سیب انگلیس استعمارگرپرور است!

سایمون! خودت را معرفی کن.
سایمون هستم! کامل.
سایمون شرکلیف. با لقب و عناوین.
فهمیدم. سایمون شرکلیف. مأمور انگلیس در ایران با پوشش دیپلمات و سفیر و عاشق فرهنگ ایران و ایرانی و عاشق قرمه‌سبزی. آماده برای اختلاف‌افکنی و ارزیابی امکان غارت و چپاول. خیلی تند رفتی. چقدر به این چیز‌ها که گفتی باور داری؟


کاملاً! من نمی‌تونم در جواب پرسش‌های واقعی دروغ بگم. دروغگو دشمن خداست! خدا؟! خدا را معرفی کن.
خدا کسی است که به ما کمک می‌کنه ثروت‌های مخفی‌مانده در جهان را از دل سرزمین‌ها استخراج و تاج پادشاه را با آن زینت بدیم و به خودمون مغرور باشیم. اون که میگی شیطانه سایمون! قرارمون معرفی خدا بود.
اوووه! خدای من! ببخشید! همیشه بین این دو اشتباه می‌کنم. خدا همونی است که در دل ما وسوسه خوردن سیب را انداخت و این وسوسه بود که ما را سرمست عشق و عرفان کرد! بهتره از این بگذریم، چون نتیجه‌ای نمی‌گیریم. اخیراً در مصاحبه‌ای گفته‌ای شهر رشت تو را یاد بریتانیا می‌اندازه. چرا پهنه ایران برای تو این خاطره را نداره؟!
پهنه ایران؟! چرا باید این‌طور باشه؟! ایران همه‌اش فلات و کویره... آهان! می‌خواهی بری توی فاز اشغال و قحطی تحمیلی انگلیس و چرچیل؟! ببین! داری مصاحبه را جهت‌دار و فرسایشی می‌کنی، من موافق نیستم. بهتره بریم سراغ همون خدا و سیب و شراب! اما سایمون، دانستن حق مردم است و نگفتن حقیقت، بدترین نوع دروغگویی است.
این قدر به من نگو سایمون! من سفیر کبیر بریتانیای کبیر و فرستاده پادشاه بزرگ هستم. توقع احترام دارم! خیلی زود از کوره در رفتی. تو باید به خودت مسلط باشی. گفتگو که فقط درباره قرمه‌سبزی و لهجه‌اصفهانی نیست. اینکه گفتی «توقع احترام داری» شبیه دیالوگ ابوسفیان بود، وقتی برای توجیه عهدشکنی به مدینه آمد و به او بی‌توجهی شد.
من علاقه‌ای به مرور تاریخ ندارم! بهتره درباره قرمه‌سبزی صحبت کنیم. پس حتماً سر ریدر ویلیام بولارد را نمی‌شناسی.
فقط قرمه‌سبزی. اون از اسلاف تو بود در همین سفارتخانه که زمینه اشغال ایران را فراهم کرد.
قرمه‌سبزی. اغلب سفرای انگلیس در ایران خاطرات‌شون را کتاب کردند که نشون می‌ده تا چه حد نقش گرگ برانداز را علیه منتخبان مردم و اشغال و غارت در پوستین میش سفیر بازی کرده‌اند.
قرمه. ببین جناب سفیر انگلیس خوبه برگردیم به موضوع الهیات و سیب و بهشت؟!
ق... چی گفتی؟! الهیات؟ من عاشق الهیاتم، به‌خصوص بحث بهشت و نهر‌های جاری در زیر درختان و بقیه ماجرا! بقیه ماجرا؟! قرمه سبزیت را بخور از دهن نیفته.
همون بحث الهیات. باشه الهیات. می‌گویند خدا انگلیسی‌ها را آفرید تا دنیا آباد بشه....
درسته، کاملاً موافقم. خدا به ما اعتماد داشت. ما مردمان بسیار باهوشی هستیم. می‌شه حرف من را قطع نکنی؟!... برای همین به شما تا نیم‌قرن پیش می‌گفتند استعمارگر، یعنی طالب عمران و آبادی!
تو می‌خواهی حقه بزنی، قبول نیست. خدا می‌خواست با استعمارگری شما نشان بده که زندگی بدون الهیات، دنیا را استعمار می‌کنه نه آباد!
ما هنوز هم آبادگریم و دنیا را آباد می‌کنیم. اما از خبرنگار یک شبکه معتبر خبری در پیام‌رسان شخصی‌اش شنیدم که انگلیس ۲۰میلیون گرسنه شب داره.
حتماً اون شبکه کاذبه و اون خبرنگار دروغگو هستش. هستش؟! چقدر زود تهرانی شدی! فکر می‌کردم به لهجه اصفهانی علاقه داری!
اون یک شبکه دروغگو هست. ما همه سیر سیر هستیم. اصلاً مزه گرسنگی را نچشیدیم. این خبر را از خبرنگار ایرانی بی‌بی‌سی فارسی شنیدم.
می‌دهم بندازندش بیرون! اون باید به قواعد بی‌بی‌سی پایبند باشه. درثانی کجای این بحث‌ها الهیاتی است! دقیقاً الهیات همین حرف‌هاست. یعنی شما یا مردمان کشور‌های دیگر مثل هند و ایران را با قحطی و کمبود مواد غذایی قتل‌عام می‌کردید، یا مردم خودتان را. این مهم‌ترین بحث الهیات و یک پرسش جدی است سایمون که شما چرا چنین موجوداتی شده‌اید؟!
خوبه از این بحث‌هایی که نشون می‌ده ما متفاوت هستیم، خوشم میاد. شما صد‌ها میلیون بومی را در امریکا، هند، استرالیا و آفریقا قتل‌عام کردید. در امریکا ۱۵۰ میلیون‌نفر را. در هند خارج از شمار است. در آفریقا و استرالیا وحشتناک است. هنوز هم ادامه داره. این کار‌ها به‌راحتی از عهده مردمان دیگر کشور‌ها برنمی‌یاد. واقعاً چرا ذات شما این‌طوری است سایمون؟
مربوط میشه به آب‌و‌هوای بریتانیا. برخی میوه‌ها و خوردنی‌ها نیز این اثر را تقویت می‌کنه! مثلاً چه میوه‌هایی؟
سیب! سیب انگلیس استعمارگرپرور است. وقتی سیب کوهستان‌های انگلیس را بخوری احساس می‌کنی که باید بری در همه جهان و همه‌جا را آباد کنی! رد نمی‌کنم. چون در سیب انگلیس خواص دیگری هم ثابت شده. مثلاً کمک به کشف جاذبه زمین! ولی نیوتن نزدیک به ۹۰ درصد آثارش در حوزه الهیات است و تلاش برای اثبات وجود خدا. چرا شما مثل نیوتن نشدید و از سیب به استعمار رسیدید؟
چرا ما هم دقیقاً از سیب به جاذبه رسیدیم، جذب ثروت جهان به لندن! سایمون! بهتره به این بحث پایان بدیم. فقط بگو برای چی در ایرانی؟ احتمالاً برای دیزی سنگی با پیاز و دوغ که نیست؟
نه! هرچند بی‌تأثیر نیست! ولی من پذیرفته‌ام که دیگه نمی‌تونم ویلیام بولارد باشم و نقشه اشغال بکشم. دلخوشم به قرمه‌سبزی و شیراز و رشت و لهجه‌ای که مال اصفهونیاس! لطفاً این دلخوشی را از من نگیرید!