متن و حاشيه انتخابات پارلمان بخش خصوصي

خبرآخر/    نتایج انتخابات اتاق تهران:
ائتلاف برای فردا پیروز شد  
ليلا لطفي
روز گذشته درهاي اتاق‌هاي سراسر كشور به‌روي نامزدهاي انتخاباتي گشوده شد. كانديداهاي اتاق تهران نيز همزمان با ساير اتاق‌ها به نمايشگاه بين‌المللي تهران رفتند تا بر سر تصاحب 40 كرسي اتاق تهران رقابت كنند. اين رقابت در شهرستان‌ها بر سر 15 كرسي است. پيش از انتخابات شوراي عالي نظارت بر انتخابات اتاق در تفسيري از آيين‌نامه انتخابات اعلام كرد كه در شهرستان‌ها و تهران صرفا يك نامزد بيش از كرسي‌هاي مورد نظر به نامزدها اضافه شود، انتخابات برگزار خواهد شد. اين درحالي hsj كه براساس قانون انتخابات بايد دو برابر نامزدها در انتخابات شركت مي‌كردند. با اين حال پيش از اجراي انتخابات در برخي استان‌ها ازجمله خرم‌آباد اعلام شد كه تعداد كانديداها كمتر از ميزان موردنظر است. برهمين اساس اين شبهه ايجاد شد كه در اين استان انتخابات برگزار نخواهد شد، اما برخلاف شايعات، انتخابات اين اتاق نيز برگزار شد. طبق آخرين داده‌هاي اعلامي تا ساعت 19 روز شنبه، پيروز انتخابات، طيف نزديك به حسين سلاح‌ورزي جزو پيشتازان در لرستان است. در تهران نيز طيف ائتلاف فردا ظاهرا پيشتاز انتخابات است. البته پيش از پايان راي‌گيري طيف تحول‌خواهان يا همان گروه اتاق شفاف به رياست يحيي آل‌اسحاق اعلام مي‌كنند، آراي آنها نيز همزمان با ائتلاف براي فردا بالا رفته بود. برخي اعضاي اين اتاق در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كردند وضعيت آرا بين آنها و ائتلاف براي فردا نزديك به يكديگر است و برخي از تقسيم ۵۰-۵۰ آرا بين بزرگان اين دو طيف سخن مي‌گفتند. اما فردايي‌ها همان زمان طبق نظرسنجي‌هاي پيشين خود اعلام كردند با ۶۰درصد آرا پيروز انتخابات هستند.  حوالي ساعت 16 بود كه يكي از اعضاي طيف «اتاق شفاف» كه همان گروه تحول‌خواهان پيشين هستند، اعلام كردند، به مدت حدود ۱۰ دقيقه راي‌گيري به صورت آفلاين در آمده است. همين موضوع نيز به شايعات تخلف در انتخابات اتاق تهران كه از سوي برخي معترضان از همان ساعات اوليه روز مطرح مي‌شد، دامن زد.  يكي از اين افراد مجيدرضا حريري از اعضاي سابق اتاق بازرگاني بود كه به دليل تعليق كارت عضويت اجازه حضور در انتخابات و اعطاي راي نداشت، او در زمان راي‌گيري در محوطه انتخابات به برخي خبرنگاران حاضر در حوزه راي‌گيري گفت كه «اين انتخابات دستخوش دستكاري و تقلب شده است» البته اين ادعا پيش‌تر نيز از سوي او مطرح شده بود.  يكي از اعضاي هيات نظارت در مورد موضوع آفلاين شدن انتخابات به «اعتماد» گفت: صرفا يك صندوق راي و در زمان راي‌گيري يك نفر دچار مشكل شد و آن نيز به سرعت حل شد. او ادامه مي‌دهد، مشكلات فني طبيعي است و مشكل خاصي پيش نيامده است.  جهانبخش سنجابي شيرازي دبير شوراي عالي نظارت نيز به «اعتماد» گفت: موضوع تخلف در انتخابات رد است و انتخابات با نظارت و صحت كامل انجام شده است. او مي‌افزايد: در اين دوره باتوجه به اينكه هيات نظارت قوانين سختگيرانه‌اي اعمال كرده، تعداد كمتري نامزد شدند اما مشكل خاصي وجود ندارد و همه‌چيز در آرامش است. 


با اين حال همان زمان اعضاي شفافيت اعلام كردند، در نظرسنجي كه ما انجام داده بوديم آرا شفافيت و فردا كاملا نزديك به يكديگر است و اگر بعد از آفلاين شدن سيستم انتخابات اين توازن به‌هم بخورد يعني احتمال دستكاري وجود دارد.
در روز راي‌گيري انتخابات تعداد نامزدهاي نهايي 159 نفر بود. البته يك هفته پيش از انتخابات تعداد نامزدها طبق اعلام اتاق تهران 188 نفر بود. براساس آن داده‌ها 86 نفر در گروه بازرگاني، 75 نفر در گروه صنعت، 17 نفر در گروه كشاورزي و 10 نفر در گروه معدن قرار بود به رقابت بپردازند، اما روز گذشته به دنبال انصراف گروهي از نامزدها 70 نفر بر سر كرسي بازرگاني و 64 نفر بر سر كرسي صنعت رقابت كردند. در اين ميان 15 نفر در حوزه كشاورزي و 10 نفر در حوزه معدن با يكديگر رقابت كردند. سخت‌ترين رقابت در اين دوره در گروه‌ بازرگاني شكل گرفته است؛ جايي كه 70 نفر براي تصاحب 16 كرسي هيات نمايندگان رقابت مي‌كنند.

چه كساني ساعت اوليه آمدند 
روز گذشته اولين نفري كه وارد سالن راي‌گيري شد، بهمن عشقي، دبيركل اتاق بازرگاني تهران و سپس ناصر رياحي خزانه‌دار اتاق بازرگاني تهران بود. مسعود خوانساري، رييس اتاق تهران و يحيي آل‌اسحاق رييس پيشين اين اتاق نيز در ساعات آغازين روز پاي صندوق‌هاي راي رفتند. 

حضور خصولتي‌ها 
خصولتي‌ها در انتخابات چه مي‌كنند؟ روزگذشته طبق پيش‌بيني‌ها در ميان تشكل‌هاي بخش خصوصي حضور خصولتي‌ها نيز قابل توجه بود. در اين دوره شركت‌هايي نيز بودند كه گفته مي‌شود وابسته به برخي شركت‌هاي پتروشيمي است. البته حضور قطعي همه اين گروه‌ها وابسته به اين بود كه گروه اتاق شفاف بتواند تمام اعضاي خود را وارد اتاق كند. حال كه گروه اندكي از اين طيف وارد اتاق شدند، پيش‌بيني مي‌شود اين افراد نيز حذف شوند.

تعداد راي‌دهندگان
در جريان برگزاري انتخابات در تهران، اعضاي دو طيف اصلي يعني «ائتلاف براي فردا» و «ائتلاف تحول و شفافيت» بيرون از محل راي‌گيري در حال رايزني و مذاكره براي افزايش اقبال به سمت خود و جذب آرا بودند. با اين حال طبق آخرين داده‌ها تعداد راي‌دهندگان 2 هزار و 250 بود. اين درحالي است كه پرونده نهمين دوره انتخابات اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران با مشاركت ۳ هزار و ۴۱۷ نفر از اعضا بسته شد.

 حمله به انتخابات خرم‌آباد
صبح روز گذشته قرار بود انتخابات اتاق خرم‌آباد نيز همزمان با انتخابات اتاق‌هاي بازرگاني سراسر كشور برگزار شود، اما در همان ساعت‌هاي ابتدايي عده‌اي از نيروهاي خودسر به محل برگزاري انتخابات اتاق بازرگاني خرم‌آباد حمله كردند و با بيرون كردن ماموران نظارت، اين انتخابات را مختل كردند. 
اين انتخابات تا بعدازظهر روز قبل به حالت تعطيل درآمد و درحالي كه گفته مي‌شد به احتمال زياد انتخابات اتاق خرم‌آباد برگزار نخواهد شد، از اتاق تهران خبر رسيد كه با دخالت استاندار، انتخابات اتاق بازرگاني خرم‌آباد از حوالي عصر آغاز شده است. پيگيري «اعتماد» نيز نشان داد كه انتخابات اتاق خرم‌آباد برگزار شده است. 

وزير صمت در انتخابات تهران، شافعي در مشهد
در ادامه روند انتخابات اتاق بازرگاني در تهران، وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس شوراي عالي نظارت بر انتخابات دهمين دوره اتاق‌هاي سراسر كشور نيز در محل انتخابات حضور يافت و در سخناني، سازمان‌ها را بزرگ‌ترين ثروت كشور عنوان كرد كه كارهاي اصلي را انجام مي‌دهند. سيدرضا فاطمي‌امين گفته «حاكميت تنها و صرفا قاعده‌گذار، مسوول ايجاد زيرساخت‌ها و درنهايت ناظر اجراي قوانين است؛ پس ايجاد اتاقي قو‌ي به نفع كشور است.» وزير صمت برگزاري به‌موقع انتخابات اتاق را موردتوجه قرار داد و آن را سرآغاز تحول در اتاق‌ها و به دنبال آن در اقتصاد ايران دانست و گفت: در كنار هم مي‌توانيم اعتلاي اقتصادي كشور را دنبال كنيم. آمارهاي كلان بيانگر حركت‌هاي خوب و اميدواركننده است. در حوزه‌هاي صنعت و معدن شاهد رشد هستيم و شرايط رشد صادراتي نيز 
قابل توجه بوده است. در اين بين واردات نيز در خدمت صادرات قرار گرفته و شاهد رشد واردات در حوزه‌هاي سرمايه‌اي و واسطه‌اي به‌جاي حوزه مصرف، هستيم.
همچنين غلامحسين شافعي -رييس اتاق ايران- كه هم‌اكنون در اتاق مشهد حضور دارد، در يك ارتباط ويديويي زنده با اتاق تهران، تلاش در راستاي برگزاري انتخابات اتاق‌هاي سراسر كشور را موردتوجه قرار داد و از اتاق به عنوان قديمي‌ترين نهاد مدني كشور ياد كرد كه توانسته اثرات قابل‌توجهي در اقتصاد كشور داشته باشد.
شافعي در ادامه مي‌گويد: اقتصاد امروز كشور با مشكلات عديده‌اي مواجه است و از طرفي دولت‌ها بدون حضور بخش خصوصي قوي قادر به رفع اين مشكلات نيستند، پس تعالي اتاق ايران مورد تاييد همگان است تا بتواند با تمركز بر منافع ملي، مشاوري منصف و مشوق در كنار قو‌اي سه‌گانه باشد و آينده اقتصاد را به سمت شرايط بهتر سوق دهد.
  نتایج انتخابات اتاق تهران: ائتلاف برای فردا پیروز شد
پس از حدود ۱۲ ساعت رای‌گیری، انتخابات اتاق بازرگانی تهران شنبه شب به پایان رسید و ساعتی بعد نتایج آن اعلام شد که بر اساس آن «ائتلاف برای فردا» اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد. در گروه بازرگانان عباس آرگون با 953 رای، احمدرضا فرشچیان در گروه صنعت با 989 رای، فریال مستوفی در گروه معدن با 962 رای و فرهاد آگاهی در بخش کشاورزی با 952 رای در صدر رقابت قرار گرفتند.  بدین ترتیب تیم «اتاق شفاف» برخلاف پیش‌بینی‌های اعضای آن شکست خوردند.  نتیجه آرای قطعی ریخته شده به صندوق ۲۱۹۴ رای بوده است که از این میان ۱۴ رای سفید بوده و تعداد آرای معتبر و نام‌نویسی‌شده در صندوق‌ها ۲۱۸۰ رای برآورد شده است.