مقام امریکایی: نتوانستیم مانع حضور ایران در «نیمکره‌ما» شویم

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز دوشنبه گذشته در رأس هیئتی بلندپایه عازم امریکای‌لاتین شد و با سران کشور‌های ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا دیدار و درباره راه‌های گسترش همکاری دوجانبه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری گفتگو کرد. در این سفر در مجموع ۲۸ سند همکاری به امضای مقامات عالی‌رتبه ایران و همتایان‌شان در سه کشور حوزه امریکای‌لاتین رسید. رئیس‌جمهور پس از ونزوئلا و نیکاراگوئه، در آخرین مقصد از سفر پنج روزه خود، به کوبا رفت و روز پنج‌شنبه «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور این کشور در محل «کاخ انقلاب» هاوانا به صورت رسمی از رئیس‌جمهور کشورمان استقبال کرد.
نشست هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و کوبا
پس از مراسم استقبال رسمی و مذاکرات خصوصی رؤسای‌جمهور، دکتر سیدابراهیم رئیسی در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، پیشنهاد کرد با توجه به توانمندی‌های ایران در زمینه نانوتکنولوژی و نیز توانمندی‌های کوبا در عرصه بایوتکنولوژی، کارگروه مشترک همکاری‌های فناورانه میان دو کشور برای همکاری‌های مکمل در این زمینه‌ها تشکیل شود که این پیشنهاد با استقبال رئیس‌جمهور کوبا همراه بود.
رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود ضمن ادای احترام به مردم مقاوم و صبور کوبا و نیز قهرمانان ملی این کشور، یاد همه کسانی که برای استقلال و آزادی این سرزمین جان خود را از دست دادند، گرامی داشت. رئیسی با اشاره به اینکه روابط ایران و کوبا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی متحول شد، گفت: در سال‌های سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی، روابط دو کشور همواره رو به گسترش بوده است و به ویژه در سال‌های اخیر و در جریان همه‌گیری کرونا، همکاری‌های سازنده‌ای در زمینه تولید واکسن و در عرصه زیست‌فناوری میان دو کشور شکل گرفت.


رئیسی با بیان اینکه ایران و کوبا اشتراکات مهمی از جمله در زمینه مبارزه برای استقلال و تلاش جهت حفظ مواضع انقلابی خود دارند، افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با همه کشورهاست، اما اگر کشوری علیه منافع ملت ما اقدام کند، مقابل او خواهیم ایستاد.
تحریم نتوانست ملت ایران را متوقف کند
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران در برابر همه توطئه‌ها ایستاده و با وجود تحریم‌ها و فشار‌های گسترده در مسیر پیشرفت خود متوقف نشده و تحریم‌های امریکا را به شکست کشانده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران یکی از راه‌های مؤثر برای مقابله با تحریم‌ها را روابط گسترده و نزدیک با کشور‌های مستقل می‌داند.
رئیسی با اشاره به ظرفیت‌های متقابل در ایران و کوبا از جمله در حوزه‌های زیست‌فناوری، نانوفناوری و منابع معدنی متنوع تصریح کرد: تبادل این ظرفیت‌ها و نیز مبادله تجربیات فیمابین یکی از راه‌های گسترش همکاری‌ها بین دو کشور است. دو کشور همچنین ظرفیت‌های خوبی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز همکاری برای ساخت نیروگاه برق دارند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدوارم سفر بنده به کوبا و سفر شما در آینده نزدیک به تهران، گام‌های مؤثری در زمینه ارتقای سطح روابط دو کشور باشد، خاطرنشان کرد: فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور می‌تواند راهکار‌های سریع‌تری برای عملی شدن توافقات میان دو کشور ارائه دهد.
رئیسی در پایان با تأکید بر اینکه امریکا و قدرت‌های زورگو نمی‌توانند در برابر قدرت ملت‌های مستقل کاری از پیش ببرند، گفت: تلاش‌ها و همکاری ما در مسیر پیشرفت می‌تواند موجب امیدواری ملت‌های مستقل و ناامیدی سلطه‌گران شود.
«استقلال‌خواهی» وجه تشابه ایران
با ۳ کشور امریکای‌لاتین
«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا نیز در این نشست با خوشامدگویی به رئیس‌جمهور کشورمان و هیئت عالی‌رتبه همراه و درخواست ابلاغ سلام و احترام وی به رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: سفر جنابعالی به کوبا بسیار پرمعنا و گواه وجود مجموعه‌ای از ارزش‌ها و دیدگاه‌های مشترک میان دو کشور است.
رئیس‌جمهور کوبا با اشاره به سفر منطقه‌ای رئیسی به امریکای‌لاتین افزود: سه کشوری که مقصد سفر منطقه‌ای شما بودند، رابطه معناداری با انقلاب ایران دارند. ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا همراه با ایران کشور‌هایی هستند که با مقاومت قهرمانانه خود با اقدامات مداخله‌جویانه و تحریم امپریالیسم مقابله کردند و این سفر نشانه همبستگی بین کشور‌هایی است که می‌خواهند سبک زندگی مستقل داشته باشند.
میگل همچنین سفر دکتر رئیسی به کوبا را باعث ایجاد مسیر‌های جدید همکاری دوجانبه و نیز تقویت تعاملات بین‌المللی دو کشور در راستای حل معضلات جهانی دانست و تصریح کرد: توافقاتی که در این سفر حاصل شد، باعث تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور خواهد شد و بنده شخصاً اجرای این توافقات را دنبال خواهم کرد.
استقبال از سرمایه‌گذاران ایرانی در کوبا
رئیس‌جمهور کوبا با ابراز اطمینان از اینکه سفر رئیسی به کوبا نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود، گفت: روابط دو کشور بر پایه دوستی، احترام متقابل و درک مشترک از مسائل بین‌المللی استوار است و امروز زمینه‌های متنوع همکاری فیمابین در عرصه‌های تجاری، اقتصادی، نانوفناوری، زیست‌فناوری، علمی، انرژی، معدن، گردشگری و تولید مواد غذایی می‌تواند به قوام بیش از پیش این روابط بینجامد.
میگل دیاز کانل با استقبال از سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایرانی در کوبا اظهار داشت: از اینکه ایران بازیگری مؤثر و مهم در بازار کوبا باشد، استقبال و حمایت و فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را برای تحقق این اهداف دنبال می‌کنیم.
امضای ۶ سند همکاری میان ایران و کوبا
در جریان سفر رئیسی به کوبا، مراسم امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و کوبا در حضور رؤسای جمهور دو کشور برگزار شد و مقامات عالی‌رتبه دو کشور، شش سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌های قضایی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات بوده است که به امضای مقامات عالی‌رتبه ایرانی و کوبایی رسید.
دیدار با رائول کاسترو، رهبر معنوی کوبا، بازدید از مرکز مهندسی ژنتیک (CIGB) هاوانا و حضور در نشست تجار و بازرگانان ایران و کوبا از دیگر برنامه‌های رئیسی در سفر به کوبا بود. «رائول کاسترو» رهبر معنوی و رئیس‌جمهور سابق کوبا در دیدار با رئیس‌جمهور، ضمن تمجید از مبارزات انقلابی ملت ایران و ۴۴ سال ایستادگی آنان در مقابل زورگویی‌های استکبار و امپریالیسم جهانی گفت: امروز دوران یکجانبه‌گرایی به سر آمده است و در حال گذار به چندجانبه‌گرایی هستیم.
نگاه متعادل ایران به شرق و غرب
رئیس‌جمهور عصر دیروز به تهران بازگشت. رئیسی در بدو ورود به کشور گفت: امریکای‌لاتین یک منطقه راهبردی در جهان و دارای ذخایر طبیعی و انسان‌های فرهیخته و اندیشمند است. این منطقه سال‌هاست در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کند و در تاریخ امریکای‌لاتین کشور‌هایی هستند که چند دهه مبارزه را با نظم کنونی ناعادلانه در جهان در کارنامه خود دارند و وجه مشترک آن استقلال‌طلبی و عدالت‌خواهی است.
وی این روحیه را یک اشتراک گفتمانی با انقلاب شکوهمند اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: اساس انقلاب اسلامی بر استقلال‌خواهی و توجه به رأی مردم و عدالت‌خواهی است. در سیاست خارجی بنای دولت سیزدهم تعادل در برقراری ارتباط با تمامی کشور‌های جهان است و هر کشوری بخواهد با ایران ارتباط خوب و سازنده با نگاه به منافع دو کشور داشته باشد، این زمینه برایش فراهم است و اگر کسانی بخواهند با ما دشمنی کنند، طبیعتاً نگاه ما مقاومت و ایستادگی است. وی تأکید کرد: نگاه دولت سیزدهم به شرق و غرب و امریکای‌لاتین و همه کشور‌ها یک نگاه متعادل خواهد بود.
رئیس‌جمهور بیان کرد: در امریکای‌لاتین کشور‌هایی هستند که سال‌هاست با جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشته‌اند، ولی در دهه گذشته به دلایلی این ارتباطات به صورت فعال نبوده و در برخی مواقع کار با مشکل مواجه و فعالیت‌ها کمتر شده است که این نیاز به بازنگری داشت تا موانع بررسی شود و ارتباط با امریکای‌لاتین فعال شود، اما عموماً این ارتباط به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است.
رئیسی عنوان کرد: وقفه‌ای که در ارتباط با امریکای‌لاتین ایجاد شد، خسارت‌آفرین بود. علاوه بر دیدار با رؤسای جمهور سه کشور با فعالان اقتصادی و بازرگانان دیدار داشتم که مشکلات خود را مطرح کردند و بررسی‌ها برای رفع مشکلات صورت گرفت.
عصبانیت نماینده جمهوری‌خواه امریکا
دیروز، اما قانونگذار امریکایی سفر رئیس‌جمهور ایران به امریکای‌لاتین را نشانه شکست کامل سیاست‌های واشنگتن در نیمکره‌غربی خواند. «ماریا الویرا سالازر» قانونگذار جمهوریخواه امریکایی از دولت «جو بایدن» به خاطر عدم‌چشم‌انداز روشن درباره امریکای‌لاتین و ایجاد فرصت برای کشور‌های رقیب مانند ایران و ایجاد روابط نزدیک‌تر با کشور‌های این منطقه و ایجاد جای پای محکم در حیاط خلوت امریکا شدیداً انتقاد کرد.
بر اساس گزارش شبکه فاکس‌نیوز، سالازر، رئیس کمیته فرعی مجلس نمایندگان امریکا در امور نیمکره‌غربی گفت: «رهبری ضعیف دولت بایدن به بدترین بازیگران جهانی اجازه داده است بدون هزینه در نیمکره ما نفوذ کنند. سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سرپیچی آشکار از ایالات‌متحده و نشانه شکست کامل سیاست واشنگتن در امریکای‌لاتین است. ما باید روابط خود را با دوستان‌مان در منطقه امریکای‌لاتین بازسازی کنیم، آنقدر که بتوانیم یک جبهه متحد علیه کشور‌هایی که از رژیم جمهوری اسلامی ایران برای سفر به نیمکره ما دعوت می‌کنند، تشکیل دهیم.» «امانوئل اتالونگی» پژوهشگر ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» نیز درباره سفر رئیس‌جمهور ایران به کشور‌های امریکای‌لاتین بیخ گوش امریکا می‌گوید: «هدف اصلی ایران ایجاد اتحادی با دولت‌های همفکر برای از بین بردن نفود ایالات‌متحده در نیمکره‌غربی و به چالش کشیدن واشنگتن در حیاط خلوت این کشور است.»