خلاقیت «ریونج» ایرانی از «کال‌آف دیوتی» بالاتر است


بعد از ساخت انیمیشن‌های موفق و پر سر و صدایی که باعث موضع‌گیری اتاق‌فکر‌های امریکا و رژیم صهیونیستی شد، مجدداً خبر ساخت و تولید ابر‌بازی تمام ایرانی به اسم «ریونج» (با نام اولیه آوانگارد) واکنش رسانه‌های خارجی و اتاق‌های عملیات روانی غربی را به دنبال داشت. در مورد این بازی و مشخصات فنی، گرافیکی و نامگذاری آن توضیح بدهید.
این بازی با سرمایه شخصی و در مجموعه kosar۳d ساخته‌شده و هدف از ساخت آن تقابل مستقیم با آثار همتای خود در این قالب صنعت Entertainment است. در این بازی یک نیروی بین‌المللی پهپادی به رهبری ایران تشکیل شده‌است که وظیفه مهار ارتش امریکا در جنگ جهانی سوم را بر عهده دارد. اسم اولیه این بازی همانطور که شما اشاره کردید آوانگارد بود و همان اوایل متوجه شدیم که متأسفانه این اسم مابه‌ازای ایرانی و داخلی دارد و به همین علت اسم ریونج را که یک اسم خارجی هم است، برای آن انتخاب کردیم. ما سعی کردیم طوری اسم بازی را انتخاب کنیم که همانند انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ یا همان «golf۲» لوگو و طراحی‌های تبلیغاتی بعدی آن در یک چارچوب درستی قرار بگیرد. در واقع ما خواستیم که اسم‌گذاری آن بر مبنای اسپل (تلفظ) خارجی‌اش باشد تا همه چیز آن (طراحی لوگو) بر اساس همان نوشتار خارجی‌اش جلو برود. یعنی اصرار دارید معرفی بر اساس همان کلمه «ریونج» صورت بگیرد؟
بله؛ حتی ما کلمه ریونج را هم برگردان فارسی نکردیم و اینکه در بعضی سایت‌ها به اسم انتقام (معنای تحت‌اللفظی ریونج) معرفی می‌شود، درست نیست، چون این بازی اسمش ریونج است نه انتقام. چون در بحث ترند‌ها دچار دوگانگی و چندگانگی می‌شود و بعداً ما را دچار مشکل می‌کند، به همین علت اصرار داریم که همان ریونج معرفی بشود. ولی کلمه «ریونج» در زبان فارسی همان انتقام معنی می‌شود؟!


اینکه در برگردان فارسی آن چه معنایی دارد، محل بحث نیست، بلکه ما می‌خواهیم با همان نام اصلی خودش یعنی «ریونج» معرفی شود. چون ما نکات زیادی را مورد نظر داشتیم از جمله اینکه از نظر تعداد کاراکتر خیلی طولانی نباشد و مابه‌ازایی هم نداشته باشد که خوشبختانه این اسم چنین محسناتی را دارد و خیلی مورد استفاده قرار نگرفته‌است. با توجه به اینکه طراحی و نویسندگی داستان این بازی را خودتان انجام داده‌اید، اولاً چه تفاوتی بین نوشتن داستان و سناریو یک فیلم سینمایی انیمیشن با نوشتن داستان یک بازی وجود دارد ضمن اینکه در مورد محتوا و داستان آن هم بگویید که در چه رابطه‌ای است؟
اولاً بین داستان یک انیمیشن و بازی تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد و در گام اول آن انیمیشن است و این بازی! اما در گام بعدی باید عرض کنم که در انیمیشن نبرد خلیج فارس ۱ و ۲ داستان و رویکرد ما در حوزه تدافعی بود و در قالب دکترین دفاعی نظام نوشته و اجرا شد، اما در بازی ریونج کلیت داستان در قالب بحث آفندی و بحث حمله بازدارنده طراحی که گیمر باید برود و در خاک دشمن بجنگد.

می‌توانید برای علاقه‌مندان به عرصه بازی‌های کامپیوتری بخشی از سناریوی بازی را بگویید؟
مثلاً گیمر در بخش و مرحله اول این بازی به سراغ آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نظامی و سری نیرو‌های امریکایی در کشور اوکراین می‌رود که در آنجا مشغول تولید و تکثیر ویروس‌های خطرناک و کشنده‌ای علیه مردم منطقه هستند. اصل خبر این ماجرا در رسانه‌های جهان مطرح شد، اما عمق فاجعه‌ای که رقم می‌زدند، مورد بررسی قرار نگرفت. ما در این بازی این کار را کردیم؛ به این ترتیب که فضا را به سمت فضای آخرالزمانی پیش بردیم و ویروس‌هایی که امریکایی‌ها از آن‌ها برای به اصطلاح زامبی کردن سربازان و مردم اوکراین استفاده می‌کنند. گیمر در این بخش بازی باید به دنبال کشف و منهدم کردن این آزمایشگاه‌ها برود و جلوی شکل‌گیری یک فاجعه جهانی را بگیرد. بازی ریونج چند مرحله دارد؟
این بازی در مجموع هفت مرحله دارد که بخش زیادی از آن تولید و ساخته شده‌است و اگر مورد حمایت قرار بگیریم، ان‌شاءالله تا آخر سال جاری منتشر می‌شود. البته چند سال است که روی مراحل مختلف از جمله سبک‌سازی آن در حال کار کردن هستیم تا گیمر و کاربر بتواند حتی با کامپیوتر‌هایی که تکنولوژی آن‌ها مربوط به ۱۰ یا ۱۲ سال پیش است هم با آن بازی کند که البته این اقدام بسیار مهم و بزرگی هست. این بازی چند نفره است؟
این بازی در مرحله اول سینگل پلیر (تک نفره) است و مولتی پلیر (چند نفره) نیست. علت آن هم این است که، چون این بازی اولین تجربه ما در زمینه ساخت بازی در تراز جهانی است با این کار می‌توانیم باگ (کاستی)‌های کار را متوجه بشویم و اصلاح کنیم. ان‌شاءالله در مراحل بعدی امکان مولتی پلیر (چند‌نفره) شدن بازی را هم فراهم می‌کنیم. کیفیت گرافیک بازی در سطح همین تریلر ابتدایی و تیزر‌های تبلیغاتی است که از آن منتشر شده یا اینکه تصاویر رندر شده هستند؟
کیفیت بازی دقیقاً مطابق با همین کیفیتی است که در تریلر تبلیغاتی آن دیده می‌شود و ما به دنبال این هستیم که در همان مرحله اول کارمان را طوفانی شروع کنیم. در کشورمان بازی‌ساز‌های زیادی کار می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها با کمپانی‌های بزرگ دنیا همکاری می‌کنند، اما ما می‌خواهیم گیمر ایرانی یک بازی تمام ایرانی با کیفیت را تجربه کند. برخی رسانه‌های خارجی از این بازی با عنوان «کال آف دیوتی ایرانی» یاد می‌کنند. نظرتان در مورد این اطلاق چیست؟
یک گزارشی تلویزیون راشا تودی از این بازی پخش کرد و همین عنوانی را که شما به آن اشاره کردید برای بازی ایرانی ریونج استفاده کرد. همانطوری که بازی کال آف دیوتی برای ارتش امریکا سرباز جمع می‌کند و به آن‌ها آموزش تیراندازی و طرز استفاده از انواع تسلیحات سبک و نیمه سنگین یاد می‌دهد، ما هم در یک نمونه ایرانی به جای فرستادن افراد به اردوی آموزشی می‌خواهیم به آن‌ها در این بازی کارکردن با انواع سلاح و طرز شلیک کردن با آن را یاد بدهیم. آیا این بازی فقط در دسترس گیمر‌های داخلی قرار می‌گیرد؟
ما این بازی را برای مخاطب جهانی تولید می‌کنیم برای همین همه تلاش‌مان را متوجه این مسئله کرده‌ایم تا یک بازی با کیفیت و به روز تولید کنیم. بازی ریونج به صورت آنلاین هم ارائه می‌شود؟
هدف اصلی ما این است که نسخه‌های بتا و آلفای کار را بیرون بدهیم و به مرور مشکلات و کاستی‌های احتمالی آن که بر طرف شد به سمت ارائه آنلاین بازی حرکت کنیم. قطعاً بازی ریونج مانند همه بازی‌های دنیا بی‌نقص نیست. ما ابتدا سینگل پلیر آن را در قالب این هفت مرحله ارائه می‌کنیم و ان‌شاءالله مدل مولتی پیلر و شبکه آن را که همان مدل کال آف دیوتی اینترنتی است، در دسترس مخاطبان قرار می‌دهیم. البته این را از طریق رسانه شما اعلام می‌کنم که به لطف امیرالمؤمنین با قدرت کار می‌کنیم و نسخه‌ای که در مرحله شبکه‌ای شدن بازی ارائه خواهیم کرد، از نظر خلاقیت و ایده از نسخه امریکایی‌اش بسیار بالاتر و بهتر باشد. در بازی ریونج ما شاهد تسلیحات متنوعی هستیم و به نظر می‌رسد که طراح و نویسنده یک بازی باید اطلاعاتی در مورد آن‌ها داشته باشد. شما در این رابطه چه اقدامی کردید؟
من قبل از اینکه به حوزه انیمیشن ورود کنم، در عرصه نظامی فعالیت‌هایی داشتم؛ از جمله اینکه طرح‌های مختلفی را در مورد مدل پرتاب ماهواره و گلوله توپ و اینجور چیز‌ها می‌نوشتم و در ذهن داشتم. به جز این مسئله هر چه اطلاعات در مورد تسلیحات و جنگ افزار‌ها دارم، به خاطر ممارست و مطالعات شخصی است که از طریق کتاب و سایت‌های اینترنتی به دست آمده‌است. در مورد تیم سازنده و هزینه ساخت هم توضیح بدهید.
این بازی با چند رایانه شخصی و تیمی کمتر از ۱۰ نفر ساخته می‌شود و شاید برای شما و مخاطبان جالب باشد که این رایانه‌ها مجهز به تکنولوژی چندین سال پیش هستند. در مورد هزینه‌های ساخت هم تا به حال لطف خدا و کمک‌های مردم کار را جلو برده و امیدواریم با ارائه یک بازی با کیفیت و آبرومند جبران کنیم.