طرح جديد مجلس يازدهم تحريم شويد، امتياز ايثارگري مي‌گيريد!

اعتماد آنلاين |مركز پژوهش‌هاي مجلس از تدوين پيش‌نويس طرح «تشديد مجازات جاسوسي و همكاري دولت‌هاي متخاصم» و ارايه آن به مجلس شوراي اسلامي خبر داده است. در متن اين طرح كه در پايگاه مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي منتشر شده، اسامي بالغ بر 80 نماينده قيد شده است. به گزارش اعتمادآنلاين، براساس نخستين ماده اين طرح، از تاريخ تصويب «جاسوسي يا همكاري با دول متخاصم ازجمله دولت ايالات‌متحده امريكا برخلاف امنيت كشور يا منافع ملي، افساد في‌الارض محسوب شده و مشمول مجازات مندرج در ماده (۲۸۶) قانون مجازات اسلامي است.» مجازات مندرج در ماده (۲۸۶) قانون مجازات اسلامي «اعدام» به عنوان مفسد في‌الارض است. علاوه بر اين، در تبصره اين ماده به صراحت قيد شده است كه «همكاري با سازمان‌ها و نهادهاي پوششي وابسته به دستگاه‌هاي اطلاعاتي ايالات‌متحده امريكا از مصاديق جرم موضوع اين ماده محسوب مي‌شود.» 
نكته جالب توجه اما ماده 5 اين طرح است؛ ماده‌اي كه مي‌گويد «كليه افراد ايراني كه رسما توسط دولت‌هاي متخاصم به خصوص امريكا در فهرست تحريم قرار گرفته‌اند مشمول «قانون خدمت‌رساني به ايثارگران» و اصلاحات بعدي آن مي‌شوند.»
تبصره 1 اين ماده نيز مي‌گويد در صورتي كه افراد تحريم‌شده مذكور، تحت تعقيب قضايي، امنيتي يا سياسي دولت امريكا يا ساير دولت‌هاي متخاصم قرار گرفتند از حداكثر سقف حمايت‌هاي مطرح در قانون فوق‌الذكر بهره‌مند شده و اقدامات حقوقي و قضايي لازم در حمايت از آنها انجام مي‌شود.
ايثارگران براساس قانون چه كساني هستند؟
براساس قانون جامع خدمت‌رساني به ايثارگران مصوب سال 1391، ايثارگر به كسي اطلاق مي‌گردد كه براي استقرار و حفظ دستاوردهاي انقلاب اسلامي و دفاع از كيان نظام جمهوري اسلامي ايران و استقلال و تماميت ارضي كشور، مقابله با تهديدات و تجاوزات دشمنان داخلي و خارجي انجام وظيفه نموده و شهيد، مفقودالاثر، جانباز، اسير، آزاده و رزمنده شناخته شود.
ايثارگران چه خدماتي را دريافت مي‌كنند؛ از مزاياي مسكن تا حمايت درماني و استخدامي


در اين قانون خدمات ارايه‌ شده به جانبازان و ايثارگران و خانواده‌هاي آنها به اضافه خانواده شهدا تعريف شده است. در اصلي‌ترين زمينه براساس اين قانون دولت مكلف است همه ساله مبلغي را به منظور كمك به صندوق ذخيره ايثارگران كه توسط بنياد تشكيل خواهد شد در بودجه سالانه بنياد پيش‌بيني نمايد.
در متن قانون موارد متعددي از ارايه خدمات به اين گروه هدف تعريف شده است. به ‌طور مثال، در زمينه خدمات در حوزه مسكن، مواردي شامل «تامين و واگذاري زمين يا مسكن، واگذاري منازل اجاره به شرط تمليك»، «ارايه تسهيلات بانكي بلندمدت با كارمزد حداكثر چهار درصد (۴%) با بازپرداخت بيست ساله»، «وديعه مسكن استيجاري»، «كمك بلاعوض»، «پرداخت هزينه تعمير منزل و تبديل به احسن نمودن مسكن نامناسب» و «معافيت از هزينه‌هاي آماده‌سازي زمين، خدمات و تسهيلات مهندسي و شهري» تعريف شده است.
همچنين اين قانون تاكيد دارد كه تمامي دستگاه‌هاي مشمول اين قانون موظف‌اند پس از بازنشستگي يكي از ايثارگران، از محل سهميه استخدامي خود با رعايت شرايط عمومي استخدام، يكي از فرزندان شهيد، جانبازان بيست‌وپنج درصد (۲۵%) و بالاتر، آزاده، اسير و مفقودالاثر را در آن دستگاه استخدام نمايند. معافيت ايثارگران و فرزندان ذكور آنان و برادران شهدا از انجام خدمت وظيفه عمومي نيز از ديگر موارد مندرج در قانون است. همچنين در متن قانون تاكيد شده كه تا پايان قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه صددرصد (۱۰۰%) هزينه‌هاي درماني ايثارگران شاغل و بازنشسته و افراد تحت تكفل آنان به عهده دستگاه اجرايي و صددرصد (۱۰۰%) هزينه‌هاي درماني ايثارگران غيرشاغل و افراد تحت تكفل آنان به عهده بنياد شهيد و امور ايثارگران است.