تشييع پيكر4۰۰ شهيدگمنام در سراسر ايران

 ديروز و همزمان با ايام سوگواري حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم وداع با پيكر پاك و مطهر ۲۰۰ شهيد گمنام دوران دفاع مقدس با حضور مردم و مسوولان، از دانشگاه‌ تهران به سمت معراج شهدا آغاز شد. در كنار اين مراسم، مراسم تشييع پيكرهاي شهداي گمنام در سراسر كشور هم ديروز برگزار شد. در تهران پيكر شهدا از روبه‌روي دانشگاه تهران به سمت معراج شهدا تشييع شد؛ مراسمي كه با حضور رييس‌جمهوري و سخنراني او ادامه پيدا كرد. اين شهدا در عمليات‌هاي بدر، رمضان، كربلاي ۵، كربلاي ۶‏، والفجر يك، بيت‌المقدس و تك‌دشمن در سال ۶۷ در مناطق شرق دجله، شرق بصره، شلمچه و سومار به شهادت رسيده‌اند. 
در ميان شركت‌كنندگان در اين مراسم معنوي، نواي «شهيد گمنام سلام خوش اومدي مسافر من…» از گوشه و كنار جمعيت در فضا طنين‌انداز شد و حاضران در اين مراسم هم آن را تكرار مي‌كردند. شهدايي كه سال‌ها قبل براي دفاع از وطن راهي جبهه‌هاي نبرد شده بودند، پس از سال‌ها دوري از وطن بازگشتند و با مردم حق‌شناس ايران در شهرهاي مختلف از جمله پايتخت ديدار تازه كردند. مردم نيز شهداي وطن را روي دست‌ها و شانه‌هاي‌شان بدرقه كردند براي رسيدن به مقصد نهايي و آرامگاه هميشگي‌شان در گلزار شهدا.  جدا از تهران ساير شهرهايي چون تبريز، اروميه، اردبيل، ايلام، بوشهر و...نيز ميزبان شهداي گمنام بودند.
 امريكا از كانال‌هاي مختلف
 پيام مذاكره مي‌دهد


سخنران مراسم تهران ابراهيم رييسي، رييس‌جمهوري ايران بود كه در مقابل دانشگاه تهران به ايراد سخن پرداخت. سيد ابراهيم  رييسي ضمن تسليت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: براي ما انسان‌ها شناخت سيره فاطمه زهرا (س)، قول او، فعل او و زندگي او كاملا قابل دستيابي است. فاطمه اطهر(س) يك شخصيت بزرگ، اثرگذار و تحولگرا در تاريخ است. آنچه همواره در عزاي فاطمي بايد بخواهيم، بينش، تحليل درست و شنيدن درست است. جاهليت مدرن، همان جاهليت قديمي است با تاثيرگذاري گسترده رسانه. حضور فاطمه زهرا(س) مي‌خواست جامعه دچار جاهليت نشود. رييسي با بيان اينكه امروز در جهان، فساد، بي‌عدالتي و فرعوني‌گري حاكم شده است، گفت: اغتشاشات اخير جنگ احزاب بود و همه در آن حضور داشتند. سلطنت‌طلبان، منافقين و مستكبران در اين جنگ نقش‌آفريني مي‌كردند. قرآن به ما هشدار مي‌دهد كه مراقب شايعه‌ساران و فضاسازان باشيد كه قصد انحراف جامعه اسلامي را دارند. امام و رهبري به وظيفه رهبري خود عمل كردند؛ چه در ريل‌گذاري و سياستگذاري و چه هشدار دادن نسبت به اتفاقات آينده. كاستي‌ها مربوط به قوا و دستگاه‌هاي اداري است و امام امت به خوبي عمل كردند. دشمن به خاطر اينكه نظام را بزند، عمود اين نظام را مي‌زند زيرا اين نظام به وجود او برپاست. در هر جا كه موفقيت مي‌بينيد، مربوط به آن است كه به سخنان رهبري گوش داده شده است. مردم بايد عملكردها را بررسي كنند و اين نگاه منصفانه است. ما امروز در محضر شهدا و خانواده معظم شهدا به خاطر عنايت‌شان به نظام و اين مملكت خدا را شاكريم. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه امروز در جايگاه اقتدار در بسياري از حوزه‌ها هستيم، گفت: در همه حوزه‌ها، ‌كشور پيشرفت‌هاي زيادي كرده و دليل عصبانيت دشمن اين پيشرفت‌هاست و تمام تلاش‌هاي دشمنان عليه جمهوري اسلامي مفتضحانه شكست خورده است. وي خطاب به دشمنان گفت: چرا به ما از كانال‌هاي مختلفي پيام مي‌دهيد كه ما آماده گفت‌وگو هستيم و ما قصد براندازي نداريم، در حالي كه ما شما را مي‌شناسيم. آغوش ملت براي كساني كه دچار فريب شده‌اند باز است ولي به معاندين رحم نخواهيم كرد. دشمن همه توان خود را به كار گرفت تا مانع پيشرفت ايران شود اما امروز اذعان مي‌كنند كه تمام فشارهاي‌شان با شكست مواجه شده است. امروز دشمن با ملتي كه اراده كرده پيش برود، مواجه است. ملت ايران به رهبري امام خامنه‌اي تصميم گرفته است، پيش برود. ما حق عقبگرد نداريم و جوانان اين پيشروي را ادامه مي‌دهند. ما از شهدا آموختيم كه با اميد زندگي كنيم و از فاطمه (س) آموخته‌ايم بايد در مقابل دشمن ايستادگي كرد. وضعيت مردم فلسطين را در ديروز و امروز ببينيد. ديروز براي فلسطيني‌ها در كنار ميزهاي سازمان‌هاي آزادي‌بخش تصميم مي‌گرفتند اما امروز ابتكار عمل به دست فلسطيني و مجاهدين فلسطيني در ميدان است.
مردم ما ثابت كرده‌اند كه هيچ‌گاه
 مغلوب جبهه باطل نمي‌شوند 
سردار علي فدوي، جانشين فرمانده كل سپاه در حاشيه مراسم تشييع پيكر شهدا در تهران درباره حضور مردم در اين مراسم اظهار كرد: حركت امروز مردم ۴۴ سال است كه ادامه دارد. مردم در اين سال‌ها همواره در مسير حق انقلاب اسلامي حضور دايمي داشته‌اند؛ اگر چه هر روز به خباثت‌ها و شيطنت‌هاي دشمنان اضافه شده و آنها ابزارهاي جديدي را براي دشمني ايجاد كرده‌اند، اما مردم ما هم در جبهه حق پايدار مانده‌اند. يكي از جلوه‌هاي حضور مردم در جبهه حق، همين حضور در مراسم تشييع پيكر شهداست. مردم تشخيص مي‌دهند كه بايد در صحنه‌هايي مثل ۲۲ بهمن، ۱۳ آبان يا تشييع پيكر شهيد سليماني حضور داشته و فرياد بزنند كه وعده خدا حق است و حزب خدا هميشه پيروز است. جانشين فرمانده كل سپاه تصريح كرد: مردم در عمل ثابت كرده‌اند كه در جبهه حق حضور داشته و هيچ‌گاه مغلوب جبهه باطل نمي‌شوند. امروز در سراسر كشور مردم با حضور خود بار ديگر ثابت كردند كه در مسير حق هستند، يكي از مولفه‌هاي قدرت ايران حضور مردم در تشييع شهداست. مردمي كه در دفاع مقدس حضور يافتند، مي‌دانستند كه امكان شهادت در اين جبهه وجود دارد. حدود ۲۰۰ هزار نفر هم به شهادت رسيدند و همين ثابت مي‌كند كه مردم با جان خود پاي جبهه حق ايستاده‌اند.