«اسب بازنده» در پرتگاه جهنم

هنوز چند روز از بیانات رهبر معظم انقلاب که به کشور‌های عربی در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هشدار دادند روی اسب بازنده شرط‌بندی نکنند، نگذشته بود که گروه‌های مقاومت با شلیک هزاران موشک از غزه، در عرض چند ساعت صحنه‌های آخرالزمانی را در سرزمین‌های اشغالی ایجاد کردند که صهیونیست‌ها در ۷۵ سال عمر جعلی خود، نمونه آن را حتی در خواب هم ندیده بودند. عملیات «طوفان الاقصی» که جنبش حماس از زمین، هوا و دریا آغاز کرد، چنان برق‌آسا و غافلگیرکننده بود که گویی دروازه‌های جهنم به روی صهیونیست‌ها گشوده شده و حتی مجال تصمیم‌گیری به دشمن اسرائیلی نداد و در همان ساعات اول، تعدادی از صهیونیست‌ها به هلاکت رسیده و صد‌ها تن دیگر زخمی شدند. اسارت ده‌ها صهیونیست و گرفتن غنائم جنگی از دیگر شگفتانه‌های مقاومت بود که هراس و وحشت را در بین اشغالگران ایجاد کرد. کابینه تندرو نتانیاهو که ابتکارعمل را از دست داده است، خطاب به شهروندان اسرائیلی گفت که اکنون در شرایط جنگی قرار دارند و برای حفظ ظاهر، حملات هوایی را به غزه انجام دادند و به فلسطینیان هشدار دادند که تاوان سنگینی برای این عملیات خواهند پرداخت. در حالی که در روز‌های اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دوستانش در حال و هوای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی به سر می‌بردند و اخبار از قریب‌الوقوع بودن امضای توافقات سازش بین دو طرف حکایت داشت، گروه‌های مقاومت فلسطین صحنه بازی را برگردانده و به طرف درگیری کشاندند. شهرک‌نشینان صهیونیست دیروز درحالی از خواب بیدار شدند که هزاران موشک بالای سرشان از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی در حال حرکت بود. فرمانده کل کتائب القسام (شاخه نظامی حماس) روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آغاز عملیات طوفان الاقصی را اعلام می‌کنیم. در حمله اول عملیات طوفان الاقصی به مواضع دشمن، فرودگاه‌ها و استحکامات‌شان بیش از ۵هزار موشک و راکت شلیک شد.» به گزارش شبکه المیادین، محمد الضیف تأکید کرد: «ما تصمیم گرفته‌ایم جنایت اشغالگران را پایان دهیم. زمانی که آن‌ها بدون هیچ‌گونه حساب و کتابی یاغی‌گری می‌کردند به پایان رسید.» محمد الضیف گفت: «به مدافعان مسجد الاقصی تعرض کردند، حرمت مسجد را از بین بردند و ما پیش‌تر به آن‌ها هشدار داده بودیم. صد‌ها نفر امسال به علت جنایت اشغالگران شهید و مجروح شدند. فراخوان‌های ما برای معامله تبادل اسرا رد شد و هر روز تخلفات در کرانه باختری ادامه دارد.» الضیف در عین حال اظهار داشت: «از امروز هماهنگی‌های امنیتی به پایان می‌رسد. امروز مردم انقلاب‌شان را احیا می‌کنند. مردم ما در قدس، اشغالگران را اخراج کنید و دیوار‌ها را از بین ببرید.» عملیات گروه‌های مقاومت چنان سهمگین بوده است که صهیونیست‌ها هم به آن اعتراف کرده‌اند. رادیو اسرائیل به نقل از سخنگوی ارتش صهیونیستی گزارش کرد که حماس یک عملیات ترکیبی انجام داده است که شامل شلیک موشک و نفوذ به اراضی اشغالی می‌شود.
شهرک‌نشینان صهیونیست که هیچ چیزی در ذهن نداشتند یا حتی در بدترین کابوس‌های خود، از پنجره‌های خانه‌های‌شان که فکر می‌کردند امن هستند، رزمندگان مقاومت را در خیابان‌های شهرک ها‌ی شان دیدند که پرسه می‌زنند و با تمام وجود به در می‌کوبند. روزنامه «تایمز اسرائیل» از نفوذ رزمندگان مقاومت فلسطین به شهرک صهیونیستی «اوفاکیم» در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز غزه خبر داد. چند شهرک جنوب سرزمین‌های اشغالی از جمله شهرک «کیبوتز نیر اسحاق» هم به تصرف رزمندگان مقاومت فلسطین درآمده است. سخنگوی ارتش صهیونیستی اذعان کرد که نفوذ رزمندگان فلسطینی از طریق دریا، هوا، زمین و تونل‌های زیرزمینی صورت گرفته است. همچنین، ده‌ها نیروی جنگجوی فلسطینی نیز از طریق فنس‌هایی که شهرک‌های اسرائیلی را از غزه جدا می‌کند با موتور و ماشین‌های خود وارد این مناطق شده‌اند. ازکار افتادن گنبد آهنین
یکی از نکات شگفت‌انگیز این دور از عملیات‌های گروه‌های مقاومت نفوذ در عمق شهرک‌های اشغالی بوده که موجب هراس و دستپاچگی شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست شده است. به گفته رسانه‌ها تعدادی از تکاوران مقاومت نیز با استفاده از پاراگلایدر در برخی مناطق سرزمین‌های اشغالی فرود آمده و با دشمن صهیونیستی درگیر شدند و گفته می‌شود یک مرکز پلیس توسط مبارزان فلسطینی تصرف شده است. این برای نخستین بار است که نیرو‌های مقاومت به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اطراف غزه نفوذ کرده و با عناصر ارتش صهیونیستی درگیر می‌شوند. برخی منابع اعلام کردند که قایق‌های کوچک حماس هم از طریق دریا قصد نفوذ به سرزمین‌های اشغالی را داشتند و درگیری‌های پراکنده‌ای بین مقاومت و نظامیان صهیونیستی به وقوع پیوست.
عملیات ضد صهیونیستی در همه ابعاد آن اجرا شد و احمد عبدالرحمن یک کارشناس نظامی در گفتگو با المیادین گفته که اطلاعاتی در خصوص حمله سایبری از سوی نیرو‌های مقاومت علیه سامانه گنبد آهنین نیز وجود دارد. با از کار افتادن گنبد آهنین، رهگیری موشک‌های مقاومت هم دشوار شده و می‌توانند ضربات گسترده‌ای را به دشمن وارد کنند.


«عملیات الاقصی» جدی‌ترین حمله از زمان نبرد یازده‌روزه «سیف‌القدس» بین اسرائیل و حماس در می‌۲۰۲۱ است. در نبرد قبلی در مدت ۱۱ روز حماس بیش از ۴ هزار موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد ولی دیروز در ۲۰ دقیقه بیش از ۵ هزار موشک را به مناطق صهیونیست‌نشین شلیک کردند که نشان می‌دهد برخلاف ادعای مقامات تل‌آویو به نابودی زیرساخت‌های نظامی غزه، زرادخانه‌های این گروه‌ها همچنان پر از مهمات است.
گروه‌های مقاومت فلسطین تا چندی پیش با سلاح‌های سبک، با ارتش تا بن دندان مسلح صهیونیستی مبارزه می‌کردند، اما الان به چنان توانمندی‌هایی در عرصه موشکی، پهپادی و دریایی دست یافته‌اند که از جهات مختلف می‌توانند دشمن را غافلگیر کنند. این عملیات نشان داد که اگر گروه‌های مقاومت و کشور‌های عربی در کنار هم باشند می‌توانند رژیم صهیونیستی را نابود کنند. عملیات فلسطینی‌ها هشداری به سازشگران عرب منطقه بود که اگر آرمان قدس را فدای جاه‌طلبی‌های خود بکنند، به گفته رهبر انقلاب، روی اسب بازنده‌ای شرط‌بندی می‌کنند که شاید جشن ۸۰ سالگی برای‌شان به رؤیا تبدیل شود؛ چیزی که در ماه‌های اخیر با استناد به موج گسترده اعتراضات داخل سرزمین‌های اشغالی، به کرّات از سوی مقامات ارشد اسرائیلی مطرح شده است. سرزمین‌های اشغالی در وحشت
حملات گسترده گروه‌های مقاومت، سرزمین‌های اشغالی را در ترس و وحشت فرو برده است. به محض شروع عملیات، آژیر‌های خطر در سراسر سرزمین‌های اشغالی به صدا درآمد. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان‌دهنده سوختن خودرو‌ها و آسیب به برخی ساختمان‌ها است. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، شمار تلفات حملات موشکی و راکتی حماس به ۱۰۰ کشته و بیش از هزار زخمی افزایش یافته است. بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، ده‌ها نفر از این زخمی‌ها در مرگ بالینی به سر می‌برند و وضعیت روحی و جسمانی آن‌ها وخیم گزارش شده است.
یک مسئول صهیونیست اعلام کرد که تعداد کشته‌ها در شهرک‌های صهیونیستی غلاف غزه بالا است و نمی‌توانیم آمار دقیقی از کشته‌ها بدهیم. رسانه‌های عبری‌زبان همچنین اعلام کردند، «افیر لونشتاین» رئیس شورای منطقه‌ای «شاعر هنیگیف» در جریان عملیات «طوفان الاقصی» کشته شده است. وبگاه اسرائیلی «حدشوت» در گزارشی عملیات سهمگین مقاومت فلسطین در اراضی اشغالی را به عنوان «روز سیاه» تاریخ اسرائیل توصیف کرد.
صهیونیست‌ها برای جلوگیری از انتشار بیشتر عکس و فیلم از زخمی‌های عملیات مقاومت، اینترنت را در جنوب فلسطین اشغالی قطع کرده‌اند. رسانه‌های صهیونیستی هم از بسته شدن فرودگاه بن‌گوریون و تعلیق پرواز‌ها تا اطلاع ثانوی خبر دادند. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده فرار دسته‌جمعی صهیونیست‌ها از مناطق درگیری را نشان می‌دهد و هزاران نفر نیز برای در امان ماندن از موشک‌های مقاومت به پناهگاه‌ها یورش برده‌اند.
از سوی دیگر، رسانه‌های اسرائیلی هم گزارش کردند آنچه در نوار غزه می‌گذرد هنوز نامشخص است. اتفاقی که رخ داده یک غافلگیری بزرگ است و آن‌ها موفق شدند از زمین، دریا و هوا ارتش اسرائیل را غافلگیر کنند.
نتانیاهو در اولین واکنش به عملیات نیرو‌های مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل در شرایط جنگی با مقاومت در نوار غزه قرار دارد و این تنها یک عملیات نظامی نیست. جنگنده‌های صهیونیستی دیروز در واکنش به عملیات فلسطینیان، حملات هوایی را به مناطقی از غزه انجام دادند که بر اساس آمارها، ده‌ها نفر از فلسطینیان شهید و زخمی شدند. یوآو گالانت، وزیر جنگ صهیونیستی تا شعاع ۸۰ کیلومتری شهرک‌های اطراف غزه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. با آغاز حمله همه‌جانبه رزمندگان مقاومت ارتش فلسطین به مواضع صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی، ارتش رژیم صهیونیستی نظامیان ذخیره خود را فراخواند.
فراخوان نیرو‌های ذخیره درحالی است که در ماه‌های اخیر هزاران نفر از این نیرو‌ها از جمله ۳۰۰ خلبان در واکنش به لایحه اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو، از دستورات کابینه تمرد کرده و تعدادی از افسران ارتش هم پست خود را ترک کرده‌اند؛ اقدامی که نگرانی شدید سران تل‌آویو را به همراه داشته است و گسترش شکاف‌ها در بدنه ارتش را تهدید جدی برای امنیت اسرائیلی‌ها می‌دانند. مقامات تل‌آویو بار‌ها هشدار داده بودند که در شرایط کنونی که سرزمین‌های اشغالی به دلیل شکاف‌های سیاسی و اجتماعی درگیر است، توان جنگیدن در چند جبهه را ندارند و معلوم نیست در صورت گسترش درگیری‌ها به سطح منطقه‌ای آیا این رژیم می‌تواند از امنیت شهروندانش دفاع کند. گرفتن غنائم از دشمن اشغالگر
همزمان با حملات موشکی، گروه‌های مقاومت غنائمی را از دشمن اشغالگر گرفته‌اند که صهیونیست‌ها را به‌شدت نگران کرده است. به گزارش روزنامه العربی‌الجدید، ابوحمزه، سخنگوی نظامی گردان‌های قدس گفت: «ما تأیید می‌کنیم که اکنون به لطف خدا سربازان صهیونیست زیادی داریم که در دستان ما اسیر هستند.» برخی رسانه‌ها گفته‌اند که ۱۶۳ اسرائیلی به دست فلسطینیان به اسارت گرفته شده‌اند. این برای اولین بار است که این تعداد صهیونیست به اسارت گروه‌های مقاومت درمی‌آیند و می‌توانند در آینده از این افراد به عنوان برگ برنده برای تبادل اسرا استفاده کنند. صهیونیست‌ها پیش‌تر در ازای تحویل یک سرباز خود حاضر شده بودند ده‌ها نفر از اسرای فلسطینی را تحویل دهند. همچنین تصاویر منتشر شده منابع فلسطینی نشان می‌دهد که فلسطینیان یک تانک «مرکاوا» را به غنیمت گرفته و یک تانک را هم به آتش کشیده‌اند. همچنین نیرو‌های مقاومت موفق شدند یک جیپ نظامی ارتش صهیونیستی را به غنیمت بگیرند و آن را به نوار غزه منتقل کنند.
آنچه را در این عملیات اتفاق افتاد، می‌توان یکی از رویداد‌های مهم و محوری در تاریخ ملت فلسطین و حتی در تاریخ ملت عربی و اسلامی توصیف کرد که چنان ضربات سنگینی را به صهیونیست‌ها وارد کردند که حتی فکرش را نمی‌کردند. عملیات طوفان الاقصی، نتیجه اقدامات تحریک‌آمیز وزرای تندرویی از جمله ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل و بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم است که سعی کردند با تعرض به مسجدالاقصی، طرح‌های خود را اجرایی کنند. رهبران فلسطین بار‌ها هشدار داده بودند که این اقدامات عاقبت ناگواری برای اشغالگران خواهد داشت و پس از ماه‌ها صبر و مماشات در نهایت تصمیم گرفتند جلوی گستاخی‌های این رژیم را بگیرند. حجم تلفات صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که سرویس‌های جاسوسی صهیونیستی که مدعی بودند در کار خود خبره هستند، از طرح‌های مقاومت اطلاعی نداشتند.
همه اضلاع مقاومت در جبهه واحد
اگرچه حماس عملیات علیه اشغالگران را شروع کرده است، اما دیگر گروه‌های مقاومت هم پشت سر این جنبش قرار گرفتند تا به دشمن درس فراموش نشدنی بدهند. «سرایا القدس» (شاخه نظامی جهاد اسلامی) نیز حمایت خود را از عملیات حماس اعلام کرد و گفت: «ما بخشی از این جنگ هستیم و رزمندگان ما شانه‌به‌شانه در کنار برادران‌مان در حماس تا پیروزی خواهند ایستاد.» به گزارش شبکه فلسطین الیوم، زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی هم در اظهاراتی تأکید کرد: «جهاد اسلامی با وجود همه چالش‌ها به راه جهاد و مقاومت ادامه می‌دهد و نبرد با دشمن تا پیروزی بر آن ادامه خواهد داشت. ما جنبش حماس و نیرو‌های مقاومت در فلسطین تا دستیابی به اهداف آزادی و رهایی ملت‌مان متحد خواهیم ماند.»
حزب‌الله لبنان هم که در ماه‌های اخیر برای مقابله با ماجراجویی‌ها رژیم صهیونیستی در حالت آماده‌باش قرار دارد، در بیانیه‌ای این عملیات پیروزمندانه را واکنشی قطعی نسبت به جنایات مستمر اشغالگران و تجاوزات روزافزون ضد مقدسات و آبرو و کرامت فلسطینی‌ها توصیف و تأکید کرد که این عملیات گسترده بار دیگر نشان داد که اراده ملت فلسطین و تفنگ نیرو‌های مقاومت تنها گزینه مفید برای مبارزه با تجاوز است. به گزارش شبکه المنار، این بیانیه می‌افزاید که عملیات مذکور پیامی به جهان عرب و اسلام و تمام جامعه جهانی به ویژه آن‌هایی که به دنبال عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی هستند، مخابره کرد. به نوشته این بیانیه، فرماندهی مقاومت لبنان تماس مستقیم با رهبران مقاومت فلسطین در داخل و خارج را دنبال کرده و ارزیابی‌های مستمر با آن‌ها را انجام می‌دهد.
گروه‌های ساکن در کرانه باختری نیز هم‌صدا با برادران خود در غزه، جبهه دوم عملیات علیه سرزمین‌های اشغالی را گشوده‌اند. گروه «عرین الاسود» در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما وضعیت آماده‌باش عمومی و شروع حمله فوری از هر مکان به نیرو‌های اشغالگر و شهرک‌نشینان آن‌ها را اعلام می‌کنیم.» این گروه مقاومت، فلسطینی‌ها را به حضور در خیابان‌ها فراخواند و گفت: «همه شهروندان آزاده و شریف باید در راهپیمایی‌های عظیم و گسترده بیرون بروند و صدای خود را در همه جا بلند کنند و همه صاحبان مغازه‌ها و خانه‌هایی که در نزدیکی پاسگاه‌ها و شهرک‌های اشغالی قرار دارند باید دستگاه‌های ضبط خود را خارج کرده و دوربین‌ها را فوراً خاموش کنند.» عرین‌الاسود همچنین از هرکسی که سلاحی در اختیار دارد خواست که مردانه ظاهر شوند و به وظیفه شرافتی و مردانگی خود عمل کنند. از سوی دیگر، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس هم با اشاره به حملات گسترده مقاومت به اراضی اشغالی، اعلام کرد این طوفان از غزه آغاز شده و به تمام نقاط سرایت خواهد کرد. گروه‌های مقاومت در کرانه باختری در یک سال گذشته به کابوس صهیونیست‌ها تبدیل شده‌اند و در صورت گشوده شدن جبهه دوم، کار برای اشغالگران به مراتب سخت‌تر خواهد شد. تا کنون گروه‌های حماس و جهاد اسلامی به تنهایی وارد جنگ با دشمن می‌شدند، اما در دو سال اخیر یک اتاق عملیات مشترکی بین همه اضلاع مقاومت شکل گرفته است که عملیات را به طور هماهنگ انجام می‌دهند و این کابوسی است که سران صهیونیستی از آن واهمه دارند. واکنش‌های بین‌المللی
شروع دور جدید درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی واکنش‌هایی را از سوی مجامع بین‌المللی و بازیگران منطقه‌ای به همراه داشته است. سرلشکر رحیم صفوی، مشاور رهبر انقلاب، با اعلام حمایت از عملیات طوفان الاقصی، تأکید کرد که ایران تا آزادی فلسطین و بیت‌المقدس در کنار مجاهدان فلسطینی است.
به گزارش الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به نوبه خود از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواست عقلانی عمل کنند و از تشدید بیشتر تنش اجتناب کنند. وزارت خارجه مصر با هشدار نسبت به عواقب جدی در نتیجه تشدید خشونت‌ها که بر آینده تلاش‌های آتش‌بس تأثیر منفی می‌گذارد، خواستار خویشتنداری و اجتناب از قرار دادن غیرنظامیان در معرض خطرات بیشتر شد. سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز در تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش با مقامات بین‌المللی تماس گرفت. دولت قطر هم با ابراز نگرانی عمیق از تحولات اوضاع در نوار غزه، از همه طرف‌ها خواست از تشدید تنش، آرامش و حداکثر خویشتنداری خودداری کنند. قطر در بیانیه‌ای اسرائیل را مسئول تشدید تنش‌های کنونی به دلیل نقض مداوم حقوق مردم فلسطین دانست که آخرین آن، یورش‌های مکرر پلیس این رژیم به مسجدالاقصی است. وزارت خارجه عربستان سعودی نیز اعلام کرد که تحولات وضعیت بی‌سابقه بین تعدادی از گروه‌های فلسطینی و نیرو‌های اسرائیل را از نزدیک دنبال می‌کند. وزارت خارجه عربستان خواستار توقف فوری تنش‌ها بین دو طرف، حفاظت از غیرنظامیان و خویشتنداری طرفین شد. نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون در عراق نیز با اعلام حمایت از عملیات «کیفی» مقاومت فلسطین علیه اسرائیل، از کشور‌های اسلامی و عربی خواست در کنار مردم فلسطین قرار گیرند و از خواسته آن‌ها برای آزادسازی سرزمین‌های‌شان حمایت کنند.
کشور‌های غربی هم کمافی‌السابق، از رژیم غاصب حمایت کردند و امریکا و فرانسه با صهیونیست‌ها ابراز همدردی کرده و هم صدا با سازمان ملل عملیات حماس را محکوم کردند.