آمار 21 ميليارد توماني فروش آنلاین

گروه هنر و ادبيات| نمايشگاه كتاب تهران، امروز وارد پنجمين روز خود شد. در اين روزها خبرهاي مختلفي از نمايشگاه منتشر شد. ظهر جمعه بود كه قائم‌مقام نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در دومين نشست خبري خود گفت آمار فروش تنها در بخش مجازي اين نمايشگاه تا آن لحظه ۲۱ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان بوده است؛ آماري كه در نوع خود قابل‌توجه و شايد حتي عجيب بود. علي رمضاني از «حضور خانوادگي مردم و استفاده از بخش‌هاي مختلف» توسط آنها ابراز رضايت كرد و روز جمعه را براي نمايشگاه «روز متفاوتي» دانست و در بيان دليل خود گفت كه «پيش از بازگشايي نمايشگاه، مردم در مسير و در حال مراجعه به نمايشگاه بودند.» او با اشاره به افزايش يك ساعته زمان نمايشگاه در روزهاي پنجشنبه و جمعه، عنوان كرد كه ممكن است همين تصميم براي روز سه‌شنبه 26 ارديبهشت هم كه تعطيل است گرفته شود. همچنين به بخش كلينيك نشر اشاره كرد و گفت كه «براي رشد و توسعه توانمندي ناشران در دو سطح راه‌اندازي شده» و «ناشران مي‌توانند به اين بخش‌ها مراجعه كنند تا نتايج بهتري بگيرند.» او از تلاش براي معرفي نمايشگاه امسال به غيرايرانيان گفت و ضمن ابراز رضايت از اينكه «بخش‌هاي عربي و انگليسي نمايشگاه فعال هستند» از «رسانه‌هايي كه به زبان‌هاي ديگر فعاليت مي‌كنند» براي پرداختن به اين نمايشگاه به منظور اطلاع‌رساني در زبان‌هاي ديگر «خواهش» كرد.  از نظر رمضاني «مجموع فعاليت‌هاي فرهنگي در اين دوره نمايشگاه، قابل توجه» بوده چون «در سراهاي ناشران آموزشي، ملل و كودك و نوجوان منبع خوبي براي انتقال مطالب و محتواي فرهنگي» وجود دارد.
قائم‌مقام سي‌وچهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در بيان آمارهاي ديگر در مورد اين نمايشگاه به تماس‌هاي برقرار شده با آن اشاره و عنوان كرد كه كاركنان مركز تماس «تا ۲۱ ارديبهشت به ۷ هزار تماس پاسخ دادند.»
او همچنين به توزيع «۱۵ هزار نسخه نقشه بين مخاطبان اشاره كرد» و همچنين به «ميزباني از تعدادي از نمايندگان مجلس، معاون اول قوه قضاييه، وزير ارشاد، سفراي كشورهاي مختلف» و نيز نصب «مجموعا۱۰ هزار متر مربع بنر تبليغاتي در نمايشگاه در قالب تبليغات محيطي.»
رمضاني گفت: كميته رسيدگي به تخلفات ناشران يك مورد ناشر متخلف را در بخش عمومي با فروش كتاب غيرقانوني شناسايي كردند كه تعطيلي چندساعته آن را در پي داشت.


او با بيان اينكه امروز ميزبان بوديم، افزود: در ستاد خبري شرايط اطلاع براي حضور ميهمانان مستقر در نمايشگاه انجام مي‌شود و اميدواريم اين اطلاع‌رساني بهتر انجام شود.
رمضاني در پاسخ به سوال مهر مبني بر فروش اسباب بازي به همراه كتاب‌هاي راهنما گفت: «عرضه اسباب بازي به صورت مجزا در نمايشگاه كتاب ممنوع است چنانچه كتابي منتشر شده باشد و به اسباب بازي ملحق شده باشد مطابق تشخيص ناظران سالن‌ها بايد رسيدگي شود چراكه كتاب‌ها با شابك و مجوز قابل شناسايي هستند اما ممكن است چنين تخلفي صورت گيرد كه ناظران ما در اين مجموعه به آن توجه خواهند داشت.» از نكات قابل‌توجه در نمايشگاه كتاب امسال، بهره‌برداري تبليغاتي از آن براي تبليغ سريال تلويزيوني است. ايسنا گزارش داده است كه مجموعه «سوران» كه اقتباسي از يك كتاب به نام «عصرهاي كريسكان» است و گويا قرار است به زودي روي آنتن برود، اين روزها در نمايشگاه تبليغ مي‌شود. نكته‌اي كه شايد اگر 10 سال پيش به كسي مي‌گفتي، ممكن بود باور نكند. چرا كه تلويزيون خود زماني محل تبليغات حوزه‌هاي مختلف فرهنگي و تجاري بوده و امروز براي ديده شدن به فضاهاي ديگر محتاج است. از بيلبوردهاي منصوب در آزادراه‌ها تا استقرار پنج كانتر سيار در سالن ناشران عمومي براي معرفي سريال. آن‌طور كه در گزارش ايسنا آمده، امروز يكشنبه، ۲۴ ارديبهشت هم در ساعت ۱۷ قرار است نشست‌ جنبي «سينما كتاب» با محوريت نگاهي به سريال «سوران» با حضور عوامل در نمايشگاه كتاب تهران برگزار شود. وزير ارشاد در حاشيه بازديد از نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران به موضوع سرانه مطالعه اشاره كرد. به گزارش مهر محمدمهدي اسماعيلي در جمع خبرنگاران گفت: آنچه سال گذشته در بحث پيمايش مصرف فرهنگي كشور داشتيم به استثناي كتب درسي، دانشگاهي، ادعيه و نظاير آن، سرانه مطالعه كشور ۳۳ دقيقه مطرح شده كه همين عدد را دو مركز نظرسنجي نيز مطرح كردند. به عقيده وزير ارشاد «اگر بحث ادعيه، كتب آموزشي و درسي را نيز به اين سرانه اضافه كنيم، عدد قابل قولي مي‌شود.» او گفت «ما عمدتا در سرانه مطالعه كتاب نسبت به خيلي كشورهاي پيرامون و حتي برخي كشورهاي با عنوان پيشرفته، مشكلي نداريم.» او با ابراز رضايت از فعاليت كتابخانه‌هاي عمومي عنوان كرد كه اين فعاليت‌ها «با قوت جلو مي‌رود» و افزود: با كارگروه كاغذ در بحث ارزان‌سازي، توليد و نشر كتاب را نيز دنبال مي‌كنيم» و ابراز اميدواري كرد كه در نيمه دوم سال، اين چند كار هم ادامه پيدا كند و در نهايت نتيجه گرفت كه «با اين مجموعه اقدامات اميدواريم بحث نهضت كتابخواني را عملا و با قوت پيش ببريم.» اسماعيلي اضافه كرد كه «طبق آمارها ميزان حضور [مردم] و فروش [كتاب در نمايشگاه امسال] 50 تا 60 درصد بيشتر از سال قبل است.»