بالاخره فوتبال در سينماها ببينيم يا نه؟

گروه هنر و ادبيات
تا چند روز ديگر جام جهاني فوتبال آغاز مي‌شود و تيم ملي ايران در دوره گروهي اين جام، روز ۳۰ آبان بايد به ديدار انگليس برود و 4 آذر با ولز مسابقه بدهد. آخرين بازي ايران نيز 8 آذر با امريكا خواهد بود. از مدت‌ها قبل قرار بود مسابقات تيم ملي ايران براي مخاطبان در سينماها پخش شود؛ حتي صحبت‌هايي هم مطرح بود مبني بر اينكه مخاطبان بتوانند مسابقات پرطرفدار جام جهاني را در سالن‌ها ببينند! اما با بروز تحركات اجتماعي و اتفاقات اخير در سطح كشور، پخش مسابقات تيم ملي سينماها با اما و اگرها و ترديدهايي همراه شد و مشخص نيست مخاطبان مي‌توانند فوتبال را در سينماها ببينند يا خير؟ سينماداران كه از ابتداي سال از اكران مسابقات فوتبال در سالن‌هاي سينما راضي و خوشحال بودند و حتي مجوز پخش فوتبال هم تا مراحل ابتدايي دريافت شده بود، بعد از ناآرامي‌هاي اخير تمايل‌شان را به پخش فوتبال از دست دادند و استنباط‌شان هم اين است كه ممكن است سينماها با شلوغي جمعيت درگير مسائل حاشيه‌اي شوند. با اين حال نظر ديگري هم وجود دارد مبني بر اينكه مسابقات تيم ملي از سينماها پخش مي‌شود و حتي تصميم به پخش مسابقات با بليتي بالاتر از قيمت معمول سينماها هم گرفته شده است.  ايسنا درباره پخش فوتبال در سينماها نوشت: اداره كل نظارت بر عرضه و نمايش سازمان سينمايي در نامه‌اي به مديران كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان‌ها دستورالعملي را براي پخش مسابقات جام جهاني فوتبال ۲۰۲۲ قطر در سينماهاي كشور تنظيم و ارسال كرده بود. در اين نامه قيد شده بود كه «پخش مسابقات با استفاده از آنتن صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران بايد انجام شود و استفاده از شبكه‌هاي ماهواره‌اي ممنوع است.» اما به تازگي اظهارنظري مطرح شده مبني بر اينكه پخش مسابقات در سينما بدون اطلاع و اجازه فيفا ممكن است دردسرساز شود. جهانگير كوثري كه علاوه بر تهيه‌كنندگي سينما در فوتبال هم سررشته دارد، مي‌گويد: حق پخش مسابقات از طريق اتحاديه تلويزيون‌هاي آسيا و اقيانوسيه (EBU) خريداري مي‌شود و آنچه در اين مورد گفته‌ام، اين است كه طبق قوانين خريداري پخش مسابقات، بايد مسوول نمايش آنها در سينما هم مشخص باشد تا اگر اعتراضي شد و خسارتي وارد آمد، معلوم باشد مسووليت با چه كسي است. او افزود: البته پخش فوتبال در ميدان‌هاي بزرگ شهري هم معمولا با هماهنگي تلويزيون و شهرداري انجام مي‌شود و در حال حاضر خوب است كه با توجه به بد بودن شرايط سينماها چنين كاري در سالن‌ها انجام شود. او تاكيد كرد: همه امور ما الان به موقعيت پرتنش جامعه برمي‌گردد و اگر اين فضاي سياسي تلطيف شود بقيه حوزه‌ها نيز كم‌كم وضعيت بهتري پيدا مي‌كنند.
با اين وجود پيگيري‌هاي بيشتر در اين باره نشان مي‌دهد كه پخش بازي‌هاي تيم ملي فوتبال ايران در جام جهاني در سينما همچنان برقرار است و مجوزهاي آن گرفته شده و از آن‌جا كه موضوع با توجه به شرايط فعلي جامعه در سطوحي ديگر بررسي مي‌شود، مساله حق پخش نيز احتمالا در همانجا حل شده است. در حال حاضر طبق آنچه خبرنگار ايسنا كسب كرده، به جز بازي‌هاي تيم ايران رايزني براي كسب مجوز پخش مسابقه‌هاي ديگر جام جهاني نيز صورت گرفته و در صورت مستمر بودن پخش فوتبال در سينما، براي آنها هم بليت فروشي مي‌شود. به نظر مي‌رسد اراده پخش مسابقات جام‌جهاني در سينما وجود دارد. با اين حال شوراي صنفي نمايش سينما، چند روز قبل اعلام كرد كه بررسي‌هايي را درباره مدل اجرايي پخش مسابقات جام جهاني فوتبال در سينماها انجام داده و گويا قرار است امروز نتيجه نهايي مشخص و اعلام شود.
درباره قيمت نهايي عرضه بليت پخش فوتبال هم پيش‌تر گفته شده بود كه مبلغ بليت بيشتر از بليت فيلم‌هاي سينمايي (سقف قيمت بليت سينماها در سينماهاي مدرن ۴۵ هزار تومان است) فروخته خواهد شد.