وحدت ملی با عشق شیعه و سنی به حسین (ع)

«حب اللحسین یجمعنا» که می‌گوییم حکایتمان از این «یجمعنا» فقط جمع‌شدن شیعیان در کنار هم نیست. اصلاً اربعین میعادگاه عاشقان و آزادگان جهان است؛ از هر دین و هر مسلکی. اینجا یک وجه مشترک وجود دارد؛ همین‌قدر که آزاد‌اندیش باشی، جاذبه عشق آزاده‌ترین مرد تاریخ بشریت تو را به سوی خودش می‌کشد. به همین خاطر است که حماسه پیاده‌روی اربعین فقط و فقط برای شیعیان نیست. اهل سنت و حتی غیر مسلمانان هم از سراسر دنیا خودشان را به این گردهمایی سراسری آزادگان و آزاد‌اندیشان جهان می‌رسانند تا نشان دهند مغناطیس عشق حسین همه را حول محور وجود با عظمتش جمع می‌کند و محور وحدت میان قلوب انسان‌هاست. همچنان که اهل سنت کشورمان در این ایام نه فقط در حماسه پیاده‌روی اربعین حضور پیدا می‌کنند، بلکه مواکب اهل سنت در کردستان و آذربایجان غربی کمر به خدمت زوار اربعین حسینی بسته‌اند. مردم خونگرم بلوچستان هم در مرز کشور برای خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی مواکبی راه انداخته‌اند تا اثبات کنند مردم مسلمان ایران عاشق مرام و مسلک حسینی هستند و امام‌حسین محور وحدت مسلمانان جهان است. عشق به اهل بیت در کشور ما شیعه و سنی ندارد؛ همه مردم ایران انگار با این عشق خو گرفته‌اند و در عمق باورهایشان جا دارد. وگرنه چگونه می‌توان خدمت‌رسانی عاشقانه مواکب اهل سنت را در مرز‌های منتهی به مسیر عاشقی اربعین توجیه کرد. موکب‌هایی که طی سال‌های اخیر همه ساله در ایام اربعین برپا می‌شود و عاشقان اهل سنت حضرت اباعبدالله همه دار و ندارشان را وسط می‌گذارند تا میزبان زوار اربعین حسینی باشند و حجم عشق و ارادتشان را به اهل بیت عصمت و طهارت اینگونه به اثبات برسانند و نشان دهند.
اربعین نماد وحدت امت اسلامی است. فرقی نمی‌کند شیعه باشی یا اهل سنت؛ عشق به حسین محور وحدت همه مسلمانان ایران و بلکه همه آزادگان جهان است. جلوه این وحدت را می‌توان در موکب‌هایی که اهل تسنن برای پذیرایی از زوار امام‌حسین بر پا می‌کنند، دید.
خدمت‌رسانی موکب اهل تسنن به روزی ۹ هزار زائر
در آذربایجان غربی طی دو سالی که مرز تمرچین برای پیاده‌روی اربعین باز شده‌است، شیعه، اهل‌سنت و حتی مسیحی‌ها نیز در خدمات‌دهی به زوار امام‌حسین (ع) مشارکت دارند. امسال نیز مثل سال قبل یکی از بزرگ‌ترین موکب‌ها را در شهرستان مرزی پیرانشهر برای اسکان زائران و پذیرایی از آن‌ها را عشایر و قبایل اهل سنت برپا کردند و روزانه برای بیش از ۹هزار نفر خدمات ارائه می‌دهند.


این موکب در کارخانه قند پیرانشهر مستقر است و برای سه وعده صبحانه، ناهار و شام به زوار امام‌حسین (ع) خدمات ارائه می‌دهد و گنجایش این موکب برای استراحت حدود هزار نفر است.
این موکب از سه بخش تشکیل شده است که یک بخش آن برای استراحت و اسکان زائران و دو بخش آن نیز برای پذیرایی سه وعده غذا و میان وعده است و به صورت ۲۴ ساعته فعال است.
«خضر کاک درویشی» فرماندار پیرانشهر از استقرار ۱۶ موکب و ظرفیت اسکان روزانه برای ۱۸ هزار زائر و پذیرایی روزانه ۶۰ هزار وعده غذایی در پیرانشهر خبر می‌دهد، خیران و معتمدان اهل سنت پیرانشهر سال گذشته حدود ۴ میلیارد برای برپایی موکب‌های اربعین و پذیرایی از زوار اربعین هزینه کرده‌بودند و امسال با توجه به هماهنگی‌های بیشتر پیش‌بینی می‌شود این حمایت‌ها بیشتر از سال گذشته باشد.
جلوه‌های ارادت اهل تسنن به امام‌حسین (ع)
مردم سیستان و بلوچستان هم هر سال افتخار میزبانی از زوار اربعین حسینی را پیدا می‌کنند و شرقی‌ترین دروازه حرم اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام مأمن زائرانی است که از منطقه شبه‌قاره به این استان می‌آیند تا مسیر نجف تا کربلا را به عشق امام‌حسین (ع) با پای پیاده طی کنند و در راهی مقدس قدم گذارند.
مولوی عبدالواحد یادگاری، امام‌جمعه اهل‌تسنن مسجد امام حسن‌مجتبی (ع) خاش درباره افتخار خدمت به زوار اربعین می‌گوید: «ارادت و محبت به اهل‌بیت (ع) در میان اهل‌سنت اگر بیشتر از اهل‌تشیع نباشد، کمتر از آن‌ها نیست و همه بزرگان و علمای اهل‌سنت در این‌باره اجماع دارند و متفق‌القول هستند.»
وی با اشاره به اینکه امام‌حسین (ع) تنها مربوط به شیعیان و یک مذهب نیست، بلکه متعلق به تمام جهان اسلام و اسوه جامعه بشریت است، می‌افزاید: «راهپیمایی اربعین نماد وحدت و انسجام امت اسلام و ظرفیت بزرگی در راستای تقویت همگرایی اسلامی و انسانی است. در مراسم پیاده‌روی اربعین همه طیف انسان‌ها اعم از فقیر و غنی، سیاه‌وسفید و از قشر‌ها و سطوح مختلف جامعه حضور دارند و این نشان از این است که حب و علاقه به امام‌حسین (ع) متعلق به جریان و مذهب خاصی نیست، بلکه همه دوستدار آن حضرت هستند.»
امام‌جمعه اهل‌سنت مسجد امام‌حسن‌مجتبی (ع) خاش تأکید می‌کند: «پذیرایی از زوار در راه‌های مرزی سیستان و بلوچستان توسط مردم استان ما نماد اوج عشق و دلدادگی آنان به امام‌حسین (ع) است.»
وی حفظ و تقویت وحدت شیعه و سنی را نیاز امروز می‌داند و تأکید می‌کند: «با این ابزار کارآمد می‌توان همه توطئه‌ها علیه جهان اسلام را خنثی کرد.»
میزبانی کرد‌های اهل تسنن از زوار اربعین
مریوانی‌ها هم امسال مثل سال گذشته میزبان زائرانی هستند که از استان‌های مختلف مرز باشماق را به عنوان مرز تردد سفر اربعین انتخاب کرده‌اند و این روز‌ها حال و هوای مریوان اربعینی است.
مرز باشماق مریوان مملو از خادمانی است که دین و مذهب برایشان مهم نیست، شیعه و سنی با هم دست در دست یکدیگر به زائران اربعین حسینی صادقانه خدمت می‌کنند.
علی‌اصغر دریایی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه استان کردستان طی دو سال اخیر به عنوان قدمگاه زوار اربعین حسینی بوده که از مرز باشماق به سمت کربلا حرکت می‌کنند، به طراحی تبلیغات محیطی در ایام اربعین به همت کمیته فرهنگی ستاد اشاره می‌کند و می‌افزاید: «بنر‌ها در چهار زمینه متفاوت با ۲۸ طرح بر اساس روایات اهل سنت و تشیع و اشعار کردی در مورد امام‌حسین (ع) چاپ و در سطح شهر نصب شده‌است تا میزان ارادت اهل سنت به خاندان پیامبر (ص) را به نمایش بگذارند.»
کشتی هدایت حسین (ع) برای همه جا دارد
حالا دیگر نه فقط مسلمانان حتی مسیحیان، یهودیان و همه آزاد‌اندیشان به این باور و دیدگاه رسیده‌اند که امام‌حسین (ع) تنها الگویی است که برای همه درس آزادی، برادری و برابری دارد. کشتی هدایت حسین (ع) برای تمام انسان‌های روی زمین جا دارد و زیر این پرچم می‌توان به اوج انسانیت رسید و نجات یافت.
به همین خاطر هم اربعین حسینی، یکی از شعائر اساسی سیاسی و مدنی در بستر مکتب محمدی برای بیداری اسلامی و نجات بشریت است که هنوز هیچ شخصی، دولتی و حتی دینی نتوانسته حدود ۲۰ میلیون جمعیت را از سرتاسر جهان و فراتر از وابستگی‌های نژادی و گرایشی بر محور واحد به گردش درآورد.