اول امنیت، بعد تغییر

آرمان‌ملي: اعتراضات دو ماه اخير با واکنش‌هاي متعددي روبه‌رو شده است. هرچند برخي خواهان مقابله شديد با معترضان هستند اما در برابر روساي قوا از لزوم شنيدن صداي مردم و اکنون ايجاد اصلاحات سخن مي‌گويند. محمدباقر قاليباف روزگذشته بر لزوم ايجاد تغييرات تاکيد کرد. هرچند براي آن شرط گذاشت و آغاز تغييرات درکشور را منوط به ايجاد فضاي امن در جامعه کرد.
اول آرامش بعد اعتراض
محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس در نطق پيش از دستور گفت: اتفاقات تلخ کرج بارديگر نشان داد که گردانندگان اصلي اغتشاشات يعني سيا، موساد و گروهک‌هاي پيرو آنها، دنبال به نتيجه رسيدن مطالبات معترضان نيستند. اميدوارم هرچه زودتر امنيت در کشور به‌ صورت کامل تثبيت شود تا تغييرات مشروع و لازم به سمت حکمراني نو در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي در چارچوب نظام سياسي جمهوري اسلامي آغاز شود.
اول اصلاحات اقتصادي بعد فرهنگي و سياسي


همچنين جلال رشيدي ‌کوچي، نماينده مجلس با اشاره به ضرورت اصلاحات در کشور، گفت: هم مجلس و هم دولت به‌دنبال اصلاحات درکشور هستند و ما در مجلس جلساتي را براي اصلاح برگزار کرده‌ايم. برخي از نمايندگان مجلس به ‌صورت برنامه‌ريزي شده و هدفمند به ‌دنبال ايجاد اصلاحاتي در کشورهستند و پيگيري مي‌کنيم که چگونه اصلاحات را انجام دهيم. او ادامه داد: در راستاي اصلاحات تعدادي از نمايندگان با رئيس مجلس در موضوعات مختلف جلساتي برگزار مي‌کنند و در اين جلسات مسئولان اجرايي و مسئولان تصميم‌ساز هم حضور دارند. همه از حوادث اخير در کشور ناراحت هستند اما بايد ديد ريشه اين اتفاقات چه بوده است؟ چيزي که ما به آن رسيديم قبل از هر بحث فرهنگي، بحث اقتصادي و معيشتي بوده و بايد براي حل مشکلات معيشتي قدم‌هايي را ‌برداريم. بايد ابتدا در حوزه معيشت و اقتصاد اصلاحات انجام شود سپس به حوزه سياسي ورود پيدا مي‌کنيم. امروز جوانان به ‌دنبال زندگي عادي هستند و وقتي به اين خواسته‌شان برسند فرآيند سياسي هم اصلاح مي‌شود. او تاکيد کرد: تصميم قوه‌عاقله نظام در ايجاد برخي اصلاحات است. اما فضا ملتهب است و ما منتظر هستيم که فضا آرام شود تا اين اقدامات را انجام دهيم. حتما ما در برخي از موارد ايراد داشتيم که امروز اوضاع به اينجا رسيده است. اينطور نيست که ما بدون ايراد کارکرده باشيم.
باور عمومي براي اصلاحات
علي محمد نمازي، فعال سياسي اصلاح‌طلب در اين ارتباط به «آرمان‌ملي» بيان داشت: حدود دو ماه از فضاي ملتهب مي‌گذرد. فضايي که به نفع هيچ‌کس نيست، اما دلسوزان نظام مکرر در ارتباط با لزوم شنيدن صداي مردم سخن گفته‌اند. روزگذشته محمد باقر قاليباف در نطق خود در مجلس اعلام کرد که اصلاحاتي مدنظر نمايندگان مجلس است اما شرط ورود به اين اصلاحات در ابتدا ايجاد امنيت کامل در کشور است. به‌نظر مي‌رسد آقاي قاليباف هم صداي اعتراضات را شنيده است. هم آقاي قاليباف و هم رئيس‌جمهور از لزوم اصلاح شرايط سخن به ميان مي‌آورند اما هنوز نشانه‌اي براي آغاز اصلاحات توسط مسئولان مشاهده نمي‌شود. بزرگان کشور بايد در اين ارتباط با مردم سخن بگويند تا شهروندان سخن آنان را بپذيرند. ضمن اينکه بايد در ابتدا ريشه‌هاي اعتراضات مردم مورد بررسي قرارگيرد و بر مبناي آن اصلاحاتي آغاز شود. پاسخگويي به بخشي از مطالبات مردم در اينجا مهم است، زيرا مي‌تواند اعتماد عمومي را به جامعه بازگرداند. در نتيجه وعده دادن براي اصلاحات آن هم در حالي‌که با شرايط پيچيده‌اي روبه‌رو هستيم، بحران‌ها را حل نخواهد کرد. اين فعال سياسي افزود: هرچند مشکلات متعدد اقتصادي امروز وجود دارد به‌طوري‌که همه مسئولان به آن اذعان مي‌کنند اما واقعيت آن است که ريشه مشکلات فعلي کشور اقتصادي و معيشتي صرف نيست امروز اگر جوانان مي‌گويند چرا ما را ناديده مي‌گيرد چرا اساسا تغييري در کشور به نفع ما ايجاد نمي‌شود. بايد شرايطي را به‌وجود آورد که مردم باور کنند که مشکلات حل خواهد شد در اينجا نيازمند اعتماد عمومي در جامعه هستيم. از اين‌رو بايد قبل از توسل به هر اصلاحاتي نوعي باور عمومي در جامعه ايجاد کرد.
در نهايت...
به‌نظر مي‌رسد بايد اظهارنظر رئيس مجلس را به فال‌نيک گرفت آن هم از اين دريچه که احتمالا گام‌هايي براي بهبود شرايط کشور برداشته خواهد شد. هرچند بايد بررسي کرد که آنچه قاليباف از آن سخن به ميان مي‌آورد چه نوع تغييري است. آيا اين تغيير صرفا اقتصادي است؟ يا اينکه قرار است در ابعاد ديگري از جمله ساحت فرهنگ و سياست نيز تغييراتي ايجاد شود؟ تغييراتي که اگر آن را اصلاحات بدانيم بايد ريشه‌اي باشد زيرا هرچند علت علني اعتراضات فعلي شرايط اقتصادي است، اما علت غايي اعتراضات را بايد در مواردي دانست که دلسوزان کشور و نظام بارها در مورد آن تذکر دادند اما غالبا شنيده نشد اگر قرار است با در نظرگرفتن عوامل به ‌وجود آورنده شرايط فعلي دست به تغييراني زد، قطعا مثمر ثمر خواهد بود.