بمباران هدفمند مدارس، مساجد، پناهگاه‌ها و آمبولانس‌ها

جوان آنلاین: شمار شهدا و زخمی‌های تهاجم صهیونیست‌ها به غزه از ۱۰ هزار نفر بیشتر شده است. وزیر خارجه نروژ با وحشتناک خواندن وقایع جاری در غزه گفت که اسرائیل می‌گوید، با حماس در حال جنگ است، اما در واقع ۱۰ هزار نفر را کشته است. دبیر کل سازمان ملل نیز گفت هنگامی که به آمار غیرنظامیان کشته‌شده در غزه نگاه می‌کنیم مشخص می‌شود عملیات‌های نظامی یک اشکال آشکار دارد. اما نیرو‌های امدادی و گزارش خبرگزاری‌ها از غزه نشان می‌دهد بمباران هرجایی که کودکان پناه گرفته باشند، حتی آمبولانس‌ها کاملاً هدفمند صورت می‌گیرد.
سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین بعد از ظهر دیروز اعلام کرد که ۱۰ هزارو ۵۶۹ شهروند فلسطینی طی ۳۳ روز گذشته شهید شده‌اند و شمار زخمی‌ها هم به ۲۶ هزار و ۴۷۵ نفر رسیده است. از این تعداد شهدا ۴۳۲۴ نفر کودک و ۲۸۲۳ نفر نیز زن هستند. سلامه معروف رئیس دفتر رسانه دولتی هم در تشریح ابعاد جنایات صهیونیست‌ها گفت: «تیم‌های دولتی حرکت ۱۰۲۱ شهروند غزه و شمال نوار غزه را ثبت کردند که در مسیر مناطقی که اشغالگران ادعا می‌کنند در جنوب نوار غزه امن هستند، آواره شده‌اند و ۴۹ خبرنگار نیز از آغاز تجاوز شهید شده‌اند. ۱۹۲ نیروی کادر درمانی و بهداشتی شهید، ۴۰ دستگاه آمبولانس تخریب شده، ۱۱۳ مؤسسه بهداشتی و درمانی آسیب جدی دیده و ۱۸ بیمارستان و ۴۰ مرکز بهداشتی از کار افتاده‌اند.»
روزنامه معاریو اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد حدود ۳۸ هزار ساختمان در سرتاسر نوار غزه از جمله جنوب در حملات ارتش رژیم صهیونیستی خسارت دیده است و این برابر با ۱۳ الی ۱۸ درصد از مجموع ساختمان‌های موجود در این منطقه است. اسپن بارث ایده وزیر امور خارجه نروژ به الجزیره گفت آنچه در غزه اتفاق می‌افتد در سطح بشردوستانه وحشتناک است. وی به رغم تأکید بر رایزنی‌ها با سازمان ملل و دیگر کشور‌ها برای حل بحران، تصریح کرد: «اسرائیل گفته حملاتش برای جنگ با حماس بوده، اما چیزی که شاهد آن بودیم کشته شدن ۱۰ هزار نفر است.» مردم نروژ با تجمع در ایستگاه مترو اسلو و نمایش نمادین اجساد، با مردم مظلوم غزه همدردی کردند.
عمرچلیک سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه هم گفت، جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه در مقیاسی برابر با نسل‌کشی است که در دهه ۹۰ میلادی در سربرنیتسا در یوگسلاوی سابق رخ داد. چلیک گفت: «نتانیاهو در تلاش است تا مشکل فلسطین را جرم‌انگاری کند. انسانیت در تمامی ساختار‌های بین‌المللی به بوته آزمایش گذاشته شده است. اروپایی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند این مشکل را با تماشا از بیرون گود حل کنند. نتانیاهو اکنون همان کاری را می‌کند که نازی‌ها انجام دادند، ارتکاب جنایات جنگی.»


جنگ صهیونیست‌ها با مردم غزه بر سر آب و نان
با این حال، نهاد‌های جهانی همچنان از ناتوانی کمک به مردم غزه سخن می‌گویند. استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اگرچه اعلام کرد که این سازمان از هرگونه کمکی از جانب هر کشوری استقبال می‌کند، اذعان کرد: «همان‌طور که گفته‌ایم، ما نمی‌توانیم خدماتی را به آن‌هایی که در شمال نوار غزه هستند، برسانیم. تعدادی از کارکنان ما در آنجا ماندند، اما دسترسی آن طور که ما می‌خواهیم نیست.»
پزشکان بدون مرز نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که یکی از کارکنانش و چند عضو خانواده وی در انفجار اردوگاه آوارگان «الشتی» غزه کشته شدند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سه‌شنبه خبر داد کاروان بشردوستانه این نهاد حین تحویل تجهیزات ضروری پزشکی به مراکز درمانی غزه هدف قرار گرفت. ویلیام شومبورگ رئیس هیئت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کارکنان بشردوستانه نمی‌توانند تحت این شرایط کار کنند. ما اینجا هستیم تا کمک فوری به غیرنظامیان نیازمند برسانیم. حصول اطمینان از اینکه کمک حیاتی به مراکز پزشکی می‌رسد، تعهدی قانونی بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.»
کمیته پیگیری احزاب فلسطینی بامداد چهارشنبه اعلام کرد: «غزه در معرض مرگ است که نباید آن را بپذیریم و بدون تردید و تسلیم‌شدن با آن روبه‌رو شویم.» این کمیته در بیانیه‌ای گفت: «ما از برادران عرب و مسلمان خود می‌خواهیم که در قبال جنگ آب و غذا مسئولانه عمل کنند. آنچه در غزه اتفاق می‌افتد یک جنگ تمام عیار است. هژمونی امریکا حاکمیت کشور‌های مختلف را از بین برده است.» احزاب فلسطینی همچنین افزودند: «جنگ بر سر نان، آب و شیر خشک، فصلی از تروریسم است که جان غیرنظامیان را تهدید می‌کند»
کریستین لیندمایر سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در جریان کنفرانسی خبری در ژنو گفت «هیچ چیز وحشتی که غیرنظامیان در غزه تحمل می‌کنند توجیه نمی‌کند». او بر نیاز شدید آن‌ها به آب، سوخت، غذا و دسترسی ایمن به مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی برای زنده ماندن تأکید کرد. لیندمایر یادآور شد که باید به بیماران و بیمارستان‌ها، جایی که جراحی‌ها از جمله قطع عضو بدون بی‌هوشی در آن‌ها در حال انجام است، برسند. سطح مرگ و میر و رنج قابل تصور نیست.