تجمع میلیونی عاشقان رضوی در ولایت عشق

اینجا ولایت عشق است و این مردم سالیان سال است عشقشان را به اهل بیت پیامبر اعظم اثبات کرده‌اند؛ چه در حماسه راهپیمایی میلیونی اربعین در عراق باشد و چه در مراسم پیاده‌روی برای رسیدن به حرم خورشید هشتم در ولایت عشق. سکانس پایانی ماه صفر و روز شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت با جلوه‌های دیگری از دلدادگی به اهل بیت عصمت و طهارت همراه بود. بخشی از آن‌هایی که از پیاده‌روی اربعین جامانده بودند، به همراه عاشقانی که از کشور‌های همسایه عراق، افغانستان و پاکستان در امتداد پیاده‌روی اربعین با پای پیاده خودشان را به پابوس حرم خورشید ایران رسانده‌بودند تا ارادتشان را به پیشگاه امام هشتم ارزانی کنند. خلاصه اینکه آنطور که معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی اعلام کرد، آمار ورودی زائران رضوی به مشهد برای شرکت در مراسم عزاداری امام هشتم (ع) به حدود ۵/۴ میلیون نفر رسید. عاشقانی هم که شرایط پابوسی و حضور در حریم حرم امن رضوی را نداشتند، در تجمعات و مجالس عزاداری شهر و دیار خودشان مراسم شهادت حضرت امام‌رضا (ع) را اقامه کردند و اینگونه به استقبال ماه ربیع رفتند. درست مانند تجمع گسترده امام‌رضایی‌ها که در میدان امام‌حسین (ع) با حضور مردم و هیئت‌های مذهبی برگزار شد. چند سالی می‌شود روز‌های پایانی ماه صفر گروهی از عاشقان و شیعیان از ایران و از دیگر کشور‌ها به عشق امام‌رضا (ع) چه با پای پیاده و چه سواره خودشان را به حرم مطهر رضوی می‌رسانند تا در روز شهادت امام هشتم بتوانند از فضیلت زیارت امام‌رضا (ع) بهره ببرند و نامشان را در زمره زائران خورشید ثبت کنند.
۵/۴ میلیون نفر در حرم خورشید
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی آمار ورودی زائران رضوی به مشهد را برای شرکت در مراسم عزاداری امام هشتم (ع) حدود ۵/۴ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: «این زائران برای برگزاری مراسم عزاداری روز‌های آخر صفر، از طریق هوایی، ریلی، جاده‌ای یا با وسیله نقلیه شخصی از همه مسیر‌های ورودی به مشهد آمده‌اند.»
همچنین سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام‌رضا (ع) تعداد زائران پیاده مراسم سوگواری شهادت امام‌رضا (ع) را که تاکنون وارد مشهد شده‌اند، ۳۱۵ هزار نفر اعلام کرد.


حسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام‌رضا (ع) اظهار کرد: «حرکت زائران پیاده امام‌رضا (ع) از ۲۰ روز قبل آغاز شده‌است و روز شهادت بیشترین تردد زائران پیاده در مسیر‌های منتهی به مشهد را شاهد بودیم.»
به گفته وی ۹۱ هزار و ۲۴ زائر پیاده امام‌رضا (ع) طی ۱۵ شهریورماه تا صبح امروز وارد مشهد مقدس شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۰درصد افزایش دارد. این تعداد زائر در قالب هزار و ۱۲ کاروان تاکنون وارد مشهد شده‌اند که همچنان این تعداد در حال افزایش است.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام‌رضا (ع) گفت: «بزرگ‌ترین کاروان پیاده امروز از مسیر نیشابور وارد مشهد می‌شود که شامل ۲ هزار و ۵۰۰ بانوی زائر است.»
نوبت مهمان‌نوازی ایرانی‌ها
این بار نوبت ایرانی‌هاست که مهمان‌نوازی‌شان را نشان دهند. آنطور که سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام‌رضا (ع) گفته است برای تقویت خدمت‌رسانی امروز تعداد ۲۴ایستگاه صلواتی خدمت به زائران پیاده بر شمار ۳۴۰ایستگاه قبلی افزوده شده‌است. در مشهد تعداد ۴۰۰محل اسکان برای زائران پیاده فراهم شده‌است.
۶۵۰ اسکان خودکفا نیز برای رفاه و اسکان زائران مدنظر گرفته شده‌است که شهروندان به صورت خودجوش مکان‌هایی را برای پذیرایی از زائران در نظر می‌گیرند.
سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام‌رضا (ع) افزود: «مهم‌ترین مشکل در ارائه خدمات به زائران پیاده در بین مسیر، تأمین آب شرب و غیرشرب در ایستگاه‌های صلواتی بین‌راهی است و مساعدت امداد جاده‌ای و نظارت بهداشتی همانند گذشته از دستگاه‌های دولتی ضرورت دارد.»
به جز زائرانی که با پای پیاده خود را به حرم رضوی رسانده بودند، تعداد زیادی از زوار هم از مسیر‌های مختلف با ماشین، قطار و هواپیما به مشهد آمده‌بودند.
محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جلسه فوق‌العاده قرارگاه مرکزی زائران در مشهد، درباره تدابیر ویژه حمل و نقلی برای زائران دهه آخر صفر گفت: «اضافه‌شدن شش رام قطار در مسیر مشهد، روکش آسفالت هزارو۲۰۰ کیلومتر از جاده‌های خراسان رضوی و ۱۰ فروند هواپیما برای تسهیل حمل و نقل جاده‌ای برخی از اقدامات انجام شده‌است.»
وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها پای کار میزبانی از زائران امام رئوف بر آمادگی مشهد مقدس برای پذیرایی از زائران حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) تأکید کرد. البته که طبق تأکید معاون اجرایی رئیس‌جمهور، بار اصلی میزبانی به عهده مردم و مواکب مردمی است که الحمدلله به بهترین شکل در حال انجام است.
وی اضافه کرد: «دولت هم بر حسب وظیفه ذاتی و تشکیلاتی که دارد مثل اربعین که همه زیرساخت‌ها و امکانات را بسیج کرد تا مراسم پیاده‌روی به بهترین شکل انجام شود، در این ایام هم تمامی دستگاه‌ها و مجموعه‌ها را پای کار آورده‌است.»
مجموعه هلال احمر و وزارت بهداشت هم برای تأمین سلامت زائران رضوی راهی تدابیر لازم را در نظر گرفتند.
بهرام عین‌اللهی در رابطه با بازدید‌های خود از مسیر زائران پیاده امام‌رضا (ع) اظهار کرد: «در روز‌های پایانی ماه صفر، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازمان اورژانس کشور با تمام امکانات خود در خدمت زائران و مجاوران رضوی شدند.»
به گفته وی ۲۶۸ دستگاه آمبولانس از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۶۰ دستگاه آمبولانس از سایر مناطق کشور، ۱۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۲۵دستگاه موتورلانس به‌همراه پنج فروند بالگرد در خدمت زائران بارگاه منور رضوی است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اضافه کرد: «تمامی خادمان سلامت و مراکز بهداشتی و درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استان خراسان رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران در حالت آماده‌باش بودند.
همچنین ۱۲۵ ایستگاه سلامت در مسیر‌های منتهی به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی برپا و دو بیمارستان صحرایی در باب‌الرضا حرم مطهر رضوی و محور ملک‌آباد برای خدمت‌رسانی به زائران راه‌اندازی شد.» عین اللهی با بیان اینکه حدود ۳۵۰مرکز بهداشتی- درمانی در این روز‌ها در خدمت زائران بارگاه منور رضوی هستند، ابراز کرد: «۷۰۰ناظر بهداشتی به طور شبانه‌روزی بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی نظارت دارند تا سلامت زائران حفظ شود.» وی ایجاد ۵۸ تیم واکنش سریع در حرم مطهر رضوی و مسیر‌های منتهی به این بارگاه منور به‌منظور خدمت‌رسانی درمانی فوری به زائران و مجاوران را از دیگر اقدامات انجام‌شده در روز‌های پایانی ماه صفر برشمرد. وزیر بهداشت ضمن قدردانی از تمامی خادمان سلامت که در حال خدمت‌رسانی به زائران بارگاه منور رضوی هستند، تأکید کرد: «بسیاری از کادر و خادمان حوزه سلامت بلافاصله پس از راهپیمایی عظیم اربعین برای خدمت‌رسانی به زائران بارگاه منور رضوی عازم شدند.»
سنگ‌تمام گروه‌های مردمی
گروه‌های مردمی، اما در پذیرایی از زوار امام هشتم سنگ تمام گذاشتند. نذری‌ها و موکب‌هایی که در پس هر کدامشان روایتی از یک حاجت روا شده و نذری ادا شده‌بود. در حریم حرم رضوی، اما پاک‌ترین و خالصانه‌ترین نجوا‌های عاشقانه را می‌شد دید و شنید. سکانس پایانی این دلدادگی و معاشقه آیین خطبه‌خوانی خدام حرم بود که در صحن پیامبر اعظم (ص) برپا شد تا زائران حرم رضوی سلام عاشقانه‌شان را به ربیع تقدیم کنند.