فشار جامعه جهانی به تل‌آویو برای پذیرش آتش‌بس


گروه سیاسی: در سی و سومین روز جنگ غزه، بیش از هر زمان دیگری درخواست‌ها برای برقراری آتش‌بس افزایش پیدا کرده است اما سران رژیم اسرائیل همچنان بر روی جنگ‌طلبی خود اصرار دارند. به گزارش «تجارت»، وزارت بهداشت فلسطین، دیروز (چهارشنبه، ۸ نوامبر)، در سی‌وسومین روز از عملیات «طوفان الاقصی»، جدیدترین آمار از قربانیان حملات مستمر رژیم صهیونیستی به نوار غزه را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، شمار شهدای جنگ غزه در سی‌وسومین روز حملات رژیم اشغالگر، به ۱۰۵۶۹ نفر رسید که ۴۳۲۴ نفر از آنها کودک و ۲۸۲۳ نفر آنها، زن هستند. «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که از هفتم اکتبر گذشته تاکنون ۲۵۵۰ مورد مفقودی در غزه ثبت شده‌اند که ۱۳۵۰ نفر از آنها کودک و هنوز در زیر آوارند. وی تاکید کرد که هر ده دقیقه یک کودک در غزه جانش را از دست می‌دهد و ۷۰ درصد قربانیان زن و کودک هستند. رژیم صهیونیستی در حالی موجب شهادت ۴۳۲۴ کودک فلسطینی طی تنها یک ماه شده، که بر اساس آمار سازمان ملل طی کل سال ۲۰۲۲، شمار کودکان کشته شده در مناطق درگیری در جهان به ۲۹۸۵ نفر، در سال ۲۰۲۱ به ۲۵۱۵ نفر و در سال ۲۰۲۰به ۲۶۷۴ نفر رسیده است. از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی و سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل «الشاباک» نیز امروز در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که یک جنگنده تحت هدایت سازمان اطلاعات و امنیت این رژیم و سرویس اطلاعات نظامی، خانه « محسن ابو زینه» رئیس بخش صنایع و تسلیحات نظامی حماس را هدف حمله قرار داده و وی را به شهادت رسانده‌است. زمان و مکان این حمله برای ترور این فرمانده حماس اعلام نشده است و جنبش حماس نیز تا لحظه تنظیم این خبر، آن را تایید یا رد نکرده است.

تهدید جدی مسمومیت و بیماری بر سر غزه بدون آب پاک
محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی باعث شده این منطقه آب پاکیزه نداشته و انواع بیماری‌ها در آن شیوع پیدا کند. با کاهش شدید تولید آب تصفیه شده در غزه و رسیدن آن به حدود پنج درصد تولید قبل از آغاز جنگ، ساکنان غزه به طور میانگین روزانه تنها به سه لیتر آب دسترسی دارند. به گزارش روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارشی را منتشر کرد که در آن به پیامدهای بزرگ انسانی و بهداشتی محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی پرداخته است. در این گزارش آمده است: در نتیجه محاصره اسرائیل نوار غزه بدون آب پاکیزه مانده و بیماری‌ها شیوع پیدا کرده و روزانه در غزه تنها سه لیتر آب پاکیزه به هر شخص می‌رسد چراکه تولید آب در آنجا متوقف شده و به حدود پنج درصد میزان تولید قبل از جنگ رسیده است. طبق گزارش سازمان ملل، ساکنان نوار غزه و فعالان حوزه بهداشت و درمان در این منطقه، کمبود آب در غزه مردم را بیمار کرده و شرایط به ویژه در شمال غزه که محور عملیات زمینی اسرائیل است، فاجعه‌بار بوده و آب آشامیدنی دیگر یافت نمی‌شود. طبق گزارش سازمان ملل، بیشتر مردم غزه هر آبی را که می‌یابند، می‌نوشند و بیشتر این آب‌ها از چاه‌های آلوده به نمک، مواد شیمیایی و دیگر آلاینده‌ها هستند.

مخالفت صریح آمریکا با اشغال دوباره غزه
وزیر خارجه آمریکا بعد از نشست گروه هفت در ژاپن در گفت‌وگو با خبرنگاران از رژیم صهیونیستی خواست غزه را بعد از پایان جنگ با حماس اشغال نکند. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دیروز چهارشنبه (هشتم نوامبر، ۱۷ آبان) از اسرائیل خواست غزه را بعد از پایان جنگ با حماس بار دیگر اشغال نکند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا پس از مذاکرات گروه هفت در ژاپن در گفت‌وگو با خبرنگاران، آنچه «عناصر کلیدی» برای ایجاد «صلح و امنیت پایدار» خواند را فهرست کرد. بلینکن گفت ایالات متحده معتقد است عناصر کلیدی باید شامل «عدم تغییر مکان اجباری فلسطینیان از غزه، نه اکنون و نه بعد از جنگ؛ عدم استفاده از غزه به عنوان بستری برای تروریسم یا سایر حملات خشونت‌آمیز؛ و عدم اشغال دوباره غزه بعد از پایان درگیری» باشد. به گفته وی، سایر شرایط شامل عدم تلاش برای انسداد و محاصره غزه یا هر گونه کاهش (کوچک‌سازی) در قلمرو غزه می‌شود. پیش‌تر، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم موقت صهیونیستی در واکنش به مخالفت آمریکا با اشغال دوباره غزه مدعی شد: «نمی‌دانم پس از حذف حماس چه اتفاقی خواهد افتاد، اما [جنگ] با چیزی کمتر از حذف آنها پایان نمی‌یابد». مشاور ارشد نتانیاهو نیز در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» ادعا کرد: «حضور امنیتی اسرائیل باید در غزه وجود داشته باشد و این به معنای اشغال و کنترل جمعیت آن نیست».

افزایش انتقادات از نتانیاهو
در جدیدترین تحولات پیرامون جنگ غزه، فشارهای سیاسی برای نتانیاهو به شکل گسترده‌ای افزایش پیدا کرده است. در مهم‌ترین سطح، دیروز –چهارشنبه- وزیران خارجه گروه هفت، در پایان نشست دو روزه در توکیو، خواستار توقف جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس برای ارسال تدارکات بشردوستانه به نوار غزه شدند.ئ یوکو کامیکاوا، وزیر امور خارجه ژاپن در کنفرانس مطبوعاتی پایانی پس از نشست دو روزه آنها در توکیو گفت: اعضای گروه ۷ بر لزوم اقدام فوری برای رسیدگی به بحران انسانی در منطقه تحت کنترل حماس در فلسطین که توسط اسرائیل محاصره شده است، تاکید کردند. در سطحی دیگر، ئ«ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، امروز (چهارشنبه، ۸ نوامبر)، در گفت‌وگو با نشریه «پولیتیکو» با اشاره به اینکه نتانیاهو دچار «بحران عصبی» شده، گفت که وی تلاش دارد از کنار گذاشته شدن به دلیل شکست در حفاظت از امنیت داخلی در هنگام عملیات «طوفان الاقصی» حماس علیه تل‌آویو جلوگیری کند.