اخبار کوتاه


نایده انگاری نتانیاهو از سوی بایدن
دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درصدد است از اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل برای سفر به واشنگتن دعوت کند. این در حالی است که همچنان از دعوت مشابهی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل امتناع می‌کند. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، طبق آنچه رادیو ارتش اسرائیل امروز (سه شنبه) از منابع آگاه نقل کرد، دولت آمریکا قبل از نتانیاهو، اقدام به دعوت از هرتزوگ می‌کند. در بیانیه صادره از دفتر رئیس اسرائیل آمده: رئیس اسرائیل برای سفر به آمریکا در سال قبل از سوی مجلس نمایندگان آمریکا جهت سخنرانی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تشکیل اسرائیل دعوت شد. طبق گفته منابع، هرتزوگ در این سفر که زمان آن تا به الان تعیین نشده است، با بایدن دیدار خواهد کرد. از زمان تشکیل دولت اسرائیل به دلیل حضور احزاب راستگرای تندرو در این دولت، بحرانی در روابط میان دولت بایدن و دولت نتانیاهو برقرار است. همچنین دولت آمریکا تصمیمات دولت نتانیاهو درمورد شهرک‌سازی‌ها را محکوم کرده است. بایدن همچنین علناً از طرح دولت نتانیاهو برای تضعیف دستگاه قضائی انتقاد کرد. در حالی که دولت بایدن نپذیرفته تا به الان از نتانیاهو برای سفر به واشنگتن دعوت کند، اما سفر رون درمر، وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی و تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی این رژیم به پایتخت آمریکا، دومین سفر طی سه ماه خواهد بود. منابع عالی رتبه در دولت اسرائیل، گفتند که درمر مسؤول "دفتر تماس" نتانیاهو در دولت بایدن است.

محورهای سفر سلطان هیثم
به تهران از زبان تحلیلگر عمانی
یک تحلیلگر سیاسی عمانی به محورهای سفر دور روزه سلطان این کشور به تهران پرداخت. عوض بن عمر باقویر ، کارشناس سیاسی عمانی در گفت‌وگو با رادیو «الشبیبه» در خصوص ابعاد سفر سلطان هیثم بن طارق،پادشاه عمان به تهران گفت: سفر سلطان عمان به ایران یکی از سفرهای بسیار مهم و استراتژیک به شمار می‌رود زیرا ایران همسایه عمان بوده و این دو کشور تاریخ مشترک طولانی دارند. وی گفت: پرونده‌های این سفر متعدد و مهم هستند و شامل روابط دیپلماتیک دو کشور، حل و فصل اختلافات و آرام کردن بحران‌های منطقه به‌ویژه روابط مهم مصر و ایران و نزدیک کردن دو کشور برادر به منظور ارتقای امنیت و ثبات در منطقه است. این تحلیلگر همچنین خاطرنشان کرد: پرونده یمن و بحران آن و جنگی که ۸ سال پیش آغاز شد نیز در چارچوب اقدام ملی عمان قرار دارد زیرا یمن همسایه عمان است و باید آرامش و ثبات در مناطق مرزی این کشور برقرار شود و بازگشت روابط عربستان و ایران به روال عادی، یمن را وارد مسیر صلح کرد. وی در ادامه گفت: موضوعات راهبردی زیادی میان عمان و ایران از جمله قاچاق، تروریسم و راهزنی در منطقه تنگه هرمز که یکی از مناطق حساس جهان است، وجود دارد بنابراین باید هماهنگی مشترکی میان ایران و عمان وجود داشته باشد.

دولت پیگیر اجرای طرح مالیات



بر خانه های خالی
براساس اعلام سخنگوی دولت با سامانه جدید وزارت راه و شهرسازی در خصوص ثبت رایگان اجاره مسکن، دیگر موجران و مستأجران نیازی به مراجعه به بنگاه‌ها نخواهند داشت. دولت سیزدهم از ابتدای شکل گیری بر ساماندهی وضعیت مسکن تاکید کرده و در همین راستا رئیس جمهور بارها بر حل مشکل مسکن و اجاره بها تاکید کرده است. در همین راستا علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری خود به اقدامات دولت در حوزه مسکن اشاره کرده و گفته است که یکی از اقدامات دولت برای ساماندهی وضعیت مسکن، بخشنامه شورای عالی مسکن در خصوص تصویب سقف ۲۰ و ۲۵ درصدی افزایش اجاره بها در سال جاری بوده است. دومین اقدام دولت به گفته بهادری جهرمی پیگیری توسعه اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی بوده است. سخنگوی دولت در این باره افزوده که با توجه به اینکه این قانون سابقه کمی دارد، تبدیل شدن آن به رویه و اجرای کامل آن زمان خواهد برد.ساماندهی بنگاه‌های معاملات املاک سومین اقدام دولت در این خصوص بوده است.

واکنش کی‌یف به حمله پهپادی در مسکو
دستیار رئیس‌جمهور اوکراین به حمله پهپادی امروز در مسکو که روسیه کی‌یف را مسئول آن خوانده، واکنش نشان داد. در حالی که روسیه کی‌یف را مسئول حمله پهپادی امروز در مسکو معرفی کرده، «میخائیل پودولیاک» دستیار رئیس‌جمهور اوکراین دخالت در این حمله را رد کرد اما گفت از تماشای آن لذت می‌برد. به گزارش الجزیره، این مقام ارشد اوکراینی گفت «در خصوص حملات: البته از تماشای آن و پیش‌بینی افزایش تعداد حملات خرسندیم. اما قطعناً ارتباط مستقیمی با آن نداریم». انکار کی‌یف در حالی است که روسیه گفته اوکراین قابل‌توجه‌ترین حمله پهپادی خود علیه مسکو را انجام داده اما دفاع هوایی روسیه همه هشت پهپاد را منهدم کرده است. پیش‌تر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اوکراین بامداد سه‌شنبه (۳۰ مه) با هشت هواپیمای بدون سرنشین به پایتخت روسیه حمله کرد که همه آن‌ها سرنگون شدند. این وزارتخانه توضیح داد سه فروند پهپاد از طریق جنگ الکترونیک کنترل خود را از دست دادند و از اهداف مورد نظر منحرف شدند. پنج پهپاد دیگر توسط سامانه ضدهوایی «پانتسیر-اس» در منطقه مسکو سرنگون شدند. پیش از اعلام وزارت دفاع روسیه، «آندری وروبیوف» فرماندار منطقه مسکو گفته بود چند پهپاد مهاجم حین نزدیک شدن به مسکو سرنگون شدند و «سرگئی سوبیانین» شهردار مسکو گفت چند ساختمان در اثر حمله پهپادی آسیب دیدند. وی افزود به کسی آسیب جدی وارد نشده است.