رئیس قوه قضائیه: دولت و مجلس بگویند درباره شعار سال چه کردند

«دولت و مجلس باید درباره شعار سال به مردم توضیح بدهند». این سخن دستگاه قضا اگرچه ظاهری مطالبه‌گرانه دارد که رئیس یک قوه از رؤسای قوای دیگر می‌خواهد، اما قدر مسلم نه مطالبه که صرفاً یک همراهی و «در طرف مردم ایستادن» است که باید همه قوا و رؤسای قوا به آن ملتزم باشند و طرف مردم را بگیرند و آنجا که حرف از مردم است، با کسی حتی با خود تعارف و مماشات نکنند. رئیس دستگاه قضا نیز همین نگاه را دارد و قبل از آنکه از دو قوه دیگر بخواهد «برنامه‌های خود را برای تحقق شعار سال توضیح دهند»، به برنامه‌ها و وظایف دستگاه خود اشاره می‌کند: «ما در قوه قضائیه چنانچه در مباحثی ناظر بر شعار سال، مسئولیت ذاتی داریم، باید مجدانه به آن مسئولیت عمل کنیم و در سایر جنبه‌ها نیز به دولت برای تحقق شعار کمک کنیم.» به همین دلیل این یادآوری و تذکار رئیس دستگاه قضا را باید به فال نیک گرفت، به‌ویژه که امروز بحث گرانی و تورم، اولویت اول است و اولویت بودن آن را هم رهبر انقلاب با تعیین شعار سال مشخص کرده‌اند. رئیس‌مجلس نیز دیروز ذیل مسئله دیگری یادآور شد که مجلس به حاشیه نمی‌رود و «امروز موضوع مردم گرانی‌هاست. بحث قیمت گوشت و مرغ و بحث بورس موضوع مردم است.» حرف رؤسای دو قوه قضائیه و مقننه به‌ویژه سخن اژه‌ای که «باید اقدامات ما در جهت مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ با سال قبل، تفاوت داشته باشد»، نشان از رویارویی آنان با واقعیت باقی ماندن تورم در سفره مردم است و هر قوه‌ای باید توضیح دهد که با شعار سال و سفره مردم چه کرده است.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، با اشاره به اهمیت تحقق شعار سال ناظر بر «مهار تورم و رشد تولید» گفت: مقام معظم رهبری این شخصیت الهی و فرزانه بر پایه نظریات کارشناسی و به صورت حکیمانه، شعار سال را انتخاب کرده‌اند؛ ممکن است قضایایی پشت سر هم تکرار شوند، اما به هیچ وجه نباید از عملیاتی‌سازی مجدانه شعار سال ناظر بر «مهار تورم و رشد تولید» غفلت بورزیم؛ ما در قوه قضائیه چنانچه در مباحثی ناظر بر شعار سال، مسئولیت ذاتی داریم، باید مجدانه به آن مسئولیت عمل کنیم و در سایر جنبه‌ها نیز به دولت برای تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید» کمک کنیم.
رئیس دستگاه قضا گفت: چهار ماه از سال گذشت بنابراین دولت و مجلس باید برنامه‌های خود را برای تحقق شعار سال برای مردم و دستگاه‌ها توضیح دهند؛ باید اقدامات ما در جهت «مهار تورم و رشد تولید» در سال ۱۴۰۲ با سال قبل، تفاوت داشته باشد؛ قوه قضائیه نیز باید در راستای وظایف خود در این جهت گام بردارد؛ از جمله باید از فعالیت‌های سالم اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها حمایت کنیم و امنیت سرمایه را فراهم آوریم و موانع کسب و کار را آن مقدار که به ما مربوط می‌شود، رفع سازیم.
اژه‌ای در ادامه با تبریک و تسلیت شهادت چهار کادر پلیس راهور که در حمله تروریستی محور خاش – تفتان استان سیستان و بلوچستان به درجه رفیع شهادت نایل شدند، گفت: نیرو‌های امنیتی، انتظامی، نظامی و قضایی در تعقیب عاملان شهادت این چهار شهید اهتمام جدی داشته باشند و به طور کلی هر اقدامی که لازم است را انجام دهند تا از میزان این ناامنی‌ها و اقدامات خبیثانه و تروریستی کاسته شود؛ مسئولان قضایی نیز این قبیل پرونده‌ها را ضمن لحاظ دقیق موازین قانونی، در نهایت سرعت رسیدگی کنند و عناصر دخیل در این نوع جنایت‌ها را که برای مردم ناامنی روانی و فیزیکی ایجاد می‌کنند مطابق با قانون هر چه سریع‌تر مجازات کنند تا درس عبرتی برای سایرین باشد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به یکی از اهداف قیام امام حسین (ع) یعنی احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بیان داشت: در ایام محرم فرصت مغتنمی فراهم آمده تا هر چه بیشتر ابعاد فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را تبیین کنیم؛ این ایام فرصت خوبی است تا بر حمایت‌های قانونی خود از ستاد امر به معروف و نهی از منکر و آمران به معروف و ناهیان از منکر بیفزاییم؛ در زمینه این فریضه مهم، در کشور قانون داریم بنابراین همگان باید بر اجرای این قانون اهتمام داشته باشیم و پشتیبانی‌های لازم را در جنبه‌های مختلف از جمله «آموزش دادن»، «باز کردن سطوح مختلف امر به معروف» و ... از ستاد مزبور به عمل آوریم.