تشییع گسترده دو شهید فلسطینی در جنین با شعار انتقام انتقام

سرويس خارجي-
در دومين روز از سال ميلادي جديد جوانان فلسطيني با مقاومت در برابر يورش صهيونيست‌ها نشان دادند كه سال 2023 با مقاومت بيشتر در برابر اشغالگران همراه خواهد بود. آنها در این راه دو شهید دادند.
كمتر از چند روز پس از شروع به‌كار دولت فوق تندرو نتانياهو در تل آويو، حملات خشونت بار نظاميان صهيونيستي به فلسطيني‌ها در مناطق كرانه باختري از سر گرفته شد. صهيونيست‌ها تلاش دارند تا خبرهاي مرتبط با فلسطين كمتر در رسانه‌ها بازتاب يابد، از اين رو عمده يورش‌ها و حملات نظاميان رژيم صهيونيستي عليه فلسطيني در ساعات پاياني شب و بامداد صورت مي گيرد.
در ساعات بامدادي روز دوشنبه نيز نظامیان اشغالگر اسرائیلی به روستای کفر دان در غرب جنین حمله كرده و خانه دو شهید فلسطینی را محاصره كردند. اين اقدام صهيونيست‌ها با واكنش جوانان فلسطینی رو‌به‌رو شد كه در نهايت درگيري ميان جوانان فلسطيني و نظاميان صهيونيست به شهادت دو جوان فلسطيني منجر شد. منابع محلی نيز اعلام کردند که در حمله بامدادي نظامیان صهیونیست به روستای کفر دان در غرب جنین، دو جوان فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و نام‌هاي اين شهدا، محمد حوشیه 22 ساله و فواد عابد 18 ساله اعلام شد. در واقع کابینه جدید رژیم صهیونیستی کار خود را با حمله وحشيانه به فلسطيني‌ها آغاز كرد و در ابتداي سال ميلادي جديد شهادت دو جوان فلسطيني نشان داد كه امسال نيز كرانه باختري سالي پر از آتش و خشم را در پيش رو خواهد داشت.


پس از شهادت اين دو جوان فلسطيني، هزاران نفر روز دوشنبه پیکر آنها در شهرک کفر دان در غرب جنین تشییع کردند.در ميان جمعيت كه براي بدرقه پيكر شهدا آمده بود، فلسطيني‌ها شعار انتقام انتقام سر مي دادند. شهادت اين جوان فلسطيني در دومين روز سال ميلادي جديد 2023 حكايت از آن دارد كه جنبش مقاومت فلسطين مصمم به ايستادگي در برابر اشغالگران است و اگرچه سازمان ملل سال 2022 را خونين ترين سال كرانه باختري عنوان كرده، اما شايد تعداد آمار شهدا در سال ميلادي جديد تحت تاثير شدت گرفتن خشونت‌ها و تنش‌ها بسيار بيشتر سال گذشته شود.
سال سخت صهيونيست‌ها در كرانه باختري
منابع و گزارش‌هاي رسمي از تل آويو حكايت از آن دارد كه نظاميان صهيونيستي در سال ميلادي 2022 متحمل بيشترين تلفات شده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده توسط دستگاه پلیس رژیم صهیونیستی، نظامیان صهیونیست در سال ۲۰۲۲ در میان موجی از خشونت‌ها، افزایش تیراندازی، پرتاب سنگ و بمب‌های آتش زا سپری کردند و این سال شاهد تعداد بیشترین حملات در مناطق اشغالی ۱۹۴۸ و کرانه باختری در مقایسه با مجموع سه سال گذشته بوده است.
مجموع آمار سالانه نشان می‌دهد که حملات تیراندازی در کرانه باختری در سال گذشته میلادی بیش از چهار برابر شده و از ۶۱ حادثه در سال ۲۰۲۱ به ۲۸۵ مورد در سال ۲۰۲۲ رسیده است. همچنین روند افزایشی در حملات و پرتاب سنگ در اراضی اشغالی کرانه باختری نیز به ثبت رسیده است. حملات با سنگ با ثبت بیش از ۷۵۰۰ مورد در سال ۲۰۲۲، افزایشی ۳۷ درصدی نسبت به سال قبل و دوبرابر میزان ثبت شده در سال ۲۰۱۹ را نشان می‌دهد. در این میان اما برخلاف انتظارها حملات کوکتل مولوتف نسبتاً کاهش یافته است، از ۱۰۲۲ در سال ۲۰۲۱ به ۱۲۶۸ در سال ۲۰۲۲ رسیده است.
تعداد حملات با چاقو نیز در کرانه باختری‌اندکی کاهش یافت و از ۱۸ مورد در سال ۲۰۲۱ به ۱۴ مورد در سال ۲۰۲۲ رسید، اما در سال ۲۰۲۲ تعداد سلاح‌های ضبط شده نزدیک به یک چهارم افزایش یافت و از ۳۹۷ سلاح توقیف شده در سال ۲۰۲۱ به ۴۹۳ سلاح در سال ۲۰۲۲ رسیدیم. همچنین بیش از ۲۶۰۰ فلسطینی به اتهام ساختگی تروریستی در سال ۲۰۲۲ در کرانه باختری دستگیر شدند که تقریباً ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.
به گفته ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی، در سال میلادی ۲۰۲۲، حداقل ۳۱ نفر در حملات علیه صهیونیست‌ها در سراسر فلسطین اشغالی و شهرک‌های اشغالی کرانه باختری کشته شدند که ۲۴ نفر از آنها غیرنظامی بودند. بر اساس آماری که توسط سرویس امنیت داخلی شین بت و داده‌های عمومی به اشتراک گذاشته شده است، بیش از ۱۰۰ نفر دیگر مجروح شدند. این رقم نشان دهنده افزایش شدید آمار مرگ و میر در میان صهیونیست‌ها طی سال‌های اخیر است. این آمار در سال ۲۰۲۱ چهار نفر، در سال ۲۰۲۰ سه نفر و در سال ۲۰۱۹ فقط پنج نفر اعلام شده بود. از سوی دیگر بر اساس آمار دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، ۱۴۶ فلسطینی در فاصله ۱۹ ژانویه تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ توسط نیروهای اشغالگر اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس به شهادت رسیدند. در ماه نوامبر گذشته یعنی حدود یک ماه پیش نیز ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که از ابتدای سال تاکنون حدود ۵۰۰ حمله فلسطینی‌ها را خنثی کرده است. سرهنگ دوم «آویو کوخاوی»، رئیس‌ستاد مستقر ارتش اشغالگر اسرائیل، در ماه سپتامبر گذشته گفته بود که افزایش حملات فلسطینی‌ها تا حد زیادی ناشی از شکست تشکیلات خودگردان فلسطین در برقراری حکومت در مناطق خاصی از کرانه باختری است.
اقدام غيرقانوني صهیونیست‌ها در قدس
از سوي ديگر روز دوشنبه شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر تصاویری از اقدام نیرو‌های رژیم صهیونیستی به حفاری‌های غیر قانونی در قدس و تغییر آثار باستانی این شهر به ویژه در خیابان السلطان سلیمان نزدیک باب العامود منتشر کرد.
 شهر قدس به سبب وجود مسلمانان و مسیحیان در کنار یکدیگر، دارای مساجد و کلیساهای متعدد است که از جمله مهم‌ترین مساجد آن می‌توان به مسجدالاقصی، مسجد صخره، مصلای مروانی، مصلای قدیم الاقصی، مسجد البراق، مسجد جامع زنان، مسجد مغاربه و مسجد خانقاه صلاحیه نام برد. با اين حال صهيونيست‌ها تلاش دارند با به بهانه‌هاي واهي با انجام حفاري‌هاي غيرمجاز در زير مسجد مقدس الاقصي، اين مكان مقدس را با تهديد رو‌به‌رو كنند. در واقع از دهه ۸۰ قرن ۲۰، تونل‌های بیشتری در اطراف تونل‌های اولیه به وجود آمده‌اند كه خبرهاي زيادي درباره آنها در دست نيست. این بخش از تونل‌ها که بیشتر به قرن ۲۱ مربوط هستند بدون آنکه از آنها اطلاعات دقیقی در دست باشد تنها خبری در جراید در مورد حفر آنها منتشر شده است، اما بزرگ‌ترين تهديد عليه موجوديت مقدس مسجدالاقصي به شمار مي روند.