مطهری: سوال از رئیس‌جمهور را امضا کردم

آرمان: همین چندهفته پیش بود که مطرح‌شدن سوال از رئیس‌جمهور باعث برخی حواشی در مجلس شد. موضوع این سوال پیرامون وضعیت موسسات مالی و اعتباری است که در دولت سابق رشد قارچ‌گونه کرده و بدون مجوز در حال فعالیت در نظام اقتصادی ایران هستند و با سود‌های بالا و عدم رعایت مقررات نظام پولی و مالی و همچنین عدم توجه به آیین‌نامه‌های بانک مرکزی در نظام اقتصادی کشور مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند. از ابتدای دولت یازدهم بانک مرکزی ضمن ایجاد انضباط پولی و مالی کوشیده به‌نحوی این موسسات اقتصادی پولی را مجاب به رعایت مقررات اقتصادی کند. چندین موسسه تا به‌حال با هم ادغام شده و مجوز گرفته‌اند، اما هنوز شاهد مشکلات فراوانی در این موسسات هستیم.
مشکلی از قبل
نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه خود جزو امضاکنندگان سوال از رئیس‌جمهور درخصوص موسسات مالی و اعتباری بوده، به برخی تلاش‌ها از سوی هیات‌رئیسه برای رفع ابهامات سوال‌کنندگان اشاره کرد و گفت که به‌تعویق‌افتادن ارجاع سوال به کمیسیون مربوطه تخلف بوده است. علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کوتاهی بانک مرکزی در پدیدآمدن مشکلاتی مانند موسسه کاسپین به‌خاطر نظارت ضعیف و عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع روشن است و از طرفی مجلس نمی‌تواند از رئیس کل بانک مرکزی سوال کند، چون ایشان از مجلس رأی اعتماد نگرفته است؛ بنابراین نمایندگان راهی جز سوال از رئیس‌جمهور ندارند، اگرچه این مشکل از دولت قبل آغاز شده است.
چرا تاخیر؟


 مطهری درباره علت به‌تعویق‌افتادن طرح سوال از رئیس‌جمهور نیز گفت: هیات‌رئیسه قصد داشت با برگزاری جلسه‌ای بین نمایندگان رئیس‌جمهور و چند تن از سوال‌کنندگان تفاهم و توافقی ایجاد کند که این کار به سرانجام نرسید. نایب‌رئیس مجلس ادامه داد: البته آیین‌نامه می‌گوید پس از تحویل سوال به هیات‌رئیسه، سوال باید بلافاصله به کمیسیون مربوطه ارجاع شود و نماینده رئیس‌جمهور یک هفته فرصت دارد که به جلسه بیاید و در حضور نماینده سوال‌کنندگان پاسخ دهد. اگر پس از یک هفته همچنان تعداد امضاکنندگان نصاب لازم را داشته باشد، رئیس‌جمهور یک ماه فرصت دارد که برای پاسخگویی به صحن مجلس بیاید. مطهری همچنین تصریح کرد: به‌نظر من بهتر بود از همان ابتدا به‌جای جلسات غیررسمی، آیین‌نامه اجرا و سوال هرچه زودتر به کمیسیون مربوط ارجاع شود.