پادشاه عمان با خبر توافق به ایران می‌آید

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، از سفر قریب‌الوقوع پادشاه عمان به ایران با محوریت احیای برجام خبر داد.
علی علیزاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم، با اشاره به نشست عصر دیروز کمیسیون متبوعش که با حضور حسین امیرعبداللهیان برگزار شد، گفت: وزیر امور خارجه در این نشست به بیان مهم‌ترین مباحث مرتبط با این وزارت‌خانه در هفته‌های گذشته پرداخت.
وی افزود: از جمله این مباحث سفر رئیس‌جمهور و برخی اعضای هیئت دولت به چین و دستاورد‌های عمدتاً اقتصادی قابل توجه این سفر بود. با وجود چشم‌انداز سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران، اما بر اساس تفاهمنامه‌هایی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به چین به امضا رسیده، قرار است چینی‌ها تا پایان دولت سیزدهم حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را محقق کنند. از جمله پروژه‌هایی که مورد توافق طرفین قرار گرفته بحث احداث نیروگاه ۴ هزار مگاواتی اتمی در سواحل مکران بوده که با موافقت رئیس‌جمهور کشورمان همراه شده است. همچنین در حوزه‌های زیرساختی، چون راه و بندر و همچنین محصولات کشاورزی و لبنی قرارداد‌های سرمایه‌گذاری عملیاتی میان دو کشور به امضا رسیده است.
علیزاده با اشاره به بحث دیگری که در جلسه کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفته، عنوان کرد: آقای امیرعبداللهیان در جلسه امروز (دیروز) همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای گفت، مقامات عمانی اخیراً بار‌ها تمایل خود را برای ایفای نقش میانجی‌گری بین ایران و امریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای بیان کرده‌اند. در همین راستا پادشاه این کشور اعلام کرده است که در تلاش است با پیام‌هایی که میان مقامات ایران و امریکا تبادل می‌کند، در آینده‌ای نزدیک و با خبری خوش به ایران سفر کند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی، افزود: اتفاق دیگری که در خصوص مسائل پولی و بانکی افتاده، ورود بانک مرکزی قطر به مناقشه ایران و امریکا و ایفای نقش واسطه در این حوزه است. در همین چارچوب مذاکراتی غیرمستقیم میان خزانه‌داری امریکا و بانک مرکزی ایران به واسطه بانک مرکزی قطر در جریان است. موضوع مهم دیگری که در جلسه مورد تأکید آقای امیرعبداللهیان قرار گرفت این بود که مقامات چین در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن، ابراز آمادگی کردند که بتوانند به عنوان میانجی برقراری رابطه میان ایران و عربستان نقش سازنده‌ای ایفا کنند و تأکید کرده‌اند که این پیشنهاد را به طرف عربستانی نیز مطرح کرده‌اند.