هلال سرخ تسکین‌گر ایرانی و غیر ایرانی

  [ مریم رضاخواه]مهم نیست کدام نقطه از کره خاکی باشد؛ لیبی باشد یا افغانستان، ترکیه باشد یا فلسطین، مراکش باشد یا سوریه؛ به وقت کمک‌خواهی، سرخپوشان هلال‌احمر چه درون مرزهای کشورمان و چه خارج از این مرزهاحاضرند. سیل باشد یا زلزله، جنگ باشد یا قحطی، بیماری باشد یا آوار، به وقت حادثه، به وقت کمک و نجات‌خواهی دوشادوش نیازمندان، سیل‌زدگان، زلزله‌زدگان، بیماران و جنگ‌زدگان می‌ایستند تا مرهمی بر زخم و درد و رنج‌شان باشند تا تسکین دهند آلام بر بادرفته‌شان را...

هلال‌احمر ایران به‌عنوان عضوی از نهضت بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر نیز برای کمک به حادثه‌دیدگان در سراسر دنیا آنچه در توان دارد، انجام می‌دهد. همانطور که سایر جمعیت‌های ملی در حوادث مهمی چون زلزله بم، زلزله کرمانشاه و سیل سراسری سال ۹۸ در ایران به ما کمک کردند.

زلزله ترکیه و سوریه
هلال‌احمر از اسفندماه سال گذشته تا مهرماه امسال در زمان حادثه به مردم 7کشور خدمات دادند و امدادرسانی کردند. ترکیه، سوریه، پاکستان، مراکش، لیبی، افغانستان و فلسطین 7کشوری است که در 8ماهه گذشته، هلال‌احمر کشورمان برای نجات و امدادرسانی نقش‌آفرینی کردند.

همزمان با زلزله 7.8ترکیه در بهمن ماه سال گذشته کمک‌های هلال‌احمر روانه این کشور شد
درحالی‌که هزاران زلزله‌زده ترکیه‌ای در غم بزرگ از دست دادن جان و مال خود و عزیزان‌شان سوگوار و مبهوت بودند، جمعیت هلال‌احمر ایران با ارسال کمک‌های غذایی، دارویی و امدادی به یاری زلزله‌زدگان شتافته است.
نیروهای امدادی بیش از ۱۰۰ کشور در زلزله ترکیه کمک کردند، ولی فقط جمعیت هلال‌احمر ایران به‌دلیل ماموریت‌های ویژه‌ای که در ترکیه انجام داد، توانست مورد تقدیر صلیب‌سرخ جهانی قرار گیرد و مدال افتخار خدمت و لیاقت را از دست رئیس‌جمهوری این کشور دریافت کند. 186امدادگر برای امدادونجات به ترکیه اعزام شدند. این در حالی است که محموله‌ای به وزن 13تُن که شامل هزار و 816چادر امدادی، 6هزار و 435تخته پتو، 2هزار و 500تخته موکت، 200بسته غذایی ۱۰ روزه، ۷۰ دست ظروف و ۱۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم نایلون به ترکیه ارسال شد.



۱۷ بهمن 1401بود که زمین‌لرزه‌ سهمگین و فاجعه‌آمیزی مرکز و جنوب ترکیه و شمال‌وغرب سوریه را به‌مدت ۷۵ ثانیه لرزاند و خسارت‌های گسترده‌ای به جای گذاشت. این زلزله در ترکیه و سوریه بیش از ۵۹هزار نفر را کشت و 121‌هزار و ۷۰۴ نفر را زخمی کرد. به‌دنبال استمداد بین‌المللی کشورهای حادثه‌دیده، برنامه‌ریزی برای اعزام نیرو و تجهیزات عملیاتی از طرف هلال‌احمر کشور انجام شد.
راه‌اندازی مرکز هدایت عملیات جمعیت هلال‌احمر در فرمانداری شهر آدی یامان، برپایی نخستین اردوگاه اسکان اضطراری، ارسال محموله‌های اقلام امدادی و کمک‌های بشردوستانه و راه‌اندازی اردوگاه اسکان اضطراری در شهر حلب سوریه و توزیع غذای گرم بین آسیب‌دیدگان، از اقدامات مهم دیگری است که جمعیت هلال‌احمر کشورمان، در زمان زلزله دو کشور ترکیه و سوریه انجام داد.
14امدادگر هم به سوریه اعزام شدند. محموله‌ای به وزن بیش از 20تُن که شامل هزار و 900چادر امدادی، 14هزار و 444تخته پتو، 4هزار و 337تخته موکت و 3هزار و 854بسته غذایی ۱۰ روزه، به سوریه ارسال شد.

سیل در پاکستان
درحالی‌که پاکستان همچنان در حال پاکسازی آثار سیل ویرانگر سال 1401بود، جاری شدن دوباره سیل در پاکستان ده‌ها کشته برجای گذاشت. در پی بارندگی‌های شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی، رودخانه‌های پاکستان سال گذشته طغیان کرده بود و یک‌سوم این کشور را به زیر آب فرو برد و باعث جان باختن یک‌هزار و ۷۳۹ نفر از اهالی این کشور شد. خردادماه امسال اما سیل ویرانگر دوباره تاخت و بخشی از این کشور را زیر آب برد. در این حادثه هم هلال‌احمر کشورمان بی‌تفاوت نبود و سکوت نکرد. 7تُن اقلام بشردوستانه به‌صورت زمینی راهی این کشور شد تا سیل‌زدگان از اقلام اهدایی هلال‌احمر کشورمان استفاده کنند.

زلزله مراکش
جمعه 17شهریورماه زمین‌لرزه ۶.۸ ریشتری شهر مراکش و منطقه الحوز را در مراکش لرزاند که براساس آخرین آمار حدود ۳ تن جان باختند و هزاران تن دیگر زخمی شدند. از سال ۱۹۶۰ که زمین‌لرزه‌ای در شهر اگادیر دست‌کم ۱۲هزار کشته برجا گذاشت تاکنون، این مرگبارترین زلزله در مراکش بود.
هلال‌احمر کشورمان در این زلزله هم مردم مراکش را تنها نگذاشتند و سیل کمک‌های بشردوستانه خود را راهی مغرب کردند. محموله غذایی بهداشتی 40هزار و 800تنی که شامل چادر و پتو، موکت و بسته غذایی بود به‌صورت هوایی به مراکش ارسال شد.
 سیل لیبی
 همزمان با وقوع سیل لیبی، هلال‌احمر ایران بار دیگر برای اعزام تیم‌های امدادی و درمانی اعلام آمادگی کرد. چند هزار جسد از میان گِل و بقایای سیل، بیرون کشیده شد. وضعیت وحشتناکی بود تااینکه محموله 40تُنی کمک‌های دوستانه جمعیت هلال سرخ که شامل اقلام زیستی، بهداشتی و غذایی بود همراه تیمی از امدادگران روانه این کشور شد.
با گذشت کمتر از یک ماه از این حادثه، علی جمعه حسن فضیل، سفیر لیبی در تهران با پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران دیدار کرد و ضمن قدردانی از هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان لیبی، گفت: «محموله ارسالی هلال‌احمر برای سیل‌زدگان، گره‌گشا بود، زیرا ما در این سیل دچار آسیب‌های فراوان شدیم. پیشتر نیز هلال‌احمر ایران برای امور درمانی به لیبی آمده بود، اما کمک‌رسانی این مرتبه گسترده‌تر بود و شایسته قدردانی است.»

زلزله مرگبار افغانستان
تیم‌های تخصصی امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ایران نخستین تیم خارجی کمک‌رسان به زلزله‌زدگان افغانستان بودند. هنوز 24ساعتی از زلزله 6.3ریشتری شمال‌غرب افغانستان نگذشته بود که امدادگران کشورمان دوشنبه‌گذشته با تجهیزات تخصصی و سگ‌های زنده‌یاب وارد مناطق زلزله‌زده ولایت هرات شدند.
تیرماه سال گذشته هم با زلزله مرگبار 6.1ریشتر افغانستان، جمعیت هلال‌احمر ایران، تنها جمعیت‌ ملی دنیا بود که از نخستین روز وقوع این حادثه با اعزام تیم‌های امدادی در مناطق زلزله‌زده حاضر و به امدادرسانی زلزله‌زدگان پرداخت. زلزله مهیب ولایت هرات، بیش از 4هزار کشته برجای گذاشت. 20روستا را به تلی از خاک بدل و هزاران خانه را ویران کرد.
درحالی‌که کمتر نهادی در جهان از ضرورت کمک به مردم ستم‌دیده و رنج‌کشیده افغانستان سخن می‌گوید، یا دغدغه‌ای برای کمک‌رسانی به بازماندگان و زلزله‌زدگان افغانستان ندارد، امدادگران هلال‌احمر ایران با تیم‌های نجات، آنست و تجهیزات پیشرفته نخستین تیم نجاتی بودند که برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در افغانستان حضور پیدا کردند.
 56امدادگر در این زمین‌لرزه مرگبار حضور داشتند. تیم‌هایی از خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و تهران. 500چادر، 4هزار پتو، هزار تخته موکت و 500بسته غذای 72ساعته به کشور افغانستان اعزام شد.
 این در حالی است که در فراخوان جمعیت هلال‌احمر سراسر کشور، کمک‌های مردمی سایر استان‌ها به مناطق زلزله‌زده افغانستان همچنان ادامه دارد. تاکنون در چهار مرحله انواع کالاهای اهدایی با ۲۶ دستگاه تریلی از کشورمان برای مردم زلزله‌زده افغانستان ارسال شده است. در روزهای آینده نیز چندین دستگاه کامیون به روستاهای زلزله‌زده ولایت هرات از سمت گذرگاه رسمی دوغارون ارسال خواهد شد.

کمک به مردم غزه
پس از بمباران بیمارستان غزه و در روزهای گذشته بسیاری از فعالان حوزه امدادرسانی و درمان ازجمله داوطلبان جمعیت هلال‌احمر آمادگی خود را برای حضور در غزه و کمک به فلسطینیان اعلام کردند.
شامگاه ۲۵ مهر، رژیم غاصب صهیونیستی با بمباران بیمارستان المعمدانی غزه، یک قتل‌عام بی‌سابقه در تاریخ را رقم زد و بیماران، مردم عادی و کادر درمان را که در کنوانسیون‌های بین‌المللی، حمله به آنان از سوی طرف‌های درگیر جنگ، منع شده و مصداق جنایت جنگی به شمار می‌رود، هدف قرار داد. وقوع این فاجعه انسانی موجب جریحه‌دار شدن عواطف انسانی میلیون‌ها مسلمان و انسان آزاده در سراسر جهان شد.
با حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی و درمانی در غزه، رئیس هلال‌احمر کشورمان گفت‌وگوهای زیادی با روسای هلال‌احمر مصر، فلسطین و صلیب‌سرخ انجام داد تا موانع ارسال اقلام امدادی و اعزام کادر درمان برداشته شود. تلاش‌ها سرانجام با رایزنی‌های وزارت خارجه کشورمان نتیجه داد و نخستین محموله کمک‌های دارویی، بهداشتی و اقلام زیستی به وزن 60تُن با هواپیما بارگیری شد‌. همچنین به‌منظور کمک بیشتر به مردم غزه قرار است یک کشتی از اقلام بهداشتی و زیستی هلال‌احمر کشورمان از طریق دریا اعزام شود تا بتواند اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی را به این مناطق ارسال کند.