پادشاه در آرزوی فتح دوباره قله/ سرنوشت بیت‌کوین چه می‌شود؟

به گزارش خبرنگار شهروند رمز ارزها  با عملکرد عجیب‌وغریبی که در دهه گذشته از خود به نمایش گذاشته‌اند، موفق شده‌اند جایگاه خود را در سبد سرمایه‌گذاری افراد در کشورهای متعدد مشخص کنند. بیت‌کوین به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین رمز ارز در جهان دیجیتال، با صعود و رشد عجیب قیمتی در این دهه، در مواردی به مرز 70 هزار دلار نیز نزدیک شد. اگرچه این رمز ارز در هفته‌های گذشته در کانال 14 هزار دلار نیز قرار گرفت، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به عملکرد این بازار در دوره‌های زمانی چهارساله، سال آینده می‌تواند سال رشد صعودی بیت‌کوین و فتح مجدد قله قیمتی برای این بازار مالی باشد؛ موضوعی که محمدرضا شرفی، عضو کارگروه بلاک‌چین، نیز بر آن صحه می‌گذارد.

هاوینگ؛ فرصت دوباره فتح قله

عضو کارگروه بلاک‌چین با اشاره به فرآیند هاوینگ در این بازار مالی، معتقد است که سال 2024 سال فتح دوباره قله برای رمز ارز بیت‌کوین است. بنا به گفته این تحلیلگر بازار، به‌طور میانگین هر چهار سال یک‌بار، میزان تولید بیت‌کوین‌های جدید به شکل ناگهانی نصف می‌شود یا به‌طور دقیق‌تر، پاداش اهدایی به ماینرها برای اضافه کردن یک بلاک به بلاک‌چین، ۵۰ درصد کاهش می‌یابد. به زبان ساده، رویداد هاوینگ در واقع نرخ عرضه بیت‌کوین‌های جدید یا همان عرضه را نصف می‌کند. مساله‌ای که به عقیده شرفی، تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت بیت‌کوین می‌گذارد و می‌تواند ارزش آن را افزایش دهد.

عبور از کف قیمتی

شرفی از جمله تحلیلگرانی است که نسبت به آینده رمز ارزها امیدوار است. او معتقد است که این بازار مالی دوره‌های نوسان متعددی را تجربه کرده که یکی از آنها در هفته‌های اخیر روی داده است. او در این‌باره می‌گوید: «شرایط بیت‌کوین را به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور باید در مرور سیر چندساله آن بررسی کرد. این رمز ارز پس از هر دوره چهارساله که اصطلاحا هاوینگ گفته می‌شود، شاهد رشد صعودی  بوده است.»



او با بیان اینکه رویداد هاوینگ در سال 2024 تکرار خواهد شد، ادامه می‌دهد: «با توجه به این رویداد، از هفته‌های آتی این رمز ارز به سمت سیر صعودی می‌رود.» بنا به گفته این تحلیلگر بازار، با توجه به قیمت تمام‌شده محصول، یعنی رمز ارز بیت‌کوین، که در حدود 16 هزار دلار است، کاهش قیمت بیش از آنچه در هفته گذشته روی داد، بعید است. شرفی در این‌باره می‌گوید: «آنچه در هفته‌های گذشته شاهد بوده‌ایم، کف قیمتی رمز ارز بیت‌کوین بوده است که از مرز قیمت تولید محصول نیز تا حدودی عبور کرد.»

 

بیت‌کوین دوباره صعود خواهد کرد؟

بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشت. بیت‌کوین، بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان، تقریباً ۶۵ درصد از ارزش بازار خود را در کل سال ۲۰۲۲ از دست داد. یکی از دلایلی که کارشناسان درباره بیت‌کوین خوش‌بین هستند این است که سال آینده، ۲۰۲۴، سالی برای رویداد نصف‌شدن پاداش استخراج بیت‌کوین است. این رویداد هر چهار سال یک‌بار اتفاق می‌افتد که در آن پاداش بیت‌کوین به استخراج‌کنندگان آن به نصف کاهش می‌یابد. این رخداد به‌طور کلی برای قیمت بیت‌کوین مثبت تلقی می‌شود، زیرا به کاهش عرضه کمک می‌کند و از نظر تاریخی، نشانه بسیار خوبی برای افزایش شتاب در قیمت بیت‌کوین بوده است.

به گزارش ارز دیجیتال، یک تحلیلگر ارزهای دیجیتال با نام مستعار استاک‌مانی لیزردس (Stockmoney Lizards) در رشته توییتی به بررسی دلایل افزایش اخیر قیمت بیت‌کوین پرداخته است. او در پاسخ به این سوال که آیا پنجمین بازار صعودی بیت‌کوین آغاز شده است، می‌گوید که با توجه به اینکه شاخص‌های اقتصاد کلان در برخی زمینه‌ها وضعیت رو به بهبود نشان می‌دهند، انتظار می‌رود برخی از رمز ارز‌ها در روز‌های پایانی ماه فوریه شاهد رشد قابل توجهی باشند.

 

ورود غیرآگاهانه ممنوع!

اگرچه بیت‌کوین در طول هفته گذشته توانست کم‌وبیش بالای ۲۴هزار دلار باقی بماند، اما در اولین روز هفته روند قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال نزولی شد. این ریزش قیمت‌ها به رهبری بیت‌کوین، دوج‌کوین و اتریوم اتفاق افتاد. برخی از تحلیلگران بازار معتقدند که باز هم بازار نقطه بالا و پایین را تجربه خواهد کرد. بهنام سلطانی، فعال حوزه رمز ارز و تحلیلگر بازار، شرایط کنونی را برای پیش‌بینی پیچیده می‌داند. از نگاه این تحلیلگر، اظهارنظرهای مقامات دولتی کشورها و تحولات اقتصادی می‌تواند در بازار تاثیرگذار باشد.

تفاوت در ارزهای دیجیتال

سلطانی در ادامه به بررسی سرنوشت این بازار مالی در آینده می‌پردازد. او معتقد است که رمز ارز بیت‌کوین در حال تثبیت قیمت است. او همچنین با اشاره به تفاوت در سرمایه‌گذاری برای هر رمز ارز ادامه می‌دهد: «هر ارز دیجیتالی دارای یک پروژه است که با توجه به آن، ارزش‌گذاری می‌شود و در زمان سرمایه‌گذاری حتما باید به رنکینگ، محبوبیت و قانونی‌بودن رمز ارز توجه و از لحاظ تکنیکال بررسی شود.»

کارشناسان معتقدند که نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال، مصرف بالای انرژی برای استخراج رمز ارزها و سختگیری در مقررات‌گذاری در سطح بین‌المللی و ملی سه مانع مهم بهره‌گیری از فرصت ارزهای دیجیتال‌اند؛ موضوعی که بهنام سلطانی نیز به آن اشاره دارد.

از نگاه سلطانی، ارزهای دیجیتال همیشه جزو سرمایه‌گذاری‌های پرریسک هستند و بدون دانش بازارهای مالی، توصیه به سرمایه‌گذاری نمی‌شود. این کارشناس بر این اصل هم تاکید دارد که مولفه‌های این بازار، سرمایه‌گذاری را پرریسک و پرمخاطره کرده است. مسأله‌ای که به اعتقاد او، بارها از سوی کارشناسان سرمایه عنوان شده است و فعالان این حوزه باید آن را جدی بگیرند و با آگاهی به این عرصه وارد شوند. او تاکید دارد که ورود غیرآگاهانه به این بازار می‌تواند برای افراد خسارت‌‌هایی به‌دنبال داشته‌ باشد. سلطانی در این‌باره می‌گوید: «فعالان این حوزه باید بدون هیچ تعصبی، به بازار نگاه منطقی داشته باشند.»