پایان باز آخرین سناریوی پوراحمد

خودکشی کیومرث پوراحمد، هنرمند فقید کشورمان تأثر عمومی را به همراه داشت. انتشار خبر حادثه و فراگیری واکنش‌ها به آن هم به دلیل جایگاهی بود که این هنرمند نزد جامعه داشت. افراد، چه گمنام و چه شهیر این امکان را پیدا می‌کنند که وقتی در تنگنا‌های زندگی قرار گیرند، دست به این رفتار پرخطر بزنند و از آنجا که توان این را ندارند در وضعیت بحرانی زندگی‌شان مقابل رویدادی که آن‌ها را تهدید می‌کند از خود مراقبت کنند، این‌گونه به خود آسیب می‌رسانند. براساس پرونده‌هایی که در این‌باره تشکیل می‌شود، عمده افرادی که دست به این رفتار پرخطر می‌زنند، زمینه‌هایی از انزوای فردی یا اجتماعی به دلیل فشار‌های ناشی از عواملی که آن‌ها را در معرض خطر قرار داده، دارند و در صورتی که اطرافیانشان در این باره از خدمات مشاوره یا پزشکی استفاده نکنند، این احتمال وجود دارد که فرد اینگونه به خود آسیب برساند. عمده این افراد قبلاً از عملی کردن نیت خود در این باره حرف می‌زنند و در موارد بسیاری هم آن را به صورت تهدید اعلام می‌کنند و گاهی هم تا یک قدمی اجرای آن می‌روند. اینکه در مورد این هنرمند فقید، این موضوعات مطرح بوده یا خیر هم نیازمند تحقیق در این باره است. پاسخ پرسش‌های بسیاری هم که در مورد اقدام این هنرمند مطرح است از جمله چرایی این عمل و محتویات نامه‌ای که از وی بجای مانده، نیازمند نزدیک شدن به حریم شخصی و خانوادگی این هنرمند است که در صورت ضرورت و اعلام‌نظر از سوی خانواده‌اش، بازپرس در این باره تحقیق خواهد کرد. از آنجا که خانواده این هنرمند سوگوار از دست دادن وی هستند، نزدیک شدن به حریم شخصی و خانوادگی آن‌ها و هر خانواده‌ای که در چنین وضعیتی قرار دارد به دور از انصاف است، چراکه آنها، علاوه بر رنج از دست دادن عزیز خود، مصائب ناشی از موضوعات خانوادگی و شخصی‌شان هم منتشر خواهد شد. انتشار تصویری از صحنه خودکشی این هنرمند هم به دور از انصاف صورت گرفته است. با این حال انتشار این تصویر پرسش‌های بیشتری از آن چه در ابتدا مطرح بود در فضای عمومی مطرح کرده است. از جمله اینکه آثار جراحت روی دست‌های وی چگونه ایجاد شده است؟
همچنین قرار گرفتن یک پای وی روی شوفاژ چگونه مانع از اقدام خودخواسته‌اش برای نجات نشده است؟
هرچند اظهارنظر کارشناسی در این باره به عهده کارشناسان پلیس است؛ در مورد خودکشی‌هایی که به این شیوه صورت می‌گیرد، این موضوع مطرح است که همزمان با آویزان شدن فرد از حلقه دار، نخاع گردن شکسته شده و سلب حیات از فرد صورت می‌گیرد و تلاش‌های صورت گرفته بعدی فرد منجر به نجات وی نخواهد شد.
در برخی پرونده‌های تشکیل شده در دادگاه جنایی، شاهد بوده‌ام انگیزه‌هایی که افراد برای دست زدن به چنین عملی داشتند تا آنجا پیش رفته که فرد خود را از دستگیره در هم حلق آویز کرده و این‌گونه به زندگی خود پایان داده است.
انتشار خبر‌های خودکشی از سوی رسانه‌ها در همه جای دنیا همواره با احتیاط بسیاری صورت می‌گیرد، چراکه افراد در معرض خطر با خواندن جزئیاتی که منجر به وقوع این حادثه شده، این امکان را پیدا می‌کنند که بخواهند دست به رفتاری مشابه بزنند. جزئیات بیشتر این ماجرا در حال حاضر در حال بررسی است. این پرونده در صورتی که در حوزه جرائم جنایی تشکیل شده بود همه انگیزه‌هایی که منجر به بروز عمل مجرمانه می‌شد به راحتی از سوی پلیس بررسی و اعلام می‌شد، اما خالق قصه‌های مجید آخرین سناریوی زندگی خود را به تنهایی نوشته و آن را کارگردانی کرده که به احترام وی بهتر است برای خانواده‌اش محفوظ بماند.