وزارت آموزش و پرورش: غیرحضوری شدن مدارس آخرین راه‌حل باشد


دیروز مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه‌ای پیرامون تداوم غیرحضوری شدن آموزش در مدارس برخی استان‌ها، روند برگزاری کلاس‌های درس و امتحانات باقی مانده صادر و تاکید کرد که در شرایط مختلف، غیر حضوری شدن مدارس باید به عنوان آخرین راه‌حل درنظر گرفته شود.
به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: متاسفانه، با غیر حضوری شدن مکرر مدارس در سال تحصیلی جاری ناشی از تغییرات حاد و اضطراری شرایط جوی، برودت هوا، آلودگی هوا و... در برخی از نقاط کشور و احتمال استمرار غیر حضوری شدن کلاس‌های درس، به اطلاع می‌رساند:
به منظور پیشگیری از افت تحصیلی و تربیتی دانش‌آموزان عزیز و ایجاد وقفه در فرآیندهای یاددهی- یادگیری و برقراری شرایطی بهینه برای از سرگیری فرآیند آموزش و پرورش در مدارس، حسب تقاضای جمع کثیری از مدیران، معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان عزیز، از روز شنبه اول بهمن ماه 1401 فعالیت مدارس با اولویت کلاس‌های حضوری و در شرایط اضطراری بر اساس تصمیمات استانداران محترم به صورت غیرحضوری مطابق برنامه هفتگی و آموزشی مطابق بودجه‌بندی برنامه درسی (دروس) ادامه می‌یابد.


در ادامه این اطلاعیه به برگزاری امتحانات اشاره و تاکید شده است: بر این اساس شورای مدرسه درخصوص نحوه برگزاری امتحانات باقیمانده از نوبت اول (ترجیحا حضوری) بر اساس شرایط خاص هر مدرسه تصمیم گیری نمایند و ازسرگیری برنامه‌های هفتگی و آموزشی و پرورشی را منوط و مشروط به برگزاری امتحانات نکنند.
همچین لازم به ذکر است آزمون‌ المپیادهای علمی طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد.
وزارت آموزش و پرورش همچنین به افت تحصیلی ناشی از تعطیلی‌ها اشاره و در این اطلاعیه قید کرده است که وزارت آموزش و پرورش با هشدار درباره افت تحصیلی نگران‌کننده دانش‌آموزان و ایجاد مانع در تحقق اهداف آموزشی و تربیتی دوره‌های تحصیلی ناشی از تعطیلات پی درپی مدارس و وقفه‌های طولانی مدت در اجرای فعالیت‌ها و برنامه‌های درسی و آثار، تبعات و پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت مربوطه، اعلام می‌دارد هیچ روشی جایگزین آموزش و تربیت حضوری در محیط مدارس و کلاس‌های درس نخواهد بود.
ضمن احترام به مراجع تصمیم‌گیر و اجرای مصوبات ایشان مطابق قوانین موضوعه، تاکید دارد که آموزش‌های مجازی پاسخگوی همه نیازهای دانش‌آموزان نبوده و جهت برقراری عدالت تربیتی و بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی بر فعالیت مدارس به صورت حضوری تاکید دارد و معتقد است غیر حضوری شدن مدارس باید به عنوان آخرین راه‌حل درنظر گرفته شود.
واکنش وزیر آموزش و پرورش
به تعطیلات پی‌درپی مدارس
از طرفی وزیر آموزش و پرورش هم تعطیلات پی‌در‌پی مدارس در دوران کرونا و پس از آن را بسیار زیاد و بی‌سابقه دانست و گفت: برنامه‌های جبرانی برای عقب‌ماندگی و افت تحصیلی دانش‌آموزان پیشنهاد داریم.
به گزارش ایرنا، یوسف نوری در حاشیه دیدار با وزیر آموزش، خانواده و جوانان نیکاراگوئه افزود: تعطیلی مدارس در دوران کرونا و پس از آن از ابتدای سال تحصیلی بسیار زیاد و بی‌سابقه است.
نوری با اشاره به آلودگی هوا و سلامت دانش‌آموزان، اظهار داشت: از رئیس‌جمهور خواهش کردم فکری برای تعطیلی مدارس شود اما اکنون در صورت بروز هر اتفاقی، تعطیلی مدارس اولین اقدام است و این در حالی است که مدرسه باید آخرین مکان برای تعطیلی باشد.
وی درباره برنامه‌های جبرانی برای عقب‌ماندگی تحصیلی مدارس، گفت: چند پیشنهاد داریم که یکی از این پیشنهادها، برگزاری کلاس جبرانی در روزهای پنجشنبه، دیگری افزایش سال تحصیلی و برگزاری کلاس‌های جبرانی در تابستان است که باید بررسی شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره ادامه زمان سال تحصیلی یادآور شد: هنوز حق الزحمه معلمان در کلاس‌های تابستان با وجود تصویب در ستاد کرونا پرداخت نشده است که باید پرداخت شود. نوری ادامه داد: باید بسته‌های جبرانی را برای دانش‌آموزان در نظر گرفت تا دانش‌آموزان از برنامه درسی ملی جا نمانند. وی درباره برگزاری امتحانات اظهار داشت: اکثر نوبت دوم شروع شده و امتحانات هم مابین آن باید برگزار شود که در اطلاعیه‌ای این موضوع را اعلام کردیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره احتمال برگزاری کلاس‌های جبرانی در تابستان و دریافت شهریه از خانواده‌ها توضیح داد: سال گذشته دانش‌آموزان نیازمند آموزش را شناسایی کردیم و با تعامل مناسب با اولیا مخالفتی برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌ها نبود. امسال هم مدارس غیردولتی باید به گونه‌ای عمل کنند که باری از دوش خانواده‌ها برداشته شود و هزینه‌ای به آنها تحمیل نشود و موضوع را به طریق دیگری حل کنند.
نوری با بیان اینکه بسیار نگران جاماندگی دانش‌آموزان هستیم که باید به اینها رسیدگی شود، افزود: در بخش دولتی هزینه‌ای از خانواده‌ها گرفته نمی‌شود و این مواردی است که برای گزینه‌های کلاس جبرانی باید بررسی شود تا دانش‌آموزان جا نمانند.
وی درباره برگزاری کلاس‌های جبرانی در روزهای پنجشنبه گفت: این موضوع مطرح شد تا دانش‌آموزان به صورت اختیاری روزهای پنجشنبه برای جبران تحصیلی به مدارس بیایند البته درباره کم و کیف حضور دانش‌آموزان باید بررسی‌های لازم انجام شود و زمینه‌های اجتماعی را هم درنظر بگیریم تا به هدفی که ترسیم کرده‌ایم، دست یابیم.
تعطیلی‌ها کمکی به رفع آلودگی هوا نمی‌کند
رئیس‌سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تعطیلی‌ها، کمکی به آلودگی هوا و بهبود شاخص‌ها نمی‌کند و این اقدام راه درمان نیست.
به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه درباره علت تداوم آلودگی هوا پس از بارش برف و باران در کلان‌شهرها به ویژه تهران، گفت: با توجه به شرایط کشور از نظر درجه حرارت هوا و اینکه شاهد سرمای بی‌سابقه‌ای هستیم، وضعیت آلودگی هوا علی‌رغم بارش برف و باران بهبود نیافته است.
سلاجقه تأکید کرد: با توجه به اینکه در روزهای اخیر دمای هوا در نقاط مختلف کشور پایین بوده، آلایندگی‌ها از سطح زمین فاصله نگرفتند و متأسفانه در اکثر شهرهای کشور به ویژه کلان‌شهرها که با مشکل آلودگی هوا مواجه بودند، با وجود بارش باران و برف شاهد کاهش شاخص‌های آلودگی هوا نبودیم. وی با تأکید بر اینکه رسیدگی به بحران آلودگی هوا از انتظارات مهم مردم است، اظهار داشت: خود ما هم دیگر نمی‌پذیریم که مدارس در روزهای متعددی تعطیل باشند. تعطیلی مدارس ضربه سنگینی به خانواده‌ها و جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی وارد می‌کند.
رئیس‌سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تعطیلی مدارس کمکی به آلودگی هوا نمی‌کند و این تصمیم در این مدت در بهبود شاخص‌ها اثری نگذاشته است. چراکه در شرایط تعطیلی، رفت و آمدها قطع نمی‌شود و ممکن است خانواده‌ها باز هم با استفاده از وسایل نقلیه شخصی در خیابان‌ها رفت و آمد داشته باشند. سلاجقه یادآور شد: روشن است که تعطیلی راه درمان نیست؛ بنابر آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته، راه درمان اسقاط خودروهای فرسوده است. بعد از اسقاط خودرو، استفاده از سوخت پاک می‌تواند در بهبودی آلودگی هوا اثرگذار باشد که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.
گفتنی است، درخصوص اظهارات رئیس‌سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه «تعطیلی مدارس کمکی به آلودگی هوا نمی‌کند» باید یادآور شد که اصل تعطیلی مدارس برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و پیشگیری از خطرات تردد در شرایط آلودگی هواست و تاثیر این اقدام در کاهش آلودگی هوا در مراحل بعدی قرار دارد.
سایر اخبار این روزنامه
افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران با وجود فشار حداکثری آمریکا پاسخ دشمن، بیانیه و خویشتنداری نیست (یادداشت روز) اخبار ویژه حضور پرشور مردم و مسئولان ارشد عراقی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله شهید سید محمدباقر حکیم حبس زنان و اعدام معترضان در عربستان  نتیجه تبانی بن سلمان و بایدن آب ۲۷ هزار خانوار بدمصرف تهران قطع شد سپاه نبود تروریسم دامنگیر اروپا می‌شد مجلس آماده برخورد قاطع با اقدام اروپاست پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت همسر آیت‌الله سبحانی اتحادیه پَت و مَت! (نکته) آلمان: اعلام سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی موانع حقوقی دارد تدارک برای بزرگ‌ترین استقبال تاریخ دشمنان با روایت‌های نادرست و هراس‌افکنی درپی فرار سرمایه و ناامنی اقتصادی هستند گزارش رسانه کره‌ای؛ وقتی دهان رئیس‌جمهور بزرگ‌ترین خطر امنیتی می‌شود وزارت آموزش و پرورش: غیرحضوری شدن مدارس آخرین راه‌حل باشد افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران با وجود فشار حداکثری آمریکا افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران با وجود فشار حداکثری آمریکا