تشكيل پرونده درباره ادعاي تعرض به ۱۵ نوجوان

گروه حوادث
غروب روز جمعه، آخرين روز دي ۱۴۰۱، يكي از فعالان رسانه‌اي استان خراسان رضوي در صفحه اينستاگرامش خبر از يك اتفاق شوكه‌كننده داد. «جواد تاري‌بخش» كه زماني مدير رسانه‌اي تيم حالا منحل شده پديده بود، نوشت: «والدين 15 نفر از بازيكنان يك باشگاه و مدرسه فوتبال در مشهد با مراجعه به حراست اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوي از يك باشگاه و مربي‌نماهاي آن به خاطر تعرض به فرزندان‌شان شكايت كردند. اين پرونده در دادستاني نيز مفتوح شده است. نكته قابل تامل اين هست كه اين تيم بدون مجوز در مسابقات ليگ مشهد و استان حضور داشته است و خانواده‌هاي بي‌خبر از همه جا اعتماد كردند و فرزندان‌شان را ثبت‌نام...»
در حالي كه رسانه‌ها نسبت به انتشار اين خبر به صورت كلي و مبهم اقدام مي‌كردند شهرآرا نيوز در اين رابطه جزييات بيشتري منتشر كرد. اين رسانه فعال در استان خراسان رضوي در اين باره نوشت: «براساس صحبت‌هاي مطرح‌شده از سوي خانواده‌هاي اين بازيكنان، پس از تغيير رفتار فرزندان‌شان و پيگيري و بررسي محتواي گوشي تلفن همراه بازيكنان، متوجه مي‌شوند مربي اين باشگاه آنها را مورد آزار و اذيت قرار داده است. اين نونهالان از ترس بازگوشدن اين موضوع زير فشار روحي و رواني قرار دارند. مادر يكي از اين نونهالان مي‌گويد: وقتي موضوع را متوجه شديم، پيگيري زيادي انجام داديم. چون اين باشگاه در ليگ‌هاي مختلف حضور داشت، اطمينان كرديم و فرزندمان را در اين باشگاه ثبت‌نام كرديم، اما حالا كه موضوع را پيگيري كرديم، فهميده‌ايم كه باشگاه حتي مجوز هم نداشته است! پدر يكي ‌ديگر از اين بازيكنان نيز مي‌گويد: دستگاه‌هاي نظارتي بايد پاسخگوي اين موضوع باشند. اگر باشگاه مجوز نداشته، چرا در ليگ حضور داشته و چرا به وضعيت اين مربي‌نماها كه فرزندان ما در اختيارشان است، رسيدگي نكردند؟ من جواب فرزندم را چطور بايد بدهم؟! او به ‌دنبال فوتبال بوده، اما حالا اتفاقي افتاده است كه از بازگوكردنش شرم داريم.»
انتشار اين خبر علاوه بر واكنش گسترده در فضاي مجازي واكنش مقامات را هم به دنبال داشت. علي اكبر هاشمي جواهري، مديركل ورزش و جوانان خراسان رضوي در خصوص شايعات و حواشي پيش آمده در فوتبال استان گفت: «پس از مطرح شدن خبر اوليه دستور داده شد حراست اداره كل ورزش و جوانان به دقت تمامي ابعاد موضوع را مورد تحقيق و بررسي قرار دهد تا صحت و سقم و ابعاد آن مشخص شود و در مبارزه با فساد ذره‌اي كوتاه نمي‌آييم.» او با انتقاد از هيات فوتبال استان ادامه داد: «تا به امروز كوتاهي‌هاي متعددي از هيات فوتبال استان مشاهده شده كه اگر اين موضوع نيز در بررسي‌هاي ما مورد تاييد قرار بگيرد، مسلما با عوامل دخيل در ماجرا برخورد قاطع و قانوني خواهد شد.» وزارت ورزش و جوانان نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد اين موضوع را پيگيري خواهد كرد. در اين بيانيه آمده: «دو هفته پيش و به محض وصول گزارش‌هايي از تخلف در يكي از مدارس فوتبال در شهر مشهد، سيد حميد سجادي وزير ورزش و جوانان به حراست اين وزارتخانه دستور داد تا به موضوع رسيدگي كرده و پس از بررسي اين ادعاها، در صورت صحت گزارش‌هاي رسيده با عامل يا عاملين اين اتفاق با قاطعيت برخورد شود. پس از دستور سجادي، اداره كل حراست ورزش و جوانان خراسان رضوي با همكاري يكي از نهادهاي امنيتي در حال بررسي دقيق موضوع هستند و قرار است گزارش بررسي اين ادعاها به محض تكميل، تقديم وزير ورزش و مراجع ذي‌صلاح شود.»
نكته قابل تامل بيانيه وزارت ورزش اين بود كه اين نهاد از دو هفته قبل ماجرا را مي‌دانسته اما مقامات هيات فوتبال استان و احسان اصولي به عنوان سخنگوي فدراسيون اعلام كردند تازه ديروز از طريق رسانه‌ها متوجه شدند. محسن حيدري، دبير هيات فوتبال خراسان رضوي در برنامه ورزشي شبكه خراسان رضوي اظهار كرد: ما از اين موضوع بي‌اطلاع بوديم، به اداره كل ورزش مي‌روم تا از صحت و سقم ماجرا مطلع شوم. حيدري با دروغ دانستن ماجرا گفت: «اين خبر چون اثبات نشده به دروغ منتشر شده‌ است و تا اين لحظه ما شكايتي در اين خصوص نداشته‌ايم. موضوع را اگر مطلع بودم در نطفه خفه مي‌كردم.» حيدري همچنين در اظهارنظري چالش‌برانگيز در اين باره گفت: «پول خرج شده تا اين خبر در همه كانال‌هاي خبري درج شود. اين موضوع منطقي و اخلاقي نيست. بحث اخلاقي رسانه‌ها را بايد بيشتر مورد توجه قرار دهيم.» در نهايت احسان اصولي سخنگوي فدراسيون فوتبال و رييس هيات فوتبال استان خراسان رضوي واكنش نشان داد و گفت ما از طريق رسانه‌ها متوجه شديم! احسان اصولي در مورد مباحث مطرح شده نسبت به تخلف يك مدرسه فوتبال در مشهد اظهار داشت: «فدراسيون فوتبال از طريق رسانه‌ها متوجه شد كه چنين موضوعي در يكي از مدارس فوتبال مطرح شده اما تاكنون شكايتي در هيات فوتبال خراسان‌رضوي يا فدراسيون دريافت نكرده‌ايم. آيين‌نامه‌ها به ويژه آيين‌نامه كميته اخلاق در اينگونه موارد روشن است. با پيگيري‌هاي انجام شده و با توجه به اينكه كميته اخلاق فدراسيون فوتبال در همه استان‌ها نماينده دارد، پرونده‌اي تشكيل شد و وظايف اوليه نيز انجام مي‌شود.»
پس از اين واكنش‌هاي رسمي اما عصر ديروز دبير هيات فوتبال خراسان رضوي در گفت‌وگو با ايسنا جزييات ديگري از پرونده ارايه كرد و از تشكيل پرونده در كميته اخلاق هيات فوتبال خراسان رضوي براي ماجراي تعرض خبر داد. محسن حيدري در اين باره گفت: «شكايتي در خصوص اين موضوع به اداره كل ورزش و جوانان خراسان رضوي واصل شده است. اين ماجرا توسط اداره كل در حال پيگيري است، از اين سو هم ما به عنوان هيات فوتبال در حال بررسي ماجرا هستيم و از طرفين دعوت كرده‌ايم كه در هيات فوتبال حضور يابند و در كميته اخلاق نيز پرونده تشكيل شده است.» او در خصوص تجمع در مقابل هيات فوتبال خراسان رضوي هم گفت: «هيچگونه تجمعي برگزار نشده و چنين موضوعي صحت ندارد. هيات فوتبال روي مسائل اخلاقي به‌شدت حساس است و شديدترين برخوردها را در اين خصوص پس از پيگيري خواهد داشت. خانواده‌ها از اين بابت نگران نباشند و اميدواريم روز به روز شاهد كاهش اينگونه آفت‌ها در فوتبال استان و كشور باشيم.» دبير هيات فوتبال خراسان رضوي در خصوص اينكه آيا طبق واكنش وزارت ورزش، موضوع شكايت به ۲ هفته قبل برمي‌گردد، گفت: «چون شكايت به اداره كل رفته، آنها بيشتر در جريان دقيق روز ثبت شكايت هستند و بهتر است من صحبتي در اين خصوص نكنم چون بي‌اطلاع بوده‌ام، شايد اشتباه كنم. اگر شكايت به هيات فوتبال آمده بود دقيق‌تر اعلام مي‌كردم.» حيدري همچنين درباره اينكه گفته مي‌شود اين باشگاه فاقد مجوز بوده و در مسابقات هم شركت كرده، گفت: «ليست مدارس فوتبال داراي مجوز را همواره منتشر كرده‌ايم. به اداره كل ورزش و جوانان هم هميشه اعلام مي‌كنيم. اين باشگاه مجوز مدرسه فوتبال نداشته است، اما اين تيم گويا در مسابقات مشهد شركت كرده و بايد از بادامكي، رييس هيات مشهد راجع به اين موضوع بپرسيد.» او همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا تعداد شكايت‌ها پس از انتشار خبر بيشتر شده، گفت: «اگر به اداره كل شكايت ديگري رسيده، بي‌خبريم. همين الان هم ما خودمان پيگيري كرديم و از طرفين خواستيم تا به هيات فوتبال بيايند و پرونده در كميته اخلاق تشكيل شود، اينكه بيشتر شده يا نه را بي‌اطلاعم. مطمئن باشيد در اين پرونده هيچ مماشاتي نداريم و قاطعانه عمل مي‌كنيم.» با اين توضيحات به نظر مي‌آيد در روزهاي آينده شاهد اطلاعات دقيق‌تر و بيشتري درباره جزييات اين پرونده و صحت و سقم آن باشيم.