موج اول انتقام غزه با شلیک صد‌ها راکت به اسرائیل

پس از حملات موشکی جنگنده‌های صهیونیستی به غزه که طی آن ده‌ها نفر شهید و زخمی شدند، این بار نوبت گروه‌های مقاومت بود تا سرزمین‌های اشغالی را موشک‌باران کنند. روز چهار شنبه گروه‌های مقاومت در غزه موج گسترده‌ای از حملات موشکی را به سمت اراضی اشغالی شروع کردند. براساس گزارش‌ها بیش از ۳۵۰ موشک از غزه به مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است که طی آن پنج صهیونیست زخمی شده‌اند. به دنبال شلیک موشک از غزه، آژیر‌های خطر در تعدادی از شهرک‌های اطراف نوار غزه از جمله عسقلان و سدیروت به صدا درآمده است. صحنه‌هایی از خسارات موشک‌های مقاومت از غزه در شهرک‌های اسرائیلی منتشر شده است. یک خانه در شهرک‌های اطراف نوار غزه پس از اصابت موشک به آن آتش گرفته است. ارتش اسرائیل تا عصر دیروز تأیید کرد که از ۲۷۰ راکت شلیک شده به سرزمین‌های اشغالی، گنبد آهنین توانسته ۶۰ راکت را رهگیری و منهدم کند و از این تعداد سه موشک به مناطق شهری اصابت کرده است.
پس از شلیک موشک‌های مقاومت از نوار غزه به سمت تل‌آویو و مناطق دیگر، وضعیت رعب و وحشت در میان شهرک‌نشینان گسترش یافت. شبکه الجزیره گزارش داد که شهرک‌های یهودی‌نشین در مرز با لبنان شروع به گشودن پناهگاه‌های عمومی کرده‌اند. در همین حال، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که مسئولان در عسقلان به خارج کردن اسرائیلی‌ها از منطقه ساحلی به دلیل تنش امنیتی ادامه می‌دهند. ارتش و وزارت جنگ نیز به تقویت مناطق اطراف نوار غزه به منظور تشکیل سپر حفاظتی ادامه می‌دهند. رسانه‌های عبری گزارش کردند که ارتش به ایجاد موانع سیمانی در مسیر‌های نزدیک به غزه ادامه می‌دهد و در حال جمع‌آوری اطلاعات با پهپاد در طول مرز با غزه است تا برای هر سناریویی آماده باشد. به گزارش الجزیره، تصاویری منتشر شده است که نشان می‌دهد وزیر ارتباطات اسرائیل پس از به صدا در آمدن آژیر خطر در پی حملات مقاومت فلسطین، به سوی پناهگاه فرار می‌کند.
همچنین در سدیروت خبرنگار شبکه ۱۴ صهیونیستی در حال تهیه گزارش بود که با شلیک موشک‌ها مجبور شد گزارش زنده خود را قطع کند و از صحنه متواری شود. بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، فرماندهی جبهه داخلی این رژیم از همه شهرک‌نشینان در فاصله ۴۰ کیلومتری غزه خواسته است به مناطق امن و پناهگاه‌ها بروند، زیرا ارزیابی مقامات تل‌آویو این است که این حملات تنها از سوی جهاد اسلامی انجام نمی‌شود و فلسطینی‌ها پاسخ قوی‌تری خواهند داد. همچنین تمامی مدارس اطراف نوار غزه تا شعاع ۴۰ کیلومتری تعطیل شده‌اند.
تل‌آویو سیبل حملات


اگرچه شهرک‌های نزدیک به غزه بیش از سایر مناطق از موشک‌های مقاومت احساس خطر می‌کنند، اما این بار تل‌آویو پایتخت رژیم صهیونیستی در سیبل حملات قرار دارد. بر اساس گزارش المیادین، ده‌ها موشک به سمت تل‌آویو شلیک شده که تلفاتی را به برخی ساختمان‌ها وارد کرده است. در شبکه‌های اجتماعی تصاویری منتشر شده که رهگیری موشک‌ها را در آسمان تل‌آویو نشان می‌دهد. همچنین تصاویری از سواحل تل‌آویو منتشر شده که به محض حملات موشکی و به صدا در آمدن آژیر‌های خطر، صهیونیست‌ها بدون توجه به نوع پوشش خود، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند. همچنین تصاویر دیگری از خیابان‌های تل‌آویو منتشر شده که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها از خودرو‌های خود پیاده شده پناه می‌گیرند. در صحنه‌های دیگری که دو ساعت پس از شلیک موشک‌ها از غزه منتشر شده است، خیابان‌های تل‌آویو کاملاً خالی به نظر می‌رسد و شبیه شهر ارواح بود و نشان می‌دهد صهیونیست‌ها از ترس در پناهگاه‌ها سنگر گرفته‌اند. از سوی دیگر، منابع صهیونیستی اعلام کردند که به دلیل وضعیت امنیتی، تمام پرواز‌ها از فرودگاه بن‌گوریون و بالعکس متوقف شده است.
مقاومت یکپارچه
مقامات تل‌آویو تصور می‌کردند که مثل گذشته اگر با جهاد اسلامی درگیر شوند جنبش حماس وارد عمل نخواهد شد و موازنه به نفع آن‌ها خواهد شد، اما این بار وضعیت متفاوت‌تر است و بین همه گروه‌های مقاومت هماهنگی انجام شده تا ضربات مهلکی را به دشمن وارد کنند. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، شلیک گسترده راکت‌ها از غزه در این میان نشان‌دهنده توانایی جهاد اسلامی در پرتاب موشک‌های سنگین به سمت اسرائیل است. این رسانه‌ها تأکید کردند که موج حملات نشان می‌دهد که حماس هم وارد عمل شده است و به نیرو‌های جهاد اسلامی کمک می‌کند. داوود شهاب، یکی از رهبران جهاد اسلامی فلسطین به الجزیره گفت: «پاسخ به این ترور از یک اجماع ملی و میدانی برخوردار است و خط فلسطین یکی و یکپارچه است.» فرماندهان مقاومت گفته‌اند که این تازه شروع کار است و هزاران موشک در اختیار دارند که برای نبرد طولانی مدت مشکلی نخواهند داشت. رهبران حماس روز سه شنبه هشدار داده بودند که مقاومت یکپارچه است و دشمن باید تاوان جنایت‌های خود در غزه را بدهد، اما به نظر می‌رسد نوعی هماهنگی در اجرای عملیات علیه دشمن اشغالگر به وجود آمده است و جهاد اسلامی و حماس در یک جبهه واحد قرار گرفته‌اند. این درحالی است که یسرائیل کاتس، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی دیروز مدعی شد که اگر حماس به رویارویی با ارتش صهیونیستی بپیوندد، تل‌آویو یحیی سنوار، رهبر این جنبش در غزه را ترور خواهد کرد. باتوجه به حجم تبادل آتش بین ارتش صهیونیستی و گروه‌های مقاومت غزه، شواهد حاکی است که احتمالاً دامنه درگیری‌ها گسترش پیدا کند. از آنجا که مصر هم فعلاً در واکنش به جنایات صهیونیست‌ها در غزه، میانجیگری را تعلیق کرده است، احتمال تشدید تنش‌ها وجود دارد و شاید این بار از جنوب لبنان و سوریه هم حملاتی علیه اراضی اشغالی انجام شود. حملات موشکی مقاومت درست در سالگرد شروع نبرد «سیف‌القدس» در ۱۰ می‌۲۰۲۱ انجام شد که حماس در مدت ۱۱ روز بیش از ۴ هزار موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد که در نهایت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تن به آتش‌بس داد و این بار هم ممکن است کابوس جنگ قبلی برای صهیونیست‌ها تکرار شود.
از سوی دیگر، جنگنده‌های صهیونیستی هم دیروز در دومین روز تجاوز به غزه مناطقی را در این منطقه مورد هدف قرار دادند که طی آن چند فلسطینی شهید و زخمی شدند. مقامات ارتش اسرائیل به نیرو‌ها گفته‌اند برای عملیات چند روزه در غزه آماده باشند و یک هفته برای این عملیات نقشه چیده بودند.