اخبار کوتاه


صعود بازار سرمایه نگران کننده نیست

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشریح دلایل صعود بازار سرمایه، بر این نکته تاکید کرد که صعود این بازار نگران کننده نیست و تمهیدات لازم برای حمایت از سرمایه‌گذاران خرد به کار گرفته شده است. مجید عشقی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده است که بازار سرمایه معمولا با یک فاصله‌ای به برخی متغیرهای بنیادی واکنش نشان می‌دهد، درمورد دلیل صعود بازار سرمایه در روزهای اخیر توضیح داد: افزایش نرخ ارز که باعث افزایش فروش صادراتی شرکت‌ها و درامدهای ناشی از صادرات شرکت‌ها شده است، با یک فاصله‌ای در بازار سرمایه اثر گذاشته و صعود این روزهای بازار طبیعی است. ضمن اینکه در سال‌های گذشته ارزش سهام شرکت‌ها به دلایل مختلف و علی‌رغم اینکه درآمدها و طرح‌های توسعه شرکت‌ها مطلوب بوده رشد چندانی نداشته است. وی ادامه داد: البته بخشی از دلایل رشد نکردن سهام شرکت‌ها به وضعیت اقتصاد جهانی برمی‌گردد که تلاطم‌های زیادی داشت. مخصوصا در یک سال گذشته که حمله روسیه به اوکراین بازار مواد خام و کالاهای اساسی را به شدت دچار نوسان کرد. به طوریکه هم رشدهای زیادی داشتیم و هم کاهش‌های عجیب و غریب که این اتفاقات به انواع مختلف روی بازار سرمایه تاثیرگذار بود.

 

ارائه بسته ارزی پیشنهادی مجلس به دولت در هفته آینده

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هفته آینده بسته ارزی پیشنهادی مجلس به دولت ارائه می‌شود تاکید کرد که هفته آینده پس از تکمیل نشست‌ها و توافقات با دولت بسته پیشنهادی ارزی مجلس شورای اسلامی به دولت ارائه خواهد شد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی در حاشیه جلسه علنی نوبت صبح دیروز در نشستی خبری با اشاره به بسته پیشنهادی مجلس شورای اسلامی برای مدیریت بازار ارز اظهار کرد: وظیفه مجلس و کمیسیون‌های تخصصی نظارت بر عملکرد دولت است گزارش کمیسیون اقتصادی درباره سیاست‌های ارزی کشور در روزهای پایانی کاری رئیس کل سابق بانک مرکزی قرائت شد.
در این بسته پیشنهادی که در اوایل دی‌ماه درباره سیاست‌های ارزی بود به موضوع علل کاهش ارزش پولی اشاره شد و این‌که برای جلوگیری از آن باید چه اقداماتی صورت گیرد. وی توضیح داد: تورم بالاتر باعث قدرت خرید کمتر می‌شود، لذا تورم عامل اصلی کاهش ارزش پول ملی است و ناترازی بودجه و بانک‌ها نیز عامل اصلی تورم در کشور محسوب می‌شود.