اخبار کوتاه


پیگیری منافع ایران در میدان گازی آرش

وزیر نفت با تأکید بر اینکه ایران درباره میدان گازی آرش تأمین حقوق و منافع خود را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد، ایران حقوق و منافع و بهره‌برداری و اکتشاف از منابع یادشده را در برنامه خود قرار می‌دهد و هرگونه تضییع حقوق خود را برنمی‌تابد.
به‌گزارش ایسنا، جواد اوجی در حاشیه نشست بررسی طرح‌ها و پروژه‌های میدان‌های مشترک نفت و گاز درباره میدان مشترک گازی آرش گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان پشتیبانی می‌کند. وی ادامه داد: درباره بهره‌برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز همیشه راه مذاکره و تفاهم با همسایگان را در پیش گرفته‌ایم؛ درباره میدان آرش نیز ایران خواهان بهره‌برداری یکپارچه و مشترک است.
وی افزود: با این حال چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد ایران تأمین حقوق و منافع و بهره‌برداری و اکتشاف از منابع یادشده را در برنامه قرار می‌دهد و هرگونه تضییع حقوق خود را برنمی‌تابد.
به گزارش ایسنا، میدان گازی آرش در مرز مشترک آبی ایران و کویت واقع شده و این میدان میان سه کشور ایران، کویت و عربستان مشترک است.

 

۷۸۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی برق پرداخت شد

مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد: تاکنون ۷۸۰ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی برق به مشترکان پرداخت شده است. به گزارش ایسنا، آرش کردی با بیان اینکه هفته گذشته در روز دوم مرداد بیشترین میزان اوج مصرف با عدد ۷۲ هزار و ۷۲۴ مگاوات به ثبت رسید که یک رشد تاریخی ۴.۶ درصدی را نسبت به اوج مصرف پارسال با عدد ۶۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات نشان می‌دهد، اظهار کرد: در خرداد و تیر میزان انرژی تحویلی به مشترکان ۷ درصد رشد داشته که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود. به گفته وی، رشد اوج مصرف امسال نسبت به پارسال حدود ۳۲۰۰ مگاوات است که معادل مصرف ۶ استان ایلام، کردستان، کرمانشاه، سمنان، لرستان و اردبیل است. مدیرعامل شرکت توانیر با پیش‌بینی این که اوج مصرف امروز به عدد ۷۲ هزار مگاوات برسد، یادآور شد: هفته جاری نیز بسیار گرم خواهد بود و امکان دارد در این هفته، اوج مصرف به بیش از ۷۲ هزار مگاوات نیز برسد، بنابراین نیاز داریم مردم همکاری خود را در زمینه مدیریت مصرف برق تداوم بخشند. کردی با بیان این که تقریبا از هر سه مشترک، یک مشترک مشمول دریافت پاداش شده است، خاطرنشان کرد: از ۲۷ میلیون قبض صادر شده بیش از ۹ میلیون قبض مشمول پاداش شده است.