ترمز افزایش قیمت مسکن کشیده شد


گروه راه و مسکن: در هفته‌های اخیر، بازار مسکن در تهران و شهرهای حومه به واسطه آرمش نسبی ایجاد شده در بازارهای موازی دچار افت شده و روند گرانی های افسار گسیخته تا حدودی مهار شده است.
به گزارش «تجارت»، به دنبال برقراری ارتباط با عربستان سعودی، تفاهم‌نامه با روسیه برای ساخت راه‌آهن رشت ـ آستارا، سطح خوب مناسبات با چین، سفر پادشاه عمان به ایران، وعده آزادسازی پول‌های بلوکه شده از عراق، چشم‌انداز اقتصادی کشور تا حدودی بهبود یافته است و این شرایط مثبت موجب آرامش در بازار ارز و در راستای آن بازار مسکن و تعلیق معاملات نجومی املاک شده است.

عوامل کاهشی قیمت مسکن
از طرف دیگر رشد نقدینگی به عنوان عاملی که به تورم دامن می‌زند ۹ درصد کاهش یافته است. برنامه دولت برای اخذ مالیات خانه‌های خالی از ۱۵ شهریور امسال و مالیات بر عایدی سرمایه که هم‌اکنون در مجلس بررسی می‌شود هم از عواملی است که می‌تواند به عرضه مسکن و ساماندهی این بازار کمک کند. کاهش قیمت خودرو و سکته بازار بورس پس از رشد ماه‌های اخیر از پیام های دیگری است منجر به ثبات بازار مسکن شده است. دولت نیز با اجرای طرح های بزرگی از جمله نهضت ملی مسکن، راه اندازی سامانه املاک و مستغلات، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، شناسایی خانه‌های خالی و برخورد با بنگاه ها و مشاوران املاک غیر مجاز در صدد سامان دهی بازار مسکن بوده و اجرای آنها تاثیرات کاهشی بر قیمت ها داشته است.
به گفته صاحب‌نظران، جدایی از اقدامات کنترلی دولت در بازار، مسکن تحت تاثیر دو عامل بیرونی و درونی قرار دارد. عوامل درونی شامل نوسانات قیمت زمین، نرخ مصالح ساختمانی، عوارض شهرداری و نرخ دستمزد است. عوامل بیرونی به اثرگذاری بازارهای موازی بر بازار مسکن مربوط می‌شود که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها تغییرات قیمت ارز است.



سکته در مسکن شمال تهران
آنطور که ایسنا نوشته است، در هفته‌های اخیر با کاهش قیمت ارز قیمت املاک شمالی تهران ۱۰ تا ۲۰ درصد افت کرده البته طیق مشاهدات میدانی قیمت ملک در تمامی مناطق تهران دچار رکود شده و واسطه‌های ملکی انتظار دارند در فاز دوم، ریزش قیمت‌ها به مناطق میانی همچون مناطق ۵، ۴ و ۸ سرایت کند؛ هرچند مقایسه نرخ های فروش در آگهی‌ها نسبت به ماه گذشته از کاهش تا ۱۰ درصدی قیمت های اعلامی در مناطق متوسط حکایت دارد. با توجه به نوسان شدید نرخ های پیشنهادی در مناطق میانی شهر تهران افت مجدد قیمت بسیار محتمل است.
افت قیمت در شهرهای اطراف از جمله پردیس تا بیش از ۲۰ درصد نیز می‌رسد. در شهرهای پرند و هشتگرد نیز طبق گفته مشاوران املاک قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. البته بازار با دو معضل کمبود فایل‌های کوچک متراژ و عرضه مازاد واحدهای بزرگ مواجه است که باعث شده نرخ کاهش قیمت در آپارتمان‌های کوچک، کمتر از واحدهای بزرگ باشد. با آغاز گشت ها و شناسایی بنگاه های غیر مجاز در مناطقی از جمله پردیس که به یکباره شاهد افزایش قیمت باور نکردنی مسکن در این منطقه و البته رشد قارچ گونه بنگاه های املاک فاقد شناسه که حداقل ۲ هزار و ۶۰۰ بنگاه املاک بدون مجوز تاکنون در آن شناسایی شدند، آرامش نسبی به این بازار برگشته و انطور که ایرنا گزارش داده، قیمت ها از رقم هایی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ و حتی ۸۰۰ میلیون تومان نیز کاهش داشته که نشان از واکنش مثبت بازار به این اقدام دولت بوده است.
به گزارش «تجارت» خبرکاهش قیمت مسکن، به ویژه در فصل جابه‌جایی مستاجران خبر مسرت بخشی است و تا حدودی منجر به آرامش‌خاطر آنها می‌شود، اما ادامه ثبات بازار مسکن بستگی به چه عواملی دارد؟ و آیا می‌توان به ادامه این روند کاهشی امیدوار بود؟ سیدمصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفته است: برای حل معضلات بازار مسکن و باز کردن گره کور اجاره بها ابتدا باید مشکلات اصلی اقتصاد کلان کشور نظیر نقدینگی و تورم را حل کنیم. میرسلیم در گفت‌وگو با خانه ملت با تاکید بر اینکه مسکن به محلی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است؛ می‌گوید: مردم از گرانی‌های موجود ناراضی هستند، بسیاری از مردم به منظور حفظ ارزش پول خود، اقدام به سرمایه گذاری در ملک و زمین می‌کنند و همین امر موجب افزایش قیمت مسکن و اجاره می‌شود. این نماینده مجلس شرط ادامه ثبات بازار مسکن را در گرو بهبود اقتصاد کلان کشور دانسته و معتقد است: راه اصلی کنترل بازار مسکن، حل مشکلات مربوط به اقتصاد کلان بوده و سایر طرح‌های مرتبط اثر بخشی زیادی نخواهد داشت. البته اقداماتی نظیر اخذ مالیات بر خانه‌های خالی و اراضی بایر و ... موثر و مفید است. میرسلیم با بیان اینکه برای حل مشکلات حوزه مسکن باید مسائل مربوط به نقدینگی و تورم را که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشته‌اند، مورد توجه قرار داده و حل کنیم، گفت: اگر به مشکلات اصلی و کلان اقتصادی توجه نکنیم حاشیه‌های زیادی خواهیم داشت، مردم از گرانی‌های موجود ناراضی هستند.
فرشید ایلاتی کارشناس حوزه مسکن، نظارت و کنترل دولت در بازار مسکن را در کاهش قیمت املاک موثر دانسته و گفته است: با اقدامات دولت مبنی بر نظارت در بازار زمین و مسکن به خصوص در شهرهای جدید و همچنین اجرای سیاست های مکمل از جمله اخذ مالیات بر سوداگری موجب شده تا امروز خیلی ها به این باور رسیدند که دیگر بازار مانند سابق نخواهد بود، بدین معنی که از این به بعد بازار مسکن، مشاوران املاک غیر مجاز و معاملات مسکن کنترل و با دلالی و سوداگری از طریق ابزارهای مالیاتی برخورد خواهد شد.
ایلاتی در گفتگو با ایرنا اعلام کرده است که مجموع این اقدامات موجب خواهد شد تا جو خوبی ایجاد شود که در صورت همکاری رسانه ها می تواند این موج را گسترش که موجب تسری کاهش قیمت مسکن از پردیس به تهران و مابقی شهرها خواهد شد.
برپایه این گزارش، کارشناسان معتقدند علاوه بر استمرار نظارت دولت، ادامه ثبات بازار مسکن منوط به حفظ و بهبود شاخص‌های اقتصادی است. اگر تورم مهار شود نقدینگی که عمدتا به قصد حفظ ارزش دارایی به خرید مسکن، ارز و طلا اختصاص می‌یابد می‌تواند به بخش‌های تولیدی ورود کند و از انتظارات تورمی در بازار ملک بکاهد.