از موشک های جدید رونمایی شد شلیک موفق باور ۳۷۳

موشک صیاد ۴B با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و جمعی از متخصصان صنعت دفاعی رونمایی شد.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع؛ موشک صیاد ۴B صبح امروز یکشنبه ۱۵ آبان ماه با حضور امیر سرتیپ محمد رضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش و جمعی از متخصصان صنعت دفاعی رونمایی شد.
آزمون سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا با موشک برد بلند صیاد ۴B با موفقیت انجام شد.
در این آزمون ، هدف دور ایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام کامل قرار گرفت.


موشک برد بلند صیاد ۴B دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین بار مورد ارزیابی کامل عملیاتی قرار گرفت.
برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است.
برد موشک سامانه از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ موفق شد تا هدف مورد نظر را در برد ۳۰۵ کیلومتری مورد اصابت قرار بدهد.
به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی یکشنبه ۱۵ آبان‌ماه، در مراسم رونمایی از موشک صیاد ۴B اظهار کرد: امروز یکی از دستاوردهای شگرف و بسیار بزرگ دفاعی و ملی رونمایی کردیم. وزارت دفاع ماموریت تامین نیازمندی‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح را در مقابله با تهدیدات و دفاع از مرزها به ویژه مرزهای هوایی برعهده دارد.
وزیر دفاع با بیان اینکه تحقیقات درباره این سامانه از سال های قبل آغاز شد، تصریح کرد: متخصصان ما در وزارت دفاع و صنعت دفاعی موفق شدند در تولید یکی از سامانه های برد بلند که به نام باور ۳۷۳ نامگذاری شده، اقدامات خود را ساماندهی و دنبال کنند.
وی ادامه داد: برد درگیری سامانه باور ۳۷۳ در ابتدا ۲۰۰ کیلومتر و با ارتقای این سامانه در آخرین آزمایش انجام شده با همت عزیزان نیروی پدافند هوایی ارتش این سامانه موفق شد در راستای مقابله با اهداف هوایی دورایستا، موشک های بالستیک و انواع هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن، موفق شد تا هدف مورد نظر را در برد ۳۰۵ کیلومتری مورد اصابت قرار بدهد.
امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به سایر قابلیت‌های سامانه باور ۳۷۳ تصریح کرد: سامانه مذکور این قابلیت را دارد تا با ۶ هدف درگیر شده و آن ها را منهدم کند. بسیاری از کشورهای صاحب فناوری در دنیا آرزوی داشتن چنین سامانه ای را دارند.
وی در پایان تاکید کرد: قطعا این دستاورد دفاعی در ارتقای توان رزم نیروهای مسلح نقش آفرینی بسیاری خواهد داشت‌.
پیام ایران به تل آویو
کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی پرتاب موفقیت آمیز زیرمداری ماهواره بر سوخت جامد «قائم ۱۰۰» را پیام روشنی برای این رژیم دانستند.
به گزارش ایرنا، آزمایش پروازی زیر مداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ روز شنبه با موفقیت انجام پذیرفت.
ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود تا ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.
در آزمایش دیروز شنبه موتور مرحله اول ماهواره بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی‌ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت.
با عبور از این مرحله در آینده ای نزدیک ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره برداری از ماهواره بر سه مرحله ای قائم ۱۰۰ در مدار قرار می‌گیرد.
درپی این آزمایش موفقیت آمیز، کارشناسان نظامی و تحلیلگران رژیم صهیونیستی در مصاحبه ها و گزارش های خود به بررسی ابعاد و جوانب آن پرداختند.
این رسانه ها آزمایش پروازی زیر مداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ را تحول و نمایش قدرت بسیار نگران کننده برای اسرائیل و پیامی به این رژیم دانستند.
دانا وایس خبرنگار و تحلیلگر شبکه تلویزیونی ۱۲ رژیم صهیونیستی با اشاره به توان موشکی ایران گفت: طبعیتا، در اسرائیل از این تحولات بسیار نگران هستند.
شبکه تلویزیونی کان رژیم صهیونیستی نیز در گزارش خود در این باره اعلام کرد: این آزمایش یک پیام تهدید آمیز واضح از جانب تهران به اسرائیل است.
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه آیین آزمایش این دستاورد بزرگ در پایگاه فضایی پرتاب ماهواره این نیرو، گفت: کشورهای مستکبر به سرکردگی رژیم پلید و تروریستی امریکا با بسیج تمامی عِده و عُده خود مقابل پیشرفت ملت عظیم‌الشان ایران صف‌آرایی کرده‌اند و تحمل موفقیت‌های غرور انگیز جمهوری اسلامی ایران را ندارند.
سایر اخبار این روزنامه