روابط دوجانبه پیشرفته‌ای با ایران داریم

مختار حداد- سجاد اسلامیان: منطقه بحرالمیت در اردن شاهد برگزاری دومین نشست کنفرانس «بغداد، مشارکت و همکاری» بود که سال آینده شاهد برگزاری سومین دوره آن در مصر خواهیم بود.
این اجلاس که اکثر کشورهای منطقه در آن حضور داشتند، سال گذشته با ابتکار عراق برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برگزار شد و جمهوری اسلامی با استقبال از این ابتکار بر تقویت نقش عراق در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین حمایت از همکاری‌های منطقه‌ای به دور از دخالت دولت‌های خارجی خارج از این منطقه، تأکید کرد.
اما در حاشیه این اجلاس دو اتفاق برجسته رخ داد که اجلاس را تحت‌الشعاع قرار داد؛ یکی دیدار و گفت‌وگوی وزیر امور خارجه کشورمان حسین امیرعبداللهیان با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگری گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی بود که با توجه به تحولات مذاکرات احیای برجام و گفت‌وگوهای جاری بین تهران و ریاض صورت گرفت که این دیدارها مثبت توصیف شد.
مسلم است که نشست‌هایی مانند نشست اردن به نفع کشورهای منطقه است، بویژه اینکه این کنفرانس ایران، کشورهای عربی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را گرد هم می‌آورد و از این نظر متمایز است که کشورهای فعال منطقه را گرد هم می‌آورد.


 در این اجلاس محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگویی با خبرنگاران «ایران» گفت: بسیار مهم است که این کنفرانس با عنوان همکاری و مشارکت و با حضور کشورهای دوست و برادر برگزار شد، بویژه کشورهای همسایه و با حضور فرانسه و این اجلاس تأکیدی بر تقویت و حمایت از همکاری‌های منطقه‌ای است.
وی افزود: عراق علاقه‌مند به تقویت روابط با کشورهای منطقه به گونه‌ای است که در ثبات منطقه منعکس شود.
نخست‌وزیر عراق درباره همکاری‌های ایران و عراق گفت: ما روابط دوجانبه پیشرفته‌ای را با جمهوری اسلامی ایران داریم و اخیراً سفری به تهران داشتم و روی یک سری اقدامات در چهارچوب تقویت روابط به توافق رسیدیم، قطعاً حضور ما در کنار این کنفرانس فضای خوبی برای دستیابی به همکاری و مشارکت به نفع کشورهای‌مان ایجاد می‌کند.
قبل از اینکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان از گفت‌وگوی مثبت با همتای سعودی خود خبر دهد، از فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در مورد تاریخ میزبانی نشست جدید گفت‌وگوی ایران و عربستان سؤال کرده بودیم که وی پاسخ داد: در حال حاضر، به زمان دیگری موکول شده است. با این حال، از آنچه وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با همتای سعودی خود اعلام کرد، چنین برمی‌آید که این گفت‌وگو همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد تا این لحظه فضا خوب است.
همچنین در گفت‌وگوی کوتاهی که در حاشیه اجلاس با سامح شکری وزیر خارجه مصر داشتیم او به ما گفت که ما همه برادر هستیم، این صحبت‌های شکری تأییدی بر فضای مثبتی است که از چنین دیدارهایی حاصل می‌شود.
در این بین نام نبردن امیرعبداللهیان از فرانسه به عنوان یکی از میزبانان و حاضران همایش به کام فرانسوی‌ها تلخ آمد به همین منظور کاترین کولونا در پاسخ به خبرنگار «ایران» درباره تلاش‌های ایران برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین به خواسته فرانسه از پاسخ به سؤال طفره رفت و گفت: برای ما مهم این است که ایران موضع شفافی درباره این جنگ بگیرد.وی بار دیگر مدعی شد که ایران اسلحه به روسیه ارسال می‌کند اما وقتی بار دیگر به تقاضای فرانسه از ایران برای میانجیگری اشاره کردیم به تکرار حرف‌های خود بسنده کرد. به نظر می‌رسد ایران نسبت به حضور فرانسه در سلسله نشست‌های بغداد تحفظ دارد و این مسأله برای فرانسه و اروپایی‌های حاضر در این اجلاس تلخ آمده است.