حراست از برادری

گروه سیاسی/ سفری برای جلوگیری از فتنه مذهبی و اختلاف‌افکنی دشمنان برای انتقام از وحدت. شنبه شب، هیأتی با حضور حجت‌الاسلام‌ محمدجواد حاج علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران، به نمایندگی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به همراه دیگر چهره‌های روحانی برجسته تهران و قم، راهی سیستان و بلوچستان شدند تا «اندوه و ناراحتی رهبر انقلاب از حوادثی که اتفاق افتاده و تدابیر عالی که برای حل مشکلات داشته‌اند» را با بزرگان استان و اقشار مختلف مردم سیستان و بلوچستان در میان بگذارند. روز گذشته همچنین مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان با حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری و دیگر اعضای این هیأت دیدار و گفت‌و‌گو کرد. این سفر و دیدار و گفت‌و‌گوی صورت گرفته را، می‌توان بخشی از تدابیر برای حل مسائل و چالش‌هایی دانست که به تازگی در این استان جنوب شرقی کشور رخ داده است، حوادثی که منجر به شهادت و جان‌باختن تنی چند از مردم استان شد و مطابق اظهارات رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اندوه و ناراحتی رهبر انقلاب را به دنبال داشت.
جمعه 8 مهرماه، نقطه آغاز ناآرامی‌ها
نقطه آغاز حوادث تلخ سیستان و بلوچستان را باید در جمعه سیاه زاهدان جست‌وجو کرد. 8 مهرماه گذشته، پس از پایان نمازجمعه در این شهر، برخی به سمت کلانتری شماره 16 زاهدان که در مجاورت مسجد مکی قرار دارد حرکت کردند. در این میان برخی با سلاح و برخی با سنگ و عده‌ای نیز با کوبیدن اتوبوس قصد تصرف این کلانتری را داشتند. در پی این حادثه بود که معاون اطلاعات سپاه استان ضمن شناسایی، هدف تیر تک‌تیرانداز تروریست‌ها قرار گرفت. از سوی دیگر واکنش نیروهای انتظامی به این اقدامات ضدامنیتی و نیز تحولات پس از آن، منجر به کشته و زخمی شدن تنی چند از نمازگزاران و اهالی این شهر شد. مسأله‌ای که با انتشار بیانیه‌های شورای تأمین استان نسبت به پیگیری حقوق برخی جانباختگانی که در این حوادث کشته شدند، همراه شد و طی آن اقداماتی از جمله برکناری فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان صورت گرفت اما این ناآرامی‌ها به صورت سریالی پس از نمازجمعه‌های زاهدان و دیگر شهرهای استان، تا جمعه خاش و حمله مجدد مسلحانه به فرمانداری این شهرستان و تخریب اموال عمومی ادامه یافت. در کنار این حوادث، برخی اظهارات مطرح شده از سوی چهره‌های سرشناس در زاهدان که بعضاً ارتباطی با حوادث این شهر نیز نداشت، سرمایه‌گذاری ضدانقلاب بر تشدید ناآرامی‌ها و جنگ روانی را درپی داشت. چه آنکه بسیاری از علمای اهل سنت نیز نسبت به این مواضع واکنش نشان داده و آنها را محکوم کردند. همین امر نشان می‌داد دشمنان بر اختلاف‌افکنی و فتنه مذهبی طمع داشته و از همین بهانه سعی بر استمرار فضای امنیتی در استان سیستان و بلوچستان دارند. با این همه، همچنان که سفر این هیأت بلندپایه سیاسی و حوزوی نشان می‌دهد، برخورد نظام جمهوری اسلامی با این حوادث، پیگیری حقوق ضایع شده افراد، گوش شنوا برای اعتراض مسالمت‌آمیز و همچنین سعه‌صدر در قبال مواضع نامناسب بوده است.
سفر نماینده رهبرانقلاب به سیستان و بلوچستان


نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، شنبه شب به همراه هیأتی وارد زاهدان شد. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌ محمدجواد حاج علی‌اکبری درباره این سفر گفت: آمده‌ایم اندوه و ناراحتی رهبر انقلاب را از حوادثی که اتفاق افتاده و تدابیر عالی که برای حل مشکلات داشته‌اند و تدابیر تکمیلی را با بزرگان استان و گروه‌های مختلف در میان گذاشته و از عزیزانی که در این حوادث، شهید، جانباخته، جانباز و مجروح شده‌اند دیدار خواهیم داشت و از آنها دلجویی خواهیم کرد. وی ادامه داد: البته در این ایام، نماینده مقام معظم رهبری در استان و استاندار مسیرهایی را دنبال کرده‌اند، اما این تدبیر ویژه مقام معظم رهبری است و امیدواریم منشأ خیر و برکت باشد. در این سفر، حجت‌الاسلام مهدوی مهر دبیر هیأت امنای جامعة المصطفی و حجت‌الاسلام لطفیان دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل سنت، علی‌اکبری را همراهی می‌کنند. روز گذشته نیز مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جماعت مسجد مکی زاهدان با حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری نماینده رهبر انقلاب دیدار کرد. در این دیدار که نماینده ولی فقیه در سیستان و برخی علما و اساتید اهل سنت نیز حضور داشتند، در مورد حوادث اخیر بحث و تبادل نظر شد.
دست برادری
در سفر این هیأت، حاج علی اکبری قرار است تدابیر عالی رهبر انقلاب برای حل مشکلات سیستان و بلوچستان را با بزرگان استان و گروه‌های مختلف در میان گذارد. وی همچنین با آسیب‌دیدگان حوادث اخیر دیدار خواهد کرد. باتوجه به این برنامه‌ها و اقدامات است که سفر این هیأت را می‌توان دست برادری دیگری از سوی جمهوری اسلامی ایران دانست. به عبارت دقیق‌تر، گام دیگری برای رسیدن به چشم‌اندازی که رهبر انقلاب از جایگاه و موقعیت سیستان و بلوچستان در کلیتی به نام جمهوری اسلامی ایران ترسیم کرده‌اند، یعنی «ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم که برادران مسلمان بیایند باهم همکاری و در کنار هم زندگی کنند؛ نمونه‌اش این استان است.»
سیستان و بلوچستان در نگاه رهبرانقلاب
بخشی از علت سفر این هیأت را باید در نگاه رهبر انقلاب به استان سیستان و بلوچستان جست و جو کرد. از جمله، رهبرانقلاب بهمن ماه 1396 در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره ملی شهدای استان سیستان و‌ بلوچستان، با بیان اینکه «این استان مظهر شعار وحدت اسلامی ماست»، فرمودند: «ما می‌خواهیم به دنیا بگوییم که برادران مسلمان بیایند باهم همکاری و در کنار هم زندگی کنند؛ نمونه‌اش این استان است. دشمن روی همین نقطه تکیه کرده و می‌خواهد تفرقه ایجاد کند.» ایشان در همین دیدار با اشاره به انس چندین ساله خود با این استان و مردم آن، تأکید کردند: «مردم سیستان مردمی هستند که از لحاظ گذشته‌ تاریخی در بین همه‌ اقوام ایرانی کم‌نظیرند. گذشته‌ سیستان یک گذشته خیلی فوق‌العاده برجسته و درخشانی است.»
پس از حوادث اخیر زاهدان نیز رهبری در اولین سخنرانی عمومی خود با واکنش نسبت به آن، سوءاستفاده ضدانقلاب از شرایط را تصویر کرده و در مراسم مشترک دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح عنوان داشتند: «من در میان قوم بلوچ زندگی کرده‌ام و آنها عمیقاً به جمهوری اسلامی وفادار هستند.»
توجه ویژه دولت به سیستان و بلوچستان
همین نگاه ویژه رهبرانقلاب به سیستان و بلوچستان، در دولت سیزدهم به توجه و کار ویژه برای این استان تبدیل شد. از جمله مهم‌ترین نشانه‌های این توجه، این واقعیت است که نخستین سفر استانی آیت‌الله رئیسی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، به این استان بود؛ آن هم روستای مرزی ملاعلی. رئیس جمهور در این سفر که با گفت‌و‌گوی بی‌واسطه با مردم همراه بود، بر حل مسأله آب منطقه تأکید کرد و اساساً تدبیری به نام ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی نیز در همین سفر دنبال شد. در ادامه همین رویکرد ویژه دولت به سیستان و بلوچستان، پنجشنبه گذشته در سفر معاون اول رئیس جمهور به این استان، دو طرح مهم صنعتی و اقتصادی افتتاح شد؛ کارخانه سیمان تیس راسک و راه آهن خاش-زاهدان که این راه‌آهن قطعه‌ای از راه آهن بزرگ‌تر چابهار به زاهدان است. مخبر در این سفر به ظرفیت‌های توسعه‌ای گسترده این استان اشاره کرد که مورد توجه جدی دولت است؛ ظرفیت‌هایی مانند وجود معدن مس، پهنه بزرگی از آب‌های ژرف و سواحل مکران. معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد که «یکی از ویژگی‌های مهم منطقه سیستان و بلوچستان این است که مقام معظم رهبری خود را اهل سیستان می‌داند» و اضافه کرد که «دولت نسبت به استان پهناور سیستان و بلوچستان نگاه ویژه‌ای دارد که می‌توان با اتکا به امکانات و ظرفیت‌های این خطه کشور را اداره کرد.»
در کنار دولت، نهادهای انقلابی همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز توجه ویژه‌ای به این استان دارند. نمونه عالی این توجه، اقدامات و تلاش‌هایی است که سردار شهید شوشتری برای این استان انجام داد و در سفر اخیر سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه به استان نیز بر این حقیقت تأکید شد که واقعیت سیستان و بلوچستان، بسیار متفاوت از آن چیزی است که در فضای مجازی تصویر می‌شود.
خط پایانی بر فتنه مذهبی
باوجود همه اقدامات صورت گرفته، اما سیستان و بلوچستان نیز همچون بسیاری دیگر از نقاط کشور از کاستی‌های جدی رنج می‌برد. اما مسأله اینجاست که برخی از جریان‌ها و رسانه‌های خارجی، تلاش می‌کردند تا ضمن اخلال در مسیر توسعه استان بر فتنه مذهبی به عنوان محور مخالفت با جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری کنند. کج سلیقگی، موقع نشناسی و اظهارات دور از درایت برخی از چهره‌های ارشد مذهبی استان نیز به این فضا دامن زد و به جای اینکه آبی بر آتش باشد، بر فتنه ایجاد شده می‌دمید. بر همین اساس  سفر هیأت عالی رتبه سیاسی و حوزوی به سیستان و بلوچستان را می‌توان خط پایانی بر این فتنه مذهبی ارزیابی کرد؛ هیأتی که به نظر می‌رسد وجه همت و رویکرد اصلی آن در این سفر، همان نگاهی است که رهبر انقلاب نسبت به سیستان و بلوچستان دارند.
دیدار با خانواده شهدا و مجروحان
حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری در جریان این سفر، شامگاه دیروز با خانواده شهدا و مجروحان حادثه اخیر زاهدان دیدار کرد. به گزارش ایرنا، نماینده رهبرانقلاب با بیان اینکه در جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی، پیروزی آن و سپس در دوران دفاع مقدس، شهدا هر جا که لازم بود از میهن و ارزش‌های اسلامی دفاع کردند، گفت: شهدای ما برای دفاع از میهن اسلامی و این مرز و بوم، هستی و جانشان را فدا کردند. وی بیان کرد: خانواده شهدا اگر به صراط و راه شهدا پایدار و ادامه‌دهنده راه امام(ره) باشند، قطعاً در روز قیامت بر سر یک سفره متنعم خواهند شد. رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تصریح کرد: شهید دارای مقام شفاعت و نزد خداوند متعال دارای جایگاه رفیعی است.