هم‌صدایی تهران و ریاض در قبال جنگ غزه


گروه سیاسی: سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان امروز –شنبه- - به منظور شرکت در جلسه اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی، عازم عربستان سعودی می‌شود. سفر رئیسی به ریاض در شرایطی صورت می‌گیرد که از ابتدای جنگ غزه تا کنون، جمهوری اسلامی ایران تلاشی بی‌وقفه را برای توقف جنگ در سرزمین‌های اشغالی داشته اشت.
به گزارش «تجارت»، حملات وحشیانه و خلاف موازین اخلاقی و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی علی رغم انتقادات گسترده جامعه جهانی همچنان در جریان است. علی‌رغم تمامی هشدارها و تلاش‌های کشورهای اسلامی و حتی غربی برای آتش‌بس یا رقفه کوتاه در جنگ، سران رژیم صهیونیستی اصرار دارند از هر طریق ممکن اهداف شوم خود را برای کشتار و سرکوب شهروندان غزه به سرانجام برسانند. با تداوم این وضعیت، سران کشورهای اسلامی به این نتیجه رسیدند که برگزاری یک نشست اضطراری برای پی‌گیری جنایات رژیم صهیونیستی ضرورت دارد. در همین راستا، نشست سران کشورهای اسلامی با حضور رئیس‌جمهور کشورمان، امروز به میزبانی ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار می‌شود.
حضور رئیسی در نشست ریاض بعد از آن است که او روز پنج‌شنبه در حاشیه شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» در تاشکند ازبکستان، علاوه بر تاکید بر ضرورت اعمال فشار کشورهای اسلامی برای توقف جنایات صهیونیست‌ها، بر اهمیت اجرای راهکار مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر قطع روابط سیاسی و اقتصادی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی به‌عنوان راهکاری بازدارنده تاکید کرد.

نشست سران کشورهای اسلامی بعد از ‌نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب
سران کشورهای اسلامی در حالی در ریاض گردهم خواهند آمد که قبل‌تر نشست مقدماتی وزرای خارجه اتحادیه عرب در ریاض برگزار شد. «فیصل فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی طی سخنرانی در افتتاحیه نشست مقدماتی وزرای خارجه اتحادیه عرب در ریاض گفت: آنچه در غزه اتفاق رخ داد، نباید ما را از دستیابی به صلحی فراگیر و عادلانه برای مسئله فلسطین بازدارد. وزیر خارجه عربستان در این نشست که با حضور «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه برگزار شد، گفت، وقایع غزه نباید ما را از دستیابی به صلحی فراگیر و عادلانه برای مسئله فلسطین که بر اساس راه‌حل ۲ دولتی و قطعنامه های مشروع بین المللی است منصرف کند. «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر نیز در این نشست گفت: ما سکوت بین المللی در قبال نقض قوانین بین المللی بشردوستانه از سوی اسرائیل را محکوم می‌کنیم. وزیر امور خارجه مصر گفت، کاری که رژیم اسرائیل انجام می‌دهد فراتر از حق دفاع از خود است. وی عنوان داشت: ما هرگونه تلاش برای کوچاندن فلسطینیان از غزه را رد می‌کنیم.

سفر رئیسی به ریاض؛ فراتر از حضور در جمع سران اسلامی



سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عربستان سعودی، با وجود این‌که تحت عنوان حضور در نشست سران کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد، برای جامعه سیاسی ایران و حتی ناظران سیاسی در سطح نظام بین‌الملل معنایی فراتر از یک نشست عادی دارد. چرا که این سفر بعد از چند سال تنش و قطع مناسبات میان دو کشور صورت می‌گیرد. حضور رئیسی در ریاض می‌تواند پایانی بر تنش‌های چند ساله و گام برداشتن دو کشور در مسیر موضعی واحد علیه دشمنان مسلمین باشد.
این سفر در شرایطی صورت می‌گیرد که در سال ۱۴۰۰ اولین شروع گفتگوی ایران و عربستان در
بغداد رقم خورد و دو کشور دور یک میز با حضور نخست وزیر عراق نشستند. در پنج دور گفتگو بین دو کشور و گفتگوهای جانبی که در مسقط صورت گرفت، مناسبات پیشین ایران و عربستان مرور شد و بر لزوم ورود به مرحله جدید در این مناسبات تأکید شد و اقداماتی که برای تصحیح روند گذشته لازم است، پیش‌بینی شد. این گفتگوها با حضور مستقیم عراقی‌ها پیش رفت و در نهایت در پکن به ثمر نشست و توافقی در اسفند 1401 بین ایران و عربستان صورت گرفت
پس از آن وارد یک مرحله جدیدی از مناسبات ایران و عربستان شدیم.
بعد از توافق بزرگ اسفند سال گذشته، در ۲۷ خرداد نیز فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به تهران آمد و دیدارهای دو جانبه ای با وزیر امورخارجه و رئیس جمهور کشورمان داشت. در ۲۶ مرداد نیز ماه در رأس هیأتی وارد ریاض شد و پس از آن با حضور در محل وزارت خارجه عربستان مورد استقبال همتای سعودی قرار گرفت و به مدت سه ساعت و نیم با فیصل بن فرحان ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار داد. در حقیقت، این نخستین سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان پس از ۷ سال قطع روابط دیپلماتیک است.