اخبار کوتاه


بررسی مسمومیت‌های
سریالی توسط عوامل اطلاعاتی
وزیر کشور در واکنش به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس برخی استان‌های کشور با تاکید بر اینکه برخی اخبار از جمله دستگیری عوامل این موضوع به کلی کذب است، گفت: حجم زیادی از دانش آموزان و بالای ۹۰ درصد، عارضه‌شان مربوط به عامل خارجی نبوده و ناشی از استرس‌های طرح این موضوع رخ داده است.
به گزارش ایسنا، احمد وحیدی در پایان جلسه ویژه بررسی مسمومیت دانش آموزان در مدارس چند استان در جمع خبرنگاران گفت: پیرو حوادث اخیر و مسمومیت دانش آموزان که موجب نگرانی مردم در چند استانی که این اتفاق افتاده بود، جلسه مفصلی با حضور دستگاه‌های ذیربط همچون آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، پدافند غیر عامل، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و استاندارانی که این موضوع در آن استان‌ها رخ داده بود، برگزار و موضوع مورد بررسی قرار گرفت.



وی تاکید کرد: دشمنان ما که علاقه دارند کشور را دچار مشکل کنند خباثت خود را نشان می‌دهند که این بار با روح و روان عزیزان ما و خانواده‌های آنان بازی کرده‌اند و رسانه‌های مزدور این کار را به پیش می‌برند و متاسفانه با روح و روان دانش آموزان و خانواده‌های آنها بازی می‌کنند. متاسفانه برخی نیز در داخل و خارج از دستگاه تخصصی اظهارنظرهای مختلفی می‌کنند که دقیق نیست و باید مراقبت کنند که موجب هراس افکنی برای عزیزانمان و خانواده‌هایشان نشوند. بی تردید کار توسط دستگاه‌های ذیربط دقیق در حال بررسی است و اگر دستگاه‌های اطلاعاتی جزئیاتی از این موضوع پیدا کنند به اطلاع مردم خواهیم رساند.

اقدام دولت آمریکا
علیه ۴۳ مقام ارشد کنونی و سابق ایران
وزارت امورخارجه آمریکا در گزارشی به کنگره فهرستی از مقامات سابق و کنونی ایران را منتشر کرده است که واجد شرایط مربوط به محدودیت‌های مهاجرتی آمریکا می‌شوند. وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روی وب سایت این وزارت‌خانه قرار گرفته با استناد به یکی از بندهای قانونی موسوم به «قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه (۲۰۱۲)» فهرستی متشکل از ۴۳ مقام فعلی و سابق ایرانی منتشر کرده است که به ادعای واشنگتن در فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی یا اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی یا حمایت از تروریسم بین‌المللی و یا ارتکاب جرائم حقوق بشری نقش داشته‌اند.
این قانون از رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد تا فهرست کسانی را که به زعم او در این فعالیت‌ها نقش داشته‌اند به کنگره ارائه دهد، چراکه آنها و اعضای خانواده‌هایشان به سبب این فعالیت‌های خود واجد معیارهای واشنگتن برای محدودیت‌های مهاجرتی می‌شوند.
بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، اختیار انتشار این فهرست و انجام این تصمیمات با مشورت وزیر خزانه‌داری به وزیر امورخارجه تفویض شده است. این گزارش که سالانه توسط وزارت امور خارجه تهیه می‌شود، به کمیته امور خارجی، کمیته راه‌ها و ابزارها و کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی، کمیته امور بانکی، مسکن و شهری و کمیته امور مالی مجلس سنا ارائه می‌شود.
نام افراد منتشر شده در این فهرست با استناد به بند ۲۲۱ قانون ‏TRA به شرح زیر است:
۱- عباس غلامشاهی ۲- عبدالقاسم صلواتی ۳- عبدالحمید محتشم ۴- عبدالله عراقی ۵- عبدالله محرابی ۶- عبدالناصر همتی ۷- عبدالرضا رحمانی فضلی ۸- احمدرضا رادان ۹- علی‌اکبر احمدیان ۱۰- علی‌اکبر طباطبایی ۱۱- علی فدوی ۱۲- علی فلاحیان ۱۳- علی فضلی ۱۴- [آیت‌الله علی خامنه‌ای] (رهبر معظم انقلاب) ۱۵- علیرضا تنگسیری ۱۶- امیرعلی حاجی‌زاده ۱۷- امجد سازگار ۱۸- علی عظمایی ۱۹- ابراهیم رئیسی ۲۰- اسماعیل قاآنی ۲۱- غلام علی رشید ۲۲- حمید استاد ۲۳- حسن ایرلو ۲۴- حسن شاهورپور ۲۵- حسن فیروزآبادی ۲۶- حسن روحانی ۲۷- حیدر عباس‌زاده ۲۸- حجت‌الله خدائی سوری ۲۹- حسین الله‌کرم ۳۰- حسین دهقان ۳۱- حسین طائب ۳۲- حسین سلامی ۳۳- اسماعیل احمدی مقدم ۳۴- محمود باقری کاظم‌آباد ۳۵- مجید آقائی ۳۶- منصور روانکار ۳۷- مهری ببری ۳۸- محمد آقا جعفری ۳۹- محمد علی جعفری نجف‌آبادی ۴۰- محمد باقری ۴۱- محمد حجازی ۴۲- محمد جواد آذری جهرمی ۴۳- محمد جواد ظریف این لیست در حالی اعلام شده که اسامی مرحومین حسن ایرلو و حسن فیروزآبادی نیز در آن دیده می‌شود.

ایروانی: شورای امنیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در دمشق را محکوم کند
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: شورای امنیت باید اقدام تروریستی هفته قبل رژیم صهیونیستی را در حمله به ساختمانی مسکونی در دمشق محکوم کند.
امیر سعید ایروانی درنشست شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی اوضاع سوریه برگزار شد افزود: زلزله ویرانگر اخیر در سوریه وضعیت وخیم بشردوستانه این کشور را تشدید کرده است، ساختارها و خدمات اولیه فروپاشیده و به شدت بر توانایی مردم برای برآوردن نیازهای اولیه خود تأثیر می‌گذارد.
وی گفت: با توجه به وخامت وضعیت، کمک‌های بشردوستانه باید افزایش یابد و به شیوه‌ای بی طرفانه و بدون تبعیض، بدون سیاست زدگی یا مشروط‌سازی ارائه شود تا اطمینان حاصل شود که آسیب پذیرترین افراد کمک‌های مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. ایران یکی از اولین کشورهایی بود که با ارسال کمک‌های بشردوستانه به درخواست‌های بشردوستانه ترکیه و سوریه پاسخ مثبت داد و ما با تمام توان به مردم آسیب‌دیده از زلزله ویرانگر در شرایط سخت کمک خواهیم کرد.