صادقانه با مردم

رئیس جمهور در اولین سفر از دور دوم سفرهای استانی  به خراسان جنوبی رفت  و مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت

رفراندوم استانی
​​​​​​​2و6



گروه سیاسی/ دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، پنجشنبه گذشته با سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به استان خراسان جنوبی آغاز شد؛ سفری که نشانه توقف‌ناپذیری دولت انقلابی در مسیر پیشرفت و توسعه و نیز رفع مشکلات و چالش‌های مردم در جای جای ایران اسلامی است. طرح‌ها و پروژه‌هایی که در سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به بیرجند و نهبندان افتتاح شد، مؤید این ادعا است. طی پنجشنبه و جمعه گذشته، با حضور رئیس جمهور، نه تنها عملاً گازرسانی به همه شهرها و روستاهای خراسان جنوبی تکمیل و نهایی شد، بلکه بخش مهمی از پروژه فاضلاب و تصفیه‌خانه بیرجند نیز افتتاح شد. بهره‌برداری از واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، برای ۲ هزار و ۹۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است، از دیگر بخش‌های مهم این سفر بود. همچنین رئیس جمهور از خط تولید تایر تک مرحله‌ای کارخانه کویرتایر بازدید کرد. با آغاز به کار این بخش از این کارخانه که برای اولین بار به همت متخصصان داخلی ساخته و به بهره‌برداری رسیده، ایران هشتمین کشور دنیاست که به دانش ساخت و بهره‌برداری از خط تولید «UNI STAGE» دست یافته است. مجموعه اینها، یعنی افتتاح طرح‌های مهم و کلان اقتصادی تأییدکننده این گزاره آیت‌الله رئیسی است که «پیشرفت کشور به هیچ وجه متوقف نشده و نخواهد شد.» این سخن از این‌رو اهمیت دارد که اغتشاش، به‌عنوان پروژه بی‌ثبات‌سازی ایران اسلامی، با حضور مردم در میدان شکست خورد
پروژه‌ای که خود قرار بود به‌عنوان مکمل سیاست شکست خورده فشارحداکثری به سرانجام برسد. از جمله نشانه‌های حضور گسترده مردم و پیوند آنان با دولت، استقبال و اجتماع باشکوه مردم در بیرجند و نهبندان از رئیس جمهور است. به این ترتیب، دور دوم سفرهای استانی، به‌عنوان گام‌های میدانی دولت برای توسعه و پیشرفت، به معنای شکست سنگین همه برنامه‌های دشمنان برای توقف دولت و کشور است.
تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام
دور نخست سفرهای استانی دولت انقلابی، 20 مردادماه گذشته با سفر آیت‌الله رئیسی به استان کرمان به پایان رسید. دولت سیزدهم شهریور 1400 عملاً تشکیل شد و کار خود را آغاز کرد اما تا پیش از فرارسیدن موعد یکسالگی، سفرهای استانی به 31 استان کشور به پایان رسید. دور نخست سفرهای استانی، تقریباً بلافاصله پس از شروع فعالیت‌های دولت آغاز شد، آن هم در شرایطی که هنوز وضعیت بد کرونایی به طور کامل مرتفع نشده بود. به همین دلیل بود که در این دور از سفرها، اغلب بدون برگزاری اجتماع‌های مردمی یا استقبال‌های گسترده انجام شد. این امر به نوبه خود نشان می‌داد که هدف دولت و رئیس جمهور از این سفرها، حل مشکلات و رفع دغدغه‌ها و نیازهای مردم هر استان است، نه صرفاً کسب تشویق‌های سیاسی یا نشان دادن نمایش‌های رسانه‌ای. بویژه اینکه در این سفرها، دولت حتی‌المقدور، از کلنگ‌زنی‌های جدید و تصویب طرح‌های تازه اجتناب کرد، بلکه در مقابل، همت خود را صرف تکمیل طرح‌هایی کرد که از دولت‌های گذشته به ارث مانده بود. این طرح‌ها، که از آنها با عنوان طرح‌های نیمه کاره یاد می‌شود، هم سرمایه‌های ملی صرف شده در آنها را به سمت استهلاک می‌برد و هم تصویر نامناسبی از توانایی حکمرانی برای مردم به نمایش می‌گذاشت. از این‌رو بود که دولت آیت‌الله رئیسی، به جای تصویب طرح‌های جدید، تمرکز خود را بر تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره گذاشت.
برنامه‌ریزی؛ رکن اصلی سفرها
در این مسیر و در نگاه اولی تر، در سفرهای دور نخست استانی دولت، اولویت‌بندی طرح‌ها اهمیت زیادی داشت. برای این اولویت بندی، پیش از هر سفر، جلسات چندمرحله‌ای، در نهاد ریاست جمهوری برگزار می‌شد. در این جلسات که با حضور مسئولان اجرایی، نمایندگان مجلس و نخبگان هر استان برگزار می‌شد، اولویت‌های هر استان احصا و برای تصمیم‌گیری به جلسه‌ای با حضور معاون اول و گاهی جلسه‌ای با حضور رئیس جمهور ارسال می‌شد. به این ترتیب، پیش از هر سفر، دستورکارها و نیازمندی‌ها، در یک تعامل میان مرکز و استان‌ها و شهرستان‌ها تعیین می‌شد. این مسائل، در جریان حضور رئیس جمهور در استان، بویژه در شوراهای اداری بار دیگر مورد بحث قرار می‌گرفت. در نهایت، مرحله پایانی هر سفر استانی پس از پایان سفر آغاز می‌شد، آنجا که در دولت، در جلسات معاون اول یا معاون اجرایی رئیس جمهور، پیگیری‌ها برای اختصاص منابع و پیشبرد طرح‌ها دنبال می‌شد. براین اساس، امروز گزارش‌ها نشان دهنده تأمین منابع برای این طرح‌ها است، امری که افتتاح طرح‌های توسعه‌ای در دور دوم سفرهای استانی، بخشی از پیامدهای آن است.
احیای واحدهای راکد و بازدید از مناطق محروم
یکی از ویژگی‌های دور نخست سفرهای استانی دولت سیزدهم، احیای کارخانه‌ها و واحدهای راکد در شهرها و روستاهای مختلف کشور بود. در این سفرها، بسیاری از بازدیدهای آیت‌الله رئیسی، از واحدهایی صورت گرفت که در گذشته به دلایل مختلف، فعالیت آنها متوقف شده بود. در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم اما، با همت و پشتکار و روحیه جهادی و تحول‌خواهی مدیران، این واحدها احیا و رونق اقتصادی و تولیدی به آن مناطق بازگشت. احیای مشاغل از دست رفته، دستاورد دیگر این اقدام بود. در کنار این، بازدید از مناطق محروم، بویژه روستاهای دورافتاده، از ویژگی‌های مهم دور نخست سفرها بود. مردم بسیاری از این روستاها، رئیس‌جمهور را به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی، درحالی در جمع ساده و صمیمی خود یافتند که پیش‌تر تصوری از امکان وقوع این رویداد را نداشتند.

ادامه در صفحه  2