چالش تاریخی در خیابان صهیونیست‌ها

نتانیاهو تلاش می‌کند با تهدید خواندن ایران و گروه‌های مقاومت فلسطین برای امنیت صهیونیست‌ها، توجهات را از بحران‌های داخلی به خارج منحرف کند، اما هر چه بیشتر تقلا می‌کند مخالفان هم برای حضور در صحنه اعتراضی راسخ‌تر می‌شوند. در ششمین هفته شنبه‌های اعتراضی این بار ۲۵۰ هزار نفر از صهیونیست‌ها در شهر‌های مختلف به خیابان‌ها آمدند و مخالفت خود را با اصلاحات قضایی کابینه صهیونیستی اعلام کردند. تظاهراتی که در تاریخ جعلی اسرائیل بی‌سابقه بود و نشان می‌دهد شکاف‌های درونی گسترده‌تر شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد با کمک راست‌های افراطی کابینه منسجم و باثباتی را تشکیل خواهد داد که تا پایان دوره چهارساله به حیات خود ادامه می‌دهد، اما از همان روز اول با بحران‌های گسترده‌ای مواجه شده است. علاوه بر تنش با گروه‌های فلسطینی که به ناامن شدن سرزمین‌های اشغالی منجر شده است، در داخل هم با موج گسترده‌ای از اعتراضات مواجه است که برای نتانیاهو حکم کابوس مرگبار را دارد. در هفتمین هفته متوالی صد‌ها هزار نفر از صهیونیست‌ها به خیابان آمدند تا مخالفت خود را با طرح‌های جنجالی کابینه تندرو اعلام کنند.
روزنامه جروزالم‌پست در گزارشی نوشت که شنبه شب نزدیک به ۲۵۰ هزار شهرک‌نشین در اعتراضات سراسری علیه اصلاحات قضایی جنجالی کابینه بنیامین نتانیاهو به خیابان آمدند. این روزنامه اسرائیلی نوشت: «اعتراضات شنبه شب در بیش از ۶۰ نقطه مختلف در اسرائیل برگزار شد و این هفتمین هفته متوالی تظاهرات از زمان پیشنهاد اصلاحات قضایی است. نزدیک به ۱۳۵ هزار نفر فقط در تل‌آویو به خیابان آمدند». رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند مخالفان به دعوت احزاب اپوزیسیون به خیابان آمدند. علاوه بر تجمع گسترده در خیابان «کاپلان»، ده‌ها هزار نفر نیز در مقابل خانه شخصی نتانیاهو در منطقه «کیساریا» جمع شدند. ده‌ها شهر و شهرک دیگر از جمله حیفا، قدس اشغالی، هود، هشارون، الخضیره، ریشون لتسیون، رعنانا و کفار سابا نیز شاهد تجمعات گسترده بود. در میان این تنش‌ها و افزایش دامنه اعتراضات به سراسر فلسطین اشغالی، روزنامه «تایمز اسرائیل» گزارش داد: «لوایح جنجالی مربوط به اصلاحات قضایی قرار است روز دو شنبه در پارلمان به رأی گذاشته و تصویب شود.»
اعتراضات علیه کابینه تندرو که از چند هفته پیش شروع شد هر شنبه روند رو به رشدی می‌گیرد و این مسئله تهدید جدی برای نتانیاهو است. مقامات سابق اسرائیل از جمله بنی گانتس و یائیر لاپید در هفته‌های اخیر رهبری معترضان را برعهده گرفته‌اند تا کابینه تندرو نتانیاهو را به عقب‌نشینی از طرح‌های جنجالی خود واداشته و در نهایت به فروپاشی بکشانند. اعتراضات شنبه شب در ۷۵ سال گذشته از تاریخ رژیم جعلی صهیونیستی بی‌سابقه بود و بیانگر این است که شکاف‌های سیاسی در درون سرزمین‌های اشغالی عمیق‌تر است. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون در سخنانی خطاب به وزرای کابینه گفت: «آن‌ها نمی‌توانند دادگاه عالی را از بین ببرند، آن‌هم فقط به این دلیل که نخست‌وزیر با لیستی از اتهامات روبه‌رو بوده و معاونش مجرم شناخته شده است.» لاپید برای اینکه نشان دهد حامیان غربی از این وضع نگرانند، گفت: «امریکا از آنچه در حال رخ دادن است وحشت دارد.» لاپید و دیگر مقامات سابق تل‌آویو پیش‌تر هشدار داده بودند که اسرائیل در لبه پرتگاه و در لحظه حساس قرار دارد که در صورت تصویب قانون اصلاحات قضایی به سوی نابودی خواهد رفت. علاوه بر اعتراضات مخالفان، تنش‌ها در داخل کابینه هم تشدید شده است و اخیراً به جدال لفظی بین نتانیاهو و وزیر امنیت داخلی کشیده شده است.
نگرانی از آینده صهیونیست‌ها


با شکننده شدن وضعیت امنیتی در رژیم صهیونیستی، یعقوب شبتای، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی ضمن هشدار درباره امنیت عمومی در فلسطین اشغالی، درباره ناامنی‌ها گفت: «همه دستگاه‌های امنیتی اسرائیل در حال آماده شدن برای مقابله با سناریو سوءقصد و ترور‌های سیاسی به دلیل اختلافات داخلی هستند». به گزارش روزنامه معاریو، رئیس پلیس رژیم صهیونیستی گفت که سرویس‌های امنیتی اسرائیل هشدار‌های زیادی در مورد احتمال ترور دریافت کرده‌اند، بنابراین نگرانی واقعی از وقوع چنین عملیات‌هایی در تشکیلات این رژیم وجود دارد. شبتای با ادعای اینکه نمی‌توان عنوان قیام فلسطینیان را به جریان جاری در کرانه باختری و قدس اشغالی اطلاق کرد، در عین حال گفت که با افزایش اعطای مجوز حمل سلاح به شهرک‌نشینان، این رژیم در مسیر افزایش روزانه تنش‌های داخلی پیش می‌رود. شبتای همچنین در ادامه تأکید کرد‌: «این وضعیت مرا همواره بیدار نگه می‌دارد. ما در یک مسیر تند از لفاظی‌های تحریک‌آمیز هستیم. این فرصتی است تا همه را دعوت کنیم نفس عمیقی بکشند و به خشونت کلامی متوسل نشوند. ما پیش از این نیز شاهد ترور نخست‌وزیر و پرتاب نارنجک در اعتراضات بوده‌ایم. باید ارتفاع این شعله را کم کنیم. ما هر کاری که بتوانیم برای جلوگیری از آن انجام خواهیم داد. همه سرویس‌های امنیتی برای مقابله با این امر آماده می‌شوند». اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی اخیراً چندین بار اعلام کرده که شکاف‌های سیاسی در سرزمین‌های اشغالی به حد فاجعه‌باری رسیده است و نسبت به فروپاشی از درون این رژیم هشدار داده است. مقامات صهیونیستی بر این باورند که اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، صهیونیست‌ها جشن هشتادسالگی خود را نخواهند دید.
هشدار امریکا به نتانیاهو
از سوی دیگر، شرایط امنیتی در سرزمین‌های اشغالی به قدری نگران‌کننده شده است که حتی صدای امریکایی‌ها هم درآمده است. سفیر امریکا در سرزمین‌های اشغالی در موضع‌گیری جدید خود که نشان از نگرانی کاخ سفید از روند تحولات در داخل سرزمین‌های اشغالی در سایه تنش بالا بین ائتلاف حاکم و جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی دارد، گفت که کشورش از بنیامین نتانیاهو خواسته است تغییرات در نظام قضایی را متوقف کند. اما این موضع‌گیری به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامده است و وزیر امور مهاجرت و یهودستیزی رژیم اسرائیل روز یک شنبه با انتقاد از اظهارات سفیر امریکا، از وی خواست در امور داخلی اسرائیل دخالت نکند.