزي اضافه کرد: تعدادي از صندوق‌هاي قرض الحسنه نه زير نظر سازمان اقتصاد اسلامي و نه با مجوز بانک مرکزي هستند که تعداد آنها به 1500 صندوق مي‌رسد و حتي بانک مرکزي اطلاعات آنها از نظر شعب ندارد در برخي از شهرها ضريب نفوذ بالايي در صندوق‌هاي قرض‌الحسنه وجود دارد و ميزان جذب سپرده آنها از شعبه‌هاي بانک هم بيشتر است.