بزرگ‌ترین حملات سایبری علیه سایت‌های امنیتی و حساس رژیم صهیونیستی

  سرويس خارجي-دو هفته پيش «ایال زمیر»، ژنرال بازنشسته ارتش رژيم صهيونيستي در نشستي در تل‌آويو ادعا كرد که گام‌ها برای انجام تحولات سریع در حوزه هوش مصنوعی، شامل تشکیل یک سازمان ویژه برای تحقیق و توسعه مرتبط با حوزه هوش مصنوعي در سال جاری برداشته شده است. اين ژنرال صهيونيستي كه در کنفرانس بین‌المللی سالانه امنیت در «هرتزلیا» سخن می‌گفت، همچنين تاكيد كرد: «مأموریت ما این است که تل‌آويو را به یک ابرقدرت هوش مصنوعی تبدیل کنیم و در صف اول مجامع پيش‌رو در زمينه هوش مصنوعي باشيم.» از طرح اين ادعاي بزرگ هنوز بيشتر از دو هفته سپري نشده كه روز گذشته یک روزنامه صهیونیستی از بزرگ‌ترین حمله سایبری علیه سایت‌های حساس و امنیتی این رژیم خبر داد. روزنامه عبری‌زبان یدیعوت احارونوت گزارش داد که روز پنج‌شنبه بزرگ‌ترین حمله سایبری علیه سایت‌های مهم و امنیتی حساس رژیم صهیونیستی همچون سازمان اطلاعات و امنیت داخلی (شاباک یا شین‌بِت) و سازمان اطلاعات
و عملیات ویژه (موساد) انجام گرفته است. اين رسانه عبري‌زبان البته به جزئيات اين حملات اشاره نكرد، چون به‌طور كلي انتشار خبرهاي پرچالش و حوادث در رژيم صهيونيستي با محدوديت‌هاي زيادي رو‌به‌روست، اما به نظر مي‌رسد كه حمله سايبري اخير توانسته حساس‌ترين و امنيتي‌ترين سايت‌هاي رژيم صهيونيستي را هدف قرار دهد. رژیم صهیونیستی اغلب حملات سایبری را که در معرض آنها قرار دارد پنهان می‌کند و از افشای میزان خسارات واردشده خودداری می‌کند. پنهانکاری رژیم صهیونیستی در مورد حملات سایبری ناشی از ترس از افشای مقیاس حملات و سرقت اطلاعات و داده‌های غیرنظامیان یا نظامیان و استفاده از این اطلاعات برای تدارک حملات دیگر است.
كدام ابَرقدرت؟
حمله سايبري بزرگ اخير عليه سايت‌های مهم، امنیتی و حساس رژیم صهیونیستی بيش از هر چيز ادعاي ابرقدرتي صهيونيست‌ها در حوزه هوش مصنوعي را زير سؤال ‌مي‌برد. از سوي ديگر اين نخستين حمله سايبري به نهادها و زيرساخت‌هاي رژيم صهيونيستي نيست، بلكه اين رژيم طي دو سال گذشته همواره در معرض حملات سايبري متعددي قرار گرفته است. تأسیسات آب، شبکه‌های فاضلاب، شرکت‌های بیمه، بانک‌های تجاری، بیمارستان‌ها، وب‌سايت‌هاي موساد و همچنین حساب‌های مقامات ارتش اشغالگر، سرویس‌های امنیتی و حتی برخی از مقامات سیاسی تاكنون در چند نوبت هدف حملات سايبري قرار گرفته‌اند. همچنين ماه گذشته، منابع عبری از حمله سایبری علیه شرکت صهيونيستي اویگیلو(evigilo) فعال در زمینه سامانه‌های هشداردهنده و همچنین شرکت ایوی(iwi) فعال در زمینه ساخت سلاح خبر دادند. این حملات منتسب به گروه هکری «انانيموس سودان» بود و اين گروه اعلام كرد كه اقدامات خود را در راستای انتقام‌جویی از حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها انجام مي‌دهد.


افزایش ۱۳۷ درصدی حملات سایبری
مجموع حملات سايبري عليه رژيم صهيونيستي همواره در حال افزايش است. كمتر از يك ماه پيش نيز  وب‌سایت تيک‌مانیتور فعال در زمینه امنیت سایبری در گزارشي تفصيلي اعلام كرد كه حملات سایبری علیه رژيم اسرائیل در چهار ماه اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایشی ۱۳۷ درصدی داشته است. در واقع امروزه حملات سایبری به یکی از عرصه‌های جدید رقابت و به سلاحی مؤثر تبدیل شده كه تل‌آويو در آن به‌شدت دچار ضعف است. همچنين طبق مطالعه‌ مجله «سرمایه‌گذاری امنیت سایبری»، آمریکا از نظر تعداد شرکت‌های فعال در حوزه سایبری با ۳۵۴ شرکت، رتبه اول را به خود اختصاص داده است و پس از آن شرکت‌های رژیم صهیونیستی با ۴۲ شرکت و سپس شرکت‌های انگلیسی با ۲۱ شرکت قرار دارند. به گفته «گابی پورتنوی»، مدیرکل اداره سایبری رژیم صهیونیستی(INCD)، با وجود این تعداد زیاد شرکت‌های مرتبط به رژیم صهیونیستی که در زمینه سایبری فعالیت می‌کنند، تل‌آویو نتوانسته با حملات سایبری که اخیراً چند برابر شده است، مقابله کند. 
تيك مانيتور همچنين با استناد به آمار ارتش رژیم صهیونیستی اعلام كرده كه حملات سايبري در اين رژيم با افزایش ۷۰ درصدی طي يك دوره پنج‌ساله رو‌به‌رو بوده است. طبق گفته «پورتنوی»، در حال حاضر در هر ماه ۲۰۰ حمله سایبری به رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، در حالي كه سال گذشته اين حملات ۸۸ مورد در ماه بود. این اعداد نشان‌دهنده افزایش تعداد دشمنان این رژیم است و نشان می‌دهد که گروه‌های شرکت‌کننده در این حملات مدام در حال افزايش هستند. از سوي ديگر افزايش شدت و تعداد حملات سایبری، اداره سایبری رژیم صهیونیستی را بر آن داشته تا کار بر روی یک شبکه سیستم الکترونیکی مشابه سیستم دفاع هوایی «گنبد آهنین» را در فضاي سايبري آغاز کند. در همين ارتباط نيز «گابی پورتنوی»، مدیرکل اداره سایبری رژیم صهیونیستی از تلاش خود براي ايجاد به اصطلاح «گنبد سایبری» برای دفع حملات سایبری خبر داده و چنين سامانه پدافند سايبري را ضروري دانسته، اما به نظر مي‌رسد كه طرح گنبد سايبري تاكنون يا به‌صورت كامل اجرا نشده يا آنكه اين طرح پدافندي نيز در برابر حملات سايبري ناكارآمد بوده است.
حمله‌كنندگان چه كساني هستند؟
گروه‌هاي هكري كه تاكنون مسئوليت حملات سايبري عليه رژيم صهيونيستي را برعهده گرفته‌ا‌ند، متنوع و مختلف هستند. در اين ميان «عصای موسی»، معروف‌ترين و پرسروصداترين حملات را عليه صهيونيست‌ها به نتيجه رسانده است، از جمله سال گذشته كه تصاوير شخصي از «بني گانتز»، وزير جنگ وقت رژيم صهيونيستي را در خانه شخصي‌اش منتشر كرد. این گروه ظاهرا در توئیتر و تلگرام حساب‌های کاربری دارند اما محتویات آنها براي همه در دسترس نیست. حساب فعلی آنها در توئیتر بیش از هزار دنبال‌کننده دارد و بیشتر توئیت‌ها به فارسی است. بعضی از این توئیت‌ها شامل عکس‌هایي از شهداي ايراني و به‌ويژه فرماندهان گروه‌هاي مقاومت است. پيش‌تر وب‌سایت فن‌آوری اینترنتی «هکر نیوز» در گزارشی درباره گروه هکری عصاي موسي نوشته بود که فعالیت‌شان از سپتامبر ۲۰۲۱ شروع شده و اقدامات‌شان انگیزه‌های سیاسی دارد. در عين حال طي چند ماه گذشته بيشتر حملات سايبري عليه زيرساخت‌هاي رژيم صهيونيستي از سوي گروه هكري با نام «انانيموس سودان» انجام شده كه عمده حملاتش را با عنوان دفاع از مردم فلسطين انجام مي‌دهد. همچنين در ميان گروه‌هاي هكري مهاجم به رژيم صهيونيستي، نام گروه‌هاي ديگري مانند «سایه سیاه» یا «بلک شَدو»، گروه «بچه‌ گربه‎‌های ملوس» و همچنين گروه «دست‎های باز» نيز ديده مي‌شود. گروه هکری دست‌های باز سال گذشته در يك افشاگری خود اعلام كرد که سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی درصدد ترور رئیس‌جمهور قزاقستان بوده است. منابع غربي و اروپايي در گزارش‌هاي خود گفته‌اند كه براساس مطالعات صورت‌گرفته، شركت‌هاي صهيونيستي در سال ۲۰۲۰ بیش از یک میلیارد دلار باج به هکرها پرداخت کردند. انتظار مي‌رود با افزايش حملات سايبري اين ميزان بيشتر هم شده باشد. کارشناسان امنیت سایبری معتقدند که هدف هکرها صرفا مالی نیست بلکه انگیزه آنها وارد کردن آسیب امنیتی به رژيم صهيونيستي و لطمه زدن به وجهه آن است. هدفي كه هكرها با افزايش حملات سايبري به آن دست يافته‌اند. در عين حال، بي‌بي‌سي فارسي در گزارشي با طرح برخي ادعاهاي بي‌اساس و بدون ارائه اسناد و مدارك لازم مدعي شده است كه برخي گروه‌هاي هكري مهاجم عليه رژيم صهيونيستي با ايران مرتبط هستند. ادعايي كه بيش از گذشته اين رسانه را بي‌اعتبار مي‎سازد و نشان مي‌دهد كه اين روزها بي‌بي‌سي فارسي هر ادعاي بدون پشتوانه‌اي را مطرح مي‌كند. یکی از دلایل این ادعای بی‌بی‌سی فارسی این است که، روزنامه کیهان اخبار این حملات هکری را پوشش می‌دهد!
سرنگونی پهپاد صهیونیستی
از سوي ديگر در ادامه تحولات مرتبط با فلسطين، گروه‌هاي مقاومت روز پنج‌شنبه یک فروند پهپاد متعلق به رژیم صهیونیستی را بر فراز اردوگاه جنین سرنگون کردند. سرایاالقدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین)- تیپ جنین- در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: «رزمندگان ما توانستند یک پهپاد متعلق به ارتش رژیم اشغالگر را بر فراز اردوگاه جنین سرنگون کنند.» در ادامه بیانیه آمده است: «مهندسان ما در حال رسیدگی و استخراج اطلاعات مهم و حساس از این پهپاد در رابطه با نیروهای اشغالگر هستند.» همچنين صبح جمعه مقاومت فلسطین در راستای افزایش آمادگی خود چندین فروند موشک از سواحل غزه به سوی دریا پرتاب کرد. منابع فلسطینی گزارش دادند که این آزمایش موشکی در راستای افزایش قدرت و دقت موشک‌های مقاومت انجام شده است. مقاومت فلسطین در ماه‌های اخیر در راستای آمادگی برای هرگونه درگیری احتمالی با رژیم صهیونیستی آزمایش‌های موشکی متعددی را انجام داده است.
هشدار مقاومت فلسطین به تقسیم مسجدالاقصی
يك روز پس از آنكه «عمیت هلیوی»، نماینده عضو حزب لیکود در پارلمان رژیم موقت صهیونیستی(کنست) طرحی را ارائه کرد که بر مبنای آن، مسجدالاقصی از نظر مکانی تقسیم می‌شود، خبرگزاری شهاب به نقل از مقاومت فلسطین گزارش داد، طرحی که هلیوی جنایتکار برای تقسیم الاقصی ارائه کرده، همچون انفجاری است که کابینه افراطی‌های صهیونیست، مسئول پیامدهای فاجعه‌بار آن خواهد بود. مقاومت فلسطین با بیان اینکه مردم این کشور و مقاومت آن، چنین تعدی را تحمل نخواهند کرد، تصریح کرد: از مردم خود می‌خواهیم که حضور در صحن‌های الاقصی را افزایش دهند و درگیری‌ها و مقابله با تجاوز دشمن صهیونیستی را گسترش دهند و با عملیات‌های قهرمانانه در قلب این رژیم، هزینه سیاست‌های جنایتکارانه را به این رژیم تحمیل کنند. براساس طرح ادعایی هلیوی، مسلمانان بخش جنوبی مسجد و یهودیان بخش میانی و شمالی آن از جمله مسجد «قبهًْ الصخره» را در اختیار خواهند داشت. گروه‌های مقاومت فلسطین روز پنج‌شنبه در واکنش به این طرح، تأکید کردند که چنین اقدامی به منزله اعلام جنگ است.