يك پلنگ ديگر در جاده‌هاي ايران تلف شد

گروه اجتماعي| مدت‌هاست كه خبرهايي مبني بر كشته شدن حيوانات وحشي در جاده‌هاي ايران منتشر مي‌شود. بارها در جاده ميامي به سبزوار و حالا در جاده‌هاي هرمزگان كه جزو مناطق حفاظت شده محيط زيست نيست شاهد كشته شدن يك پلنگ نر ايراني هستيم. يك قلاده پلنگ ايراني شب دوشنبه هنگام عبور از جاده و رفتن به سمت زيستگاه در محدوده پاسگاه منبع آب بندرخمير با يك خودروي نيسان تصادف كرد و پس از انتقال به بيمارستان تلف شد. صبح روز گذشته معاون محيط زيست هرمزگان در رابطه با اين اتفاق از آسيب جدي به پلنگ گفت: ‌«تصادف طوري بوده كه پلنگ حتي قادر به حركت هم نبوده است.» ميثم قاسمي وضعيت عمومي پلنگ را نامناسب عنوان كرد و از بيهوش كردن و انتقال او براي درمان و بررسي بيشتر اين حيوان به بندرعباس خبر داد. اما امروز در خبري تكميلي معاون تنوع زيستي اداره كل حفاظت محيط زيست هرمزگان از تلف شدن پلنگ قبل از رسيدن به كلينيك دامپزشكي خبر داد.
ميثم قاسمي ظهر روز (۹ خردادماه) در رابطه با خبر تلف شدن اين حيوان كه در ليست سرخ اتحاديه جهاني حفاظت با عنوان گونه به‌ شدت در معرض خطر انقراض دسته‌بندي شده است، گفت: «كارشناسان محيط زيست استان به محض اطلاع از وقوع اين حادثه به محل اعزام شدند و پلنگِ نر جوان را بيهوش و براي درمان به بندرعباس منتقل كردند، اما پلنگ قبل از رسيدن به كلينيك دامپزشكي تلف شد.»
دامپزشك معالج اين پلنگ هم با اشاره به شكستگي شديد از ناحيه مهره كمر حيوان گفت: ‌«اين پلنگ پيش از ورود به درمانگاه دامپزشكي به علت شدت جراحات وارد شده تلف شد. پس از انتقال پلنگ به درمانگاه همه اقدامات لازم براي احياي قلبي ريوي، به مدت ۴۵ دقيقه روي اين حيوان صورت گرفت، اما موثر واقع نشد .در بررسي عكس‌هاي راديولوژي، شكستگي ستون فقرات، خونريزي در ناحيه دهان، قفسه سينه و شكم مشاهده شد.
سال 1400 اكبري، معاونت محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي از كشته شدن سالانه 80 هزار حيوان وحشي بر اثر تصادف با اتومبيل گفته بود. يكي از دلايل اين اتفاقات جزيره‌اي شدن عرصه‌هاي حفاظتي محيط زيست است. در كنار اين معضل حيواناتي مانند يوزپلنگ و پلنگ هم به قلمروهاي گس  ترده‌اي براي زندگي احتياج دارند.