گلایه ريیسي از چینی‌ها

گروه ديپلماسي| هوچون هوآ، معاون نخست‌وزير چين روز گذشته در راس يك هيات سياسي - اقتصادي وارد تهران شد و با محمد مخبر، معاون رييس‌جمهور و ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور ديدار كرد. سفر معاون نخست‌وزير چين به تهران از چهار ماه پيش برنامه‌ريزي شده بود اما در روزهايي انجام شد كه فضاي عمومي و رسانه‌اي در داخل ايران تحت‌تاثير مشاركت چين در صدور دو بيانيه ضدايراني در جريان سفر رييس‌جمهور اين كشور به عربستان سعودي قرار گرفته است. اين مساله در ديدارهاي معاون نخست‌وزير چين با محمد مخبر و ابراهيم رييسي نيز مورد اشاره قرار گرفت.  محمد مخبر روز گذشته در اجلاس «برنامه همكاري‌هاي جامع ايران و چين» كه با حضور هو چون هوآ، معاون نخست‌وزير چين و هيات عاليرتبه چيني برگزار شد، روابط دو كشور را ديرينه و تاريخي توصيف كرد و گفت: روابط تهران و پكن از جايگاه رفيعي براي رهبران دو كشور برخوردار است و رييس‌جمهور كشورمان نيز با جديت مناسبات بين تهران و پكن را دنبال مي‌كند. معاون اول رييس‌جمهور ديدار روساي جمهور ايران و چين در سمرقند را يادآور شد و آن را پراهميت و به عنوان نقطه‌عطفي در روابط دو كشور ارزيابي و از رييس‌جمهور چين به خاطر حمايت از حضور ايران در سازمان‌هايي نظير شانگهاي و بريكس قدرداني كرد.
مخبر تاكيد كرد كه ايران و چين در مقابله با يكجانبه‌گرايي جهان سلطه از وحدت نظر و مواضع واحدي برخوردار هستند و مذاكرات خوب و سازنده‌اي ميان دو كشور در خصوص موضوعات مختلف در جريان است. معاون اول رييس‌جمهور به ذخاير نفت و گاز ايران و ظرفيت‌هاي گسترده ايران در بخش‌هاي مختلف نظير ترانزيت اشاره كرد و افزود كه تهران آمادگي دارد همكاري‌هاي مشترك خود را با پكن در بخش‌هاي مختلف نظير انرژي، ترانزيت و توليد مشترك گسترش دهد. مخبر تصريح كرد كه با توجه به افتتاح سركنسولگري چين در بندرعباس، مناطق ويژه اقتصادي قشم، چابهار و اروند مي‌توانند به مناطقي براي همكاري‌هاي مشترك شركت‌هاي ايراني و چيني تبديل شوند. وي گفت كه با وجود حجم بالاي مبادلات تجاري و اقتصادي تهران و پكن، استفاده از ارز ملي دو كشور در اين مبادلات به ميزان حداقلي است كه بايد آن را گسترش دهيم و نسبت به استفاده هرچه بيشتر از ارز ملي دو كشور اقدام كنيم. 
معاون اول رييس‌جمهور حفظ و احترام به تماميت ارضي جمهوري اسلامي را موضوعي حساس و مهم براي مسوولان و آحاد ملت ايران برشمرد و رعايت اين اصل متقابل و خدشه‌ناپذير را از سوي همه كشورها ضروري دانست.
چين از حاكميت ملي و تماميت ارضي ايران 
حمايت  مي‌كند


هو چون هوآ، معاون نخست‌وزير چين نيز در اين اجلاس با اشاره به سوابق تاريخي روابط دو كشور، گفت: اراده چين براي توسعه روابط راهبردي جامع با ايران هيچگاه تغيير نمي‌كند. چين از حاكميت ملي، تماميت ارضي و عزت ملي ايران و مبارزه با دخالت خارجي حمايت مي‌كند. دو طرف در اين زمينه بايد به صورت قاطع از همديگر پشتيباني كرده و در زمينه مبارزه با تروريسم نيز همكاري‌ها و هماهنگي‌هاي خود را تقويت كنند. هو چون هوآ به برنامه ۲۵ ساله همكاري مشترك دو كشور و دستاوردهاي حاصل از توافق‌هاي طرفين اشاره كرد و گفت: اين دستاوردها براي دو طرف مهم و مثبت است كه حاصل تلاش مشترك بوده و پكن مايل است همكاري و هماهنگي خود را با تهران تقويت كند تا روند توسعه مناسبات دوكشور استمرار داشته باشد. گفته شده هيات‌هاي ايران و چين پس از مذاكرات روز گذشته در خصوص ۱۶ محور جديد همكاري در بخش‌هاي مختلف اقتصادي با يكديگر توافق كردند.
تاكيد رييسي بر اجراي توافقات موجود
 ميان دو كشور 
معاون نخست‌وزير چين ظهر روز سه‌شنبه با ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور ديدار كرد. ابراهيم رييسي در اين ديدار با بيان اينكه روابط جمهوري اسلامي ايران و چين از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي همواره در حال گسترش بوده است، گفت: برخي مواضع مطرح‌شده در سفر اخير رييس‌جمهور چين به منطقه موجب ناخرسندي و گلايه‌مندي ملت و دولت ايران شده و مطالبه جدي ايران جبران مواضع بيان‌شده است. رييسي حضور هيات چيني در ايران را براي توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري دو كشور مهم دانست و با اشاره به توافقات مهم انجام‌شده در ديدارهاي قبلي روساي جمهور دو كشور بر تلاش مسوولان دو طرف براي اجرايي شدن آنها تاكيد كرد. «هو چون هوا» معاون نخست‌وزير چين نيز در اين ديدار ضمن ابلاغ سلام‌ گرم شي جين‌پينگ رييس‌جمهور چين به رييس‌جمهوري اسلامي ايران، بر اراده چين براي توسعه روابط با ايران قوي، به عنوان راهبرد دايمي اين كشور و تغييرناپذيري اين اراده تاكيد كرد و گفت: عزم چين براي تقويت و تعميق روابط با جمهوري اسلامي ايران فارغ از تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي تداوم خواهد داشت. چين همواره به حاكميت ملي و تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران احترام گذاشته و از تلاش ايران براي تامين منافع اساسي خود حمايت مي‌كند. معاون نخست‌وزير چين همچنين از نتايج ديدارهاي خود با مقامات ايراني به رييس‌جمهوري اسلامي ايران گزارش داد. بر اين اساس با آغاز اجرايي شدن عمليات سرمايه‌گذاري مشترك ده‌ها ميليارد دلاري و توسعه همكاري‌هاي اقتصادي صنعتي، انرژي، ترانزيت و مالي و بانكي، طرفين گام بلندي در راستاي اجرايي شدن همكاري‌هاي راهبردي و توسعه‌اي در روابط دو كشور بر مي‌دارند. به گزارش «اعتماد» به گفته منابع دولتي سطح روابط تجاري ايران با چين در سال جاري تاكنون به 20 ميليارد دلار رسيده كه 10 ميليارد دلار آن به صادرات چين به ايران تعلق دارد و دو طرف براي رساندن اين رقم به 30 ميليارد دلار در سال آتي برنامه‌ريزي كرده‌اند. 
سفر هيات  بلندپايه  امريكايي  به چين
به گزارش «اعتماد»، ديپلماسي چين در چند حوزه متفاوت به شكل همزمان فعال شده است. يك هفته پس از سفر رييس‌جمهور چين به عربستان سعودي و شركت در نشست شوراي همكاري خليج‌فارس و سفر معاون نخست‌وزير اين كشور به ايران و امارات، اخباري درباره جزييات ديدار يك هيات بلندپايه امريكايي با مقام‌هاي چيني منتشر شده است. اين در حالي است كه برخي رسانه‌ها از برنامه‌ريزي پكن و مسكو براي ديدار روساي جمهور دو كشور در آينده نزديك خبر مي‌دهند. 
اين گفت‌وگوها طي دو روز يكشنبه و دوشنبه در شهر لانگ فنگ در نزديكي پكن در جريان بود و به گفته سخنگوي وزارت خارجه چين، در اين دو روز طرفين درباره «تقويت مبادلات در همه سطوح» گفت‌وگوهاي «صادقانه، كامل و سازنده‌اي» داشتند و توافق كردند كه «به ارتباطات ادامه دهند». به گزارش رويترز، در سفر هيات بلندپايه امريكايي كه در آن «دانيل كريتنبرينك» ديپلمات ارشد امريكا در امور آسياي شرقي و اقيانوس آرام و «لورا روزنبرگر» مدير ارشد كاخ سفيد در امور چين و تايوان حضور داشتند درباره مسائل دو جانبه مورد اختلاف و همچنين پرونده جنگ اوكراين گفت‌وگو شده است. به گفته مقام‌هاي دو كشور اين اقدام زمينه را براي سفر سال آينده ميلادي وزير خارجه امريكا به چين مهيا خواهد ساخت. اواسط ماه نوامبر در حاشيه نشست گروه ۲۰ در اندونزي، جو بايدن، رييس‌جمهوري امريكا و شي جين‌پينگ، رييس‌جمهوري چين مذاكرات صريحي را درخصوص مساله تايوان و كره شمالي داشتند؛ مذاكراتي كه با هدف جلوگيري از تبديل روابط لكه‌دار شده امريكا- چين به يك جنگ سرد جديد برگزار شد. اين دو رييس‌جمهور توافق كردند كه با وجود اختلافات فزاينده، درخصوص مسائل مختلفي از جمله حقوق بشر، حمله روسيه به اوكراين و مسائل اقتصادي با يكديگر در ارتباط باشند