به رنگ خشونت

دستور  دادستان كل كشور براي پيگيري  حادثه سوءقصد  به آيت‌الله سليماني گروه سياسي|  «چند گام رو به جلو؛ نگاهي به چپ و راست و نهايتا شليك...» اين عبارات داستان يك خطي سوءقصد به جان آيت‌الله سليماني است كه روز گذشته حول و حوش ساعت 10 و 30دقيقه در بانك ملي بابلسر به وقوع پيوست. ضارب كه مسوولان استاني مازندران اعلام كرده‌اند، هيچ شناختي از آيت‌الله سليماني نداشته و يكي از محافظان بانك است  و هنوز معلوم نيست با چه هدفي اين سوءقصد را انجام داده است. بر اين اساس، عباسعلي سليماني اسبوكلايي (زاده ۱۳۲۶ در اسبوكلا سوادكوه) نماينده مجلس خبرگان رهبري كه در سابقه كاري‌اش عناويني چون نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان از تاريخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ تا ۹ فروردين ۱۴۰1و نماينده ولي فقيه در استان سيستان و بلوچستان و امام جمعه شهر زاهدان نيز درج شده با شليك مستقيم يكي از نيروهاي محافظ بانك ملي بابلسر جان باخت.
ابتدا فرزند آيت‌الله سليماني در گفت‌وگو با پايگاه خبري حوزه خبر سوءقصد به جان پدرش كه منجر به مرگ او شده است را تاييد كرد و گفت: « هنوز از جزييات ماجرا اطلاع دقيقي ندارم و عازم بابلسر هستم.» و پس از آن مسوولان امنيتي و انتظامي استان مازندران ضمن تشريح ماجرا، جزييات بيشتري از حادثه منتشر كردند. پس از رسانه‌اي شدن موضوع، وزير كشور دستور بررسي دقيق حادثه را صادر كرد و پس از آن هم رييس‌جمهوري با انتشار پيامي، فوت آيت‌الله سليماني را تسليت گفت.
روح‌الله سلگي، معاون سياسي امنيتي استانداري مازندران، دقايقي پس از اين حادثه اعلام كرد: «ضارب دستگير شده است.» استاندار مازندران هم با ارايه اطلاعات تكميلي گفت: «فرد ضارب شناخت دقيقي از آيت‌الله سليماني نداشته و آيت‌الله سليماني براي انجام امور بانكي خود به يكي از بانك‌ها مراجعه كردند.» اما در شرايطي كه افكار عمومي به طور جدي پيگير خبر ترور عضو مجلس خبرگان رهبري بود، تصاوير دوربين‌هاي مداربسته بانك ملي بابلسر از لحظه سوءقصد به جان آيت‌الله سليماني منتشر شد. تصاويري كه نشان مي‌دهد، ضارب، آرام آرام خود را به سمت آيت‌الله سليماني كه مقابل صندلي رييس بانك نشسته است، رسانده و در كمال خونسردي تيري را به قلب آيت‌الله سليماني شليك مي‌كند.  در ادامه يكي از كارمندان بانك همراه با سربازي، تلاش مي‌كنند سلاح را از دست ضارب كه به نظر مي‌رسد در زمره نيروهاي انتظامي و امنيتي و محافظان بانك است، خارج سازند. سكانس پاياني تصاوير التهاب و اضطراب حاضران در بانك و خروج ضارب از بانك را نشان مي‌دهد. 
اظهارات ضد و نقيض درباره يك سوءقصد 
در شرايطي كه خبرگزاري تسنيم از زخمي شدن چند نفر و به رگبار بسته شدن آيت‌الله سليماني خبر داده بود، پخش تصاوير دوربين‌هاي مداربسته نشان داد كه اين داده‌هاي اطلاعاتي مبتني بر واقعيت نبوده است. يكي از شهروندان بابلسري به جزيياتي از حادثه حمله مسلحانه منجر به جان باختن آيت‌الله سليماني اشاره كرد. اين شهروند بابلسري با اظهار اينكه آيت‌الله سليماني به عنوان يك شهروند به بانك بابلسر مراجعه كرده بود، افزود: وي متاسفانه مورد اصابت گلوله فرد ضارب قرار مي‌گيرد. فرد ضارب اسلحه را از دست نگهبان بانك ربوده است و به كارمند بانك نيز تيراندازي مي‌كند و آيت‌الله سليماني به شهادت مي‌رسد. در همين خصوص سرهنگ سيد جعفر ساداتي براي تشريح دقيق ماجرا اظهار داشت: حوالي ساعت ۱۱ امروز در پي كسب خبري از مركز فوريت‌هاي پليسي ۱۱۰ مبني بر وقوع تيراندازي در يكي از بانك‌هاي شهرستان بابلسر، موضوع در دستور كار ماموران انتظامي شهرستان قرار گرفت. وي تصريح كرد: ماموران انتظامي با حضور در محل حادثه در بررسي‌هاي اوليه و تحقيق از شاهدان عيني حادثه دريافتند، نگهبان مسلح بانك با استفاده از سلاح گرم اقدام به تيراندازي به سمت آيت‌الله عباسعلي سليماني كرده است.  
 


معاون فرهنگي و اجتماعي فرماندهي انتظامي مازندران اظهار داشت: در اين حادثه آيت‌الله سليماني به دليل شدت جراحات وارده ناشي از تيراندازي جان باخت. سرهنگ ساداتي ضمن تكذيب خبر مصدوميت سه نفر در اين حادثه از دستگيري ضارب از سوي ماموران انتظامي افزود: علت و انگيزه ضارب در دست بررسي بيشتر قرار دارد.
جزییات‌دقیق‌سوءقصدبه‌عضومجلس خبرگان
با گذشت ساعاتي پس از حادثه استاندار مازندران با تشريح جزييات دقيق سوءقصد به جان عضو خبرگان تلاش مي‌كند به بخشي از ابهاماتي كه در خصوص ماجرا وجود دارد، پاسخ دهد. سيد محمود حسيني‌پور گفت: سوءقصد به آيت‌الله سليماني به هيچ‌وجه تروريستي نبوده است. ساعت 10:30 صبح امروز در يكي از بانك‌هاي بابلسر‌ يكي از عوامل نگهباني مجموعه بانك بي‌هدف به آيت‌الله سليماني شليك كرده است، متاسفانه در اين سوءقصد، ايشان جان خو‌د را از دست دادند. وي با اعلام اينكه ضارب در همان محل تو‌سط عوامل انتظامي دستگير شد، افزود: ‌‌بررسي‌هاي اوليه براي انگيزه اين اقدام ضارب در حال انجام است كه هنوز انگيزه ضارب از انجام اين اقدام مشخص نيست، اما براساس داده‌ها امنيتي بودن اين حادثه درست نيست. استاندار مازندران با بيان اينكه‌ ضارب ‌اهل همان منطقه است، تصريح كرد: ‌اين سوءقصد به ‌هيچ‌وجه ماهيت تروريستي ندارد و ضارب بي‌هدف شليك كر‌ده ‌و شناخت دقيقي از آيت‌الله سليماني نداشته است.
وي با بيان اينكه‌ آيت‌الله سليماني‌ براي انجام امور ‌بانكي به بانك مراجعه ‌كرده بود و تا اين لحظه اين اقدام، امنيتي و تروريستي ‌نبوده است، خاطرنشان كرد: ضارب از عوامل و نگهبانان شركت انتظام بود كه كارهاي خدمات‌ انتظامي ‌را انجام مي‌داد و اصلا كارمند نبوده است و با هويت كاملا معلوم و مشخص مشغول خدمت بود. استاندار مازندران با رد هرگونه مشاجره و درگيري در بانك تاكيد كرد: ‌اسلحه مربوط به خود نگهبان بوده‌ و از شخص ديگري نگرفته ا‌ست.
دستور بررسي مرگ آيت‌الله سليماني
ديروز همچنين دادستان كل كشور با ارسال نامه‌اي خطاب به دادستان عمومي و انقلاب استان مازندران دستور پيگيري سوءقصد به آيت‌الله عباسعلي سليماني عضو مجلس خبرگان رهبري را صادر كرد.
در نامه حجت‌الاسلام‌والمسلمين منتظري آمده است: نظر به خبر منتشر شده در خصوص سوءقصد مسلحانه به آيت‌الله عباسعلي سليماني، عضو مجلس خبرگان رهبري در يكي از بانك‌هاي شهرستان بابلسر مقتضي است به قيد تسريع و با هماهنگي دادستان حوزه قضايي مربوط و ضابطان امر موضوع از زواياي مختلف بررسي، پيگيري لازم انجام و نتيجه را گزارش كنيد. وزير كشور هم ضمن دريافت آخرين اطلاعات حادثه شهادت آيت‌الله سليماني، بر بررسي سريع و همه‌جانبه اين موضوع تاكيد كرد. احمد وحيدي در تماس تلفني با سيد محمود حسيني‌پور با ابراز تاسف و تاثر از شهادت آيت‌الله سليماني، دستورات لازم را براي بررسي جامع و كامل ابعاد مختلف اين حادثه تا دستيابي به نتيجه صادر كرد. از سوي ديگر رييس‌جمهور هم با تسليت شهادت آيت‌الله عباسعلي سليماني، دستور داد نيروهاي امنيتي و انتظامي هر چه سريع‌تر نسبت به علل وقوع حادثه و همچنين شناسايي انگيزه احتمالي عامل يا عاملان اقدام كنند.
نگاهي به زندگينامه آيت‌الله سليماني
عباسعلي سليماني در سال ۱۳۲۶ در خانواده‌اي مذهبي در سوادكوه مازندران متولد شده است. او در ۵ سالگي به مكتب رفت و در ۱۲ سالگي براي فراگيري علوم ديني راهي قم شد، او پس از مدتي به دليل مشكلات معيشتي براي ادامه تحصيل به حوزه علميه بهشهر رفت. او مقدمات را در محضر آيت‌الله كوهستاني فراگرفت و پس از آن براي تكميل تحصيلات خود عازم مشهد شد.
در مشهد از محضر درس اساتيدي همچون حضرات آيات اديب نيشابوري، صالحي‌بربري، حجت هاشمي، مدرس و مهمامي بهره برد و دروس سطح را نيز نزد بزرگاني همچون آيات عظام مهدوي‌دامغاني، نصراللهي، شيخ عباس واعظ‌طبسي، فايقي و سيدمحمدهادي ميلاني فراگرفت، او درس تفسير را نيز نزد آيت‌الله تهراني آموخت.
سليماني در سال ۱۳۴۷ به حوزه علميه قم رفته و از محضر آيات عظام اعتمادي، مشكيني، محمدفاضل لنكراني، جعفر سبحاني، وحيد خراساني، ميرزا هاشم آملي، سيدمحمدرضا گلپايگاني، ناصر مكارم‌شيرازي، حسين نوري‌همداني، ابوالقاسم خزعلي، محمد يزدي، محمدي‌گيلاني و عبدالله جوادي‌آملي بهره برد. او در دوران تحصيل به تبليغ و تحصيل نيز مي‌پرداخت و در اين دوران به شهرها و روستاهايي از كشور سفر كرد. ايشان به امور پژوهشي نيز پرداخته‌اند و از جمله فعاليت‌هاي ايشان در اين زمينه مي‌توان به تدوين كتاب‌الصوم كه مهم‌ترين اثر علمي ايشان است، اشاره كرد. از جمله مسووليت‌هاي او مي‌توان به امامت جمعه بابلسر، امامت جمعه سيستان و بلوچستان، مسووليت نهاد رهبري در آموزش عالي مازندران و گلستان، تدريس در حوزه و دانشگاه، عضويت در هيات امناي دانشگاه سيستان و بلوچستان، عضويت در مجلس خبرگان رهبري، مسووليت هيات امناي دانشكده علوم قرآن زاهدان، نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي گيلان، مازندران و گلستان و عضويت در هيات امناي دريانوردي چابهار اشاره كرد. وي پس از آيت‌الله عبدالنبي نمازي نماينده ولي فقيه و امام جمعه شهرستان كاشان با حكم مقام معظم رهبري به عنوان نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان منصوب شدند. عباسعلي سليماني امام جمعه و نماينده ولي فقيه در كاشان است، از ديگر مسووليت‌هاي او مي‌توان به امامت جمعه سيستان و بلوچستان، نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌هاي ملي استان‌هاي مازندران و گلستان و امامت جمعه بابلسر اشاره كرد.