یکجانبه‌گرایی رفتنی است

دکتر سید ابراهیم رئیسی که در سفری سه روزه به چین سفر کرده است، صبح دیروز و در دومین روز اقامت خود، در سخنانی در جمع مسئولان، استادان و دانشجویان دانشگاه پکن، با بیان اینکه جهان جدیدی در حال شکل‌گیری و نظم کهنه رفتنی است، تصریح کرد: دنیای نوین، نظمی نوین می‌طلبد که در آن چند جانبه‌گرایی واقعی، هم‌افزایی حداکثری، همبستگی و دوری هر چه بیشتر از یکجانبه‌گرایی رواج یابد تا در نهایت نظمی عادلانه و منصفانه پدید آید. رئیسی گفت: با توجه به قرار گرفتن آسیا در کانون تغییرات جهانی در حال ظهور، حفظ و تقویت صلح در این پهنه گسترده نه تنها یک انتخاب بلکه یک ضرورت است. رئیسی با تأکید بر اینکه قدرت ایران، قدرتی امنیت‌ساز است و ظرفیت‌های منطقه‌ای آن، حامی صلح و ثبات در کشورهاست و فقط برای مقابله با تهدید قدرت‌های سلطه‌گر به کار گرفته می‌شود، افزود: یکی از موفقیت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران غلبه بر چالش‌های فراملی نظیر تروریسم و افراط‌گرایی در غرب آسیا است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در دانشگاه پکن، با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین گفت: چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر این مسیر تجاری و بازرگانی در ایران زمین پایداری یافت که نه تنها مهم‌ترین مسیر در تسهیل تجارت و همکاری میان ملت‌های مختلف بوده، بلکه به مثابه ریسمانی فرهنگی جوامع گوناگون را در طول تاریخ به یکدیگر پیوند داده است. رئیسی در ادامه با استقبال از ابتکار کمربند- راه از طرف دولت چین تصریح کرد: با احیای این ابتکار در جهان جدید، دو ملت بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحکیم دوستی و برداشتن گام‌های استوار در راه توسعه همگون و شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده امیدبخش برای سعادت جامعه بشری نشان داده‌اند.
اعطای عنوان استاد افتخاری دانشگاه پکن به رئیسی
در این مراسم رئیس دانشگاه پکن طی مراسمی، به پاس خدمات و اقدامات رئیس‌جمهور در مسیر تقویت و توسعه روابط ایران و چین و همچنین حفظ صلح و ثبات در منطقه و جهان، عنوان «استاد افتخاری» دانشگاه پکن را به وی اعطا کرد. هائو پینگ، رئیس دانشگاه پکن تصریح کرد: اعطای عنوان استاد افتخاری به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پس از تأیید شورای علمی دانشگاه پکن انجام گرفته است. همچنین در این مراسم و با حضور دکتر رئیسی از چهار استاد برتر این دانشگاه در زمینه ایران شناسی و آموزش زبان فارسی قدردانی به عمل آمد.


ایستادگی و مقاومت تنها راه مقابله با تهدید امریکا
سید ابراهیم رئیسی همچنین، در دیدار با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین، بر اهمیت نقش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در بررسی وضع موجود جهان و آسیب‌شناسی آن و همچنین ارائه راهکار آینده‌پژوهانه برای بهبود وضعیت سیاسی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی جوامع تأکید کرد.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز شرایط در جهان به گونه‌ای در حال رقم خوردن است که با نفی یکجانبه‌گرایی، اقداماتی نظیر آنچه که امریکا و همپیمانانش در منطقه و جهان برای سلطه بر ملت‌ها اعمال می‌کنند، در افکار عمومی جهان مطرود و محکوم است. رئیسی سلطه فرهنگی و اقتصادی را از روش‌های نوین نظام سلطه برای تسلط بر ملت‌ها عنوان کرد و افزود: امروز بر محققان، پژوهشگران و صاحبان اندیشه در کشور‌های مستقل فرض است که به مثابه یک دیده‌بان تیزبین از فرهنگ و هویت‌های تمدنی کشورشان در مواجهه با تهاجمات نظام سلطه حراست کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه آنچه دو کشور ایران و چین را در کنار هم قرار داده سابقه تمدنی، مواضع مشترک در مخالفت با یکجانبه‌گرایی، استقلال‌طلبی و نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است، اظهار داشت: ایران دارای ظرفیت‌های اقتصادی فرهنگی و جغرافیایی عظیمی است که بالفعل شدن این ظرفیت‌ها می‌تواند در رشد و ارتقا کشور‌های منطقه و حتی قاره آسیا بسیار موثر باشد و آینده را به نام آسیا رقم بزند. رئیس‌جمهور تنها راه مقابله با تهدید امریکا و هم‌پیمانانش را ایستادگی و مقاومت دانست و افزود: مقاومت علاوه بر دفع خطر، تهدید را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل خواهد کرد در حالی که عقب‌نشینی در برابر تهدید جز شکست نتیجه‌ای نخواهد داشت.
حمایت چین از توسعه روابط با ایران
رئیس‌جمهور همچنین در نخستین روز سفر به چین در دیدار با همتای چینی خود با بیان اینکه ایران و چین دوستان روز‌های سخت هستند و دوستی در روز‌های سخت، تسریع و تسهیل‌کننده پیوند‌ها در ایام دیگر است، اظهار داشت: تحکیم این پیوند‌ها و دوستی‌ها در امنیت منطقه و جهان موثر است.
رئیسی در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین با تأکید بر ضرورت گسترش مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین را اقدامی مهم در جهت تثبیت صلح و ثبات در منطقه دانست. رئیس‌جمهور سفر هیئت‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر و مذاکرات صورت گرفته بین طرفین را در گسترش مناسبات مهم و مؤثر توصیف کرد و افزود: با وجود مخالفت دشمنان جمهوری اسلامی ایران و چین با تحکیم و گسترش روابط دو کشور، این روابط با مدیریت مطلوب طرفین گام‌های بلندی را طی کرده است.
در این دیدار شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز با اشاره به روند رو به توسعه روابط ایران چین، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور بسیار مؤثر دانست و گفت: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.
رئیس‌جمهور چین در ادامه با انتقاد از اعمال یکجانبه‌گرایی و رفتار‌های زورمدارانه کشور‌های غربی در صحنه بین‌الملل افزود: متأسفانه این کشور‌ها همچنان بر رویکرد غلط دوران جنگ سرد اصرار دارند و همین موجب آسیب دیدن هنجار‌های بین‌المللی و صلح و امنیت جهانی شده است. شی جین پینگ ضمن حمایت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم مقابله با یکجانبه‌گرایی، دخالت بیگانگان و تهدید امنیت و ثبات در منطقه و جهان تأکید کرد. رئیس‌جمهور چین در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار از اعلام آمادگی دولت چین برای حمایت از شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، خبر داد و گفت: دولت چین همچنین برای توسعه همکاری‌ها در زمینه تجارت و ترانزیت و مناسبات فرهنگی با ایران آمادگی کامل دارد. شی جین پینگ در ادامه با قدردانی از مواضع و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم، بر ضرورت اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافق هسته‌ای به عنوان یکی از دستاورد‌های چند‌جانبه‌گرایی برای حل و فصل اختلافات تأکید کرد.