آمادگی ایران برای انجام تعهدات برجامی


گروه سیاسی:رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به وقایع اخیر در ایران با بیان اینکه آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود، گفت: در این جنگ سیستم خبری، عملیات تروریستی و دستگاه‌های سیاسی و اطلاعاتی کشورها درگیر بودند.
سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیروز (دوشنبه) ۲۸ آذر ماه در سومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران طی اظهاراتی خطاب به حاضران عنوان کرد: تصور داشتید تهران صحنه اغتشاش و درگیری است، ولی شاهدید چنین نیست. چرا چنین ادراکاتی برای کسانی که در خارج از ایران هستند، پ‍دید می‌آید به دلیل بمباران خبری و سامانی که دستگاه‌های اطلاعاتی غرب دادند که از جنبه‌‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه‌هایی که همواره ممکن است رخ دهد، به وجود بیاورند.
وی افزود: این بمباران خبری را شاهد بودید که از سوی شبکه‌های خبری و اجتماعی غرب، ورود اسلحه به کشورمان از نقاط مرزی، سازماندهی نیروهای تروریستی در خارج از ایران و ورودشان به کشور صورت گرفت و با این مجموعه توانستند اغتشاشاتی را در کشور به وجود بیاورند. البته طبیعی است اعتراض حق هر شهروندی است و ایرانیان هم از این حق باید برخوردار باشند. ولی اغتشاش مقوله دیگری است و هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد امنیت سرزمینش با خطر مواجه شود و اغتشاش به وجود بیاید و با اقتدار جلوی اغتشاش را می‌گیرد.
خرازی گفت: در همه کشورها از جمله فرانسه، انگلیس و آمریکا شاهد بودید وقتی اغتشاشی پیش می‌آید چگونه برخورد می‌کنند و در ایران خارج از این قاعده نیست. آنچه در ایران رخ داد یک جنگ هیبریدی بود که در آن جنگ سیستم خبری و عملیات تروریستی و هم دستگاه‌های سیاسی کشورها و اطلاعاتی کشورها در آن درگیر بودند و این طراحی و آتش را برافروزند که متاسفانه فوت مرحومه امینی این بهانه را به دست آنها داد و چنین اغتشاشی را سامان داد.



رئیس شورای راهبردی روابط خارجی به مسائل سیاسی که منطقه با آن روبرو است، اشاره کرد و گفت: یکی مسئله هسته‌ای است ما به همت دانشمندان خود به تکنولوژی هسته‌ای دسترسی کامل پیدا کردیم. برجام مذاکره و به امضا رسید و باز غربی‌ها تعهداتشان را اجرا نکردند تا به خروج آمریکا از برجام منجر شد. وی بیان کرد: امروز از توانایی‌های بالا برخورداریم و هر روز سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و تولید بالاتر را اعلام می‌کنیم. توانایی را داریم ولی قصد تولید بمب را نداریم.
وزیر اسبق امور خارجه خاطرنشان کرد: ما تولید بمب را حرام و از نظر راهبردی تولید بمب را راهگشا نمی‌دانیم چون اگر ایران به سمت سلاح هسته‌ای برود کشورهای منطقه هم در مسابقه تسلیحاتی قرار می‌گیرند و می‌خواهند با کمک دیگران سلاح هسته‌ای تولید کنند و به این دلیل است که ما از دهه ۱۹۷۰ خواهان منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای هستیم و به همین دلیل است که می‌گوییم اسرائیل که در این منطقه سلاح هسته‌ای دارد باید سلاح هسته‌ایش نابود شود و به پادمان بپیوندد. سلاح هسته‌ای را الزاما امنیت آور نمی‌دانیم و مولفه‌های امنیت از نظر ما مولفه‌های دیگر است، البته داشتن فناوری هسته‌ای بازدارنده است. وی خاطرنشان کرد: الان ایران آمادگی دارد به تعهدات برجامی خود بازگردد. مسائل بسیاری از معضلاتی که در مذاکرات بوده حل شده و الان تنها مسئله پادمان است و مسائل از گذشته که در اختیار آژانس است و امیدواریم با سفری که کارشناسان آژانس به ایران دارند این مسئله حل شود و برجام به نتیجه برسد.
خرازی بیان کرد: امر توسعه نیاز به همکاری دارد و کشورهای منطقه برای توسعه یافتن از کشورهای توسعه یافته برای انتقال فناوری و سرمایه گذاری کمک می‌گیرند و امر بسیار مقبولی است. منتها این نباید با دخالت سیاسی و نظامی بیگانگان همراه باشد. منطقه ما احتیاج به گفت‌وگو دارد و کشورهای منطقه باید از طریق گفت‌وگو مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند. همواره از گفت‌وگو استقبال کردیم و هیچگاه به کشور دیگر تجاوز نکردیم. از ۲۰۰ سال پیش تا الان ایران هیچگاه متجاوز نبوده است و امروز هم مخالف تجاوز هستیم. به کشورهای دیگر کمک کردیم و آن جزو دستورماست و مردمی که در منطقه بیدار شدند و می‌خواهند حقوق خود را استیفا کنند طبیعی است به آنها کمک کردیم از جمله در سوریه و لبنان در راه استیفای حقوقشان چنین کردیم.
وی افزود: شرط موفقیت گفت‌وگو عدم تجاوز، عدم دخالت بیگانگان و ایجاد زمینه برای گفت‌وگو است و ما برای این کاملا آمادگی داریم. وی به جنگ اوکراین نیز اشاره کرد و افزود: ما از ابتدا مخالف پیدایش چنین درگیری بودیم، ولی می‌دیدیم که کشورهای غربی روسیه را به سمت جنگ اوکراین هدایت می‌کنند. حرکت ناتو به سمت مرزهای روسیه تحریک آمیز بود و آمریکا و غرب با عنایت خاص این تلاش را می‌کردند که روسیه را وادار به چنین جنگی کنند.
جنگ امر مطلوبی نیست و امروز هم معتقدیم جنگ اوکراین باید از طریق گفت‌وگو پایان بپذیرد و ایران آمادگی دارد وسیله چنین گفت‌وگویی را فراهم کند.
به گزارش فارس، خرازی به اوضاع عراق اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته عراق با مصیبت‌های زیادی روبرو بود و در یکی دو سال گذشته نابسامانی زیادی را مشاهده کرده است. امروز خوشبختیم دولت عراق شکل گرفته و امیدواریم در سامان دادن به مسائل عراق و جلوگیری از گسترش تروریسم و حفظ تمامیت ارضی عراق موفق باشد و آمادگی داریم در این مسائل به دولت عراق کمک کند. ایران در این خصوص کمک کرده و جان عزیزانش از جمله شهید سلیمانی را تقدیم کرده است. وی همچنین عنوان کرد: افغانستان همسایه ماست و می‌تواند تاثیر زیادی بر امنیت ما داشته باشد. توصیه ما به طالبان که اکنون حاکم بر افغانستان است این است که باید با تروریسم مقابله کرده و اجازه ندهند تروریسم در خاک افغانستان توسعه یابد و از ورود نیروهای بیگانه به خاک افغانستان جلوگیری کنند. اجازه ندهند آمریکا به بهانه‌های مختلف وارد خاک افغانستان شود.