آغاز مارتن جاده‌های مرگ

کیش ورود پیکان و پراید را ممنوع کرد آرمان امروز: درحالي که سردار سيد کمال هاديانفر؛ رئيس پليس راهور آمار فوتي‌هاي نوروز سال گذشته را بيش از يک هزار و 100 نفر اعلام مي‌کند، سرهنگ احمد شيراني، رئيس مرکز اطلاعات و کنترل ترافيک پليس راهور کشور در آماري تامل برانگيز از وقوع 69 فقره تصادف فوتي با 76 نفر متوفي تنها طي 2 روز (از 24 تا 26 اسفند) خبر داد که حکايت از افزايش 17 درصدي تردد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد. وي همچنين از افزايش 42 درصدي تردد نسبت به نوروز سال گذشته، 112 درصدي نسبت به نوروز 1399 و 40 درصدي نسبت به نوروز 1398 خبر داد. 69 فقره تصادف فوتي با 76 نفر متوفي و 1467 فقره تصادف جرحي با 1880 نفر مجروح آمار بسيار نگران‌کننده است و بايد به عنوان هشدار و زنگ خطري براي رانندگان در سفر‌هاي نوروزي باشد.
وي افزود: بيشترين وقوع تصادفات فوتي در جاده‌هاي استان‌هاي خراسان رضوي، تهران، فارس، کرمان و اصفهان و کمترين وقوع در جاده‌هاي استان‌هاي چهارمحال و بختياري، ايلام، کهگيلويه و بويراحمد و هرمزگان بوده است. طبق آمار‌ها سالانه بيش از 17 هزار نفر در جاده‌هاي کشور ما کشته مي‌شوند و ميزان تصادفات جاده‌اي در ايران 20درصد بيشتر از استاندارد‌هاي جهاني است. اما اين آمار در حالي منتشر مي‌شود که سال گذشته پليس مدعي بود که آمار تصادف‌ها و مجروحان عيدي سال 1401 نسبت به سال 1400 روندي کاهشي را داشته است.
با اين حال پليس مدعي است که اکثر اين حوادث ناشي سرعت غيرمجاز، سقبت غير مجازو عدم توجه به جلو بيشترين علت وقوع تصادفات بوده است.
گرچه به نظر مي‌رسد جنس تصادف‌ها در نوروز سال 1402 همان جنس حوادث سال گذشته باشد کمااينکه سرهنگ شيراني رئيس مرکز اطلاعات و کنترل ترافيک پليس راهور انتظامي کشور نيز همين عوامل را مهمترين دلايل بروز حوادث چند روز اخير دانسته است.


اين اخبار و آمار در حالي منتشر مي‌شود که «جعفر ميعادفر» رئيس سازمان اورژانس کشور چند روز قبل مدعي کاهش 20درصدي جان باختگان تصادفات در نوروز 1402 شده و گفته بود: «قرار شده با همه مشکلات، کمبود‌هاي اعتباري و فرسودگي ناوگاني و خستگي نيروي انساني از 24 اسفند تا 14 فروردين با تمام ظرفيت ورود پيدا کنيم تا به جد شاهد کاهش آمار کشته‌ها و مصدومان تصادفات باشيم. هدف‌گذاري شده تا براي کاهش 20درصدي جان باختگان تصادفات نوروزي 1402 تلاش شود. »
ورود پيکان و پرايد ممنوع
ظاهراً مسئولان منطقه آزاد کيش چند سالي مي‌شود که براي برگشت جزيره به دوران گذشته خود قوانين خاصي را وضع کرده‌اند، قوانين کوتاه مدتي که جوابگو براي همان دوره کوتاه مدت هم نيست. امسال قرار است سفر خودرو‌هاي پيکان و پرايد به کيش ممنوع باشد.
مسيح‌اله صفا، رئيس جامعه هتلداران کيش با اشاره به تغيير سبک سفر و حضور افراد مختلف در کيش مي‌گويد: «وقتي افرادي با رختخواب و غذا و خودروي شدر نوروز 1402 به مدت 20 روز ورود خودرو‌هاي مستعمل بالاخص پرايد و پيکان به کيش ممنوع خواهد بود و اجازه ورود نخواهند داشت؛ علت اين ممانعت به دليل نبود نمايندگي و تأمين قطعات است، چرا که اگر مشکل و نقص فني براي خودرو پيش بيايد نمايندگي براي اين خودرو‌ها در کيش وجود ندارد و مکانيک‌هاي جزيره واقف به اين خودرو‌ها نيستند.»