رفع تنش آبی در استان هزار چشمه

[شهروند]چهارمحال و بختیاری، نهمین مقصد دور دوم سفرهای استانی سید ابراهیم رئیسی و دولتمردانش؛ استانی به وسعت بام ایران که در نخستین دور سفرهای استانی بیش از ۲۲۲۰ مصوبه را از آن خود کرد؛ مصوباتی که قرار بود سه ساله تحقق پیدا کند اما در همان سال نخست، یعنی ۱۴۰۱، ۷۶ درصد آنها محقق شد.
دولتی که سید ابراهیم رئیسی سکاندار آن است با شیوه دولتداری خاصی که در پیش گرفته تاکنون توانسته کارنامه خوبی از خود بر جای گذارد، سفرهای استانی یکی از وجه تمایز های دولت مردمی است. سفرهایی که با توجه به کارکرد و عملکرد، در نوع خود بی سابقه است و توانسته دولت را در وعده رسیدگی به مناطق محروم ثابت قدم کند‌.
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ از یاد مردم منطقه لِبِد چهارمحال و بختیاری نمی‌رود؛ مردمی که باورشان نمی‌شد روزی یک مقام عالی‌رتبه دولتی را از نزدیک ببینند، ولی در جریان سفر رئیس‌جمهور به استانشان او را در یکی از محروم‌ترین مناطق این استان می‌دیدند که با حضور میدانی و مدیریت جهادی برای رفع محرومیت‌های این بخش به مسئولان امر دستورات لازم را صادر می‌کرد و حالا، بعد از گذشت یک‌سال، کاروان دولت مردمی دوباره به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده است.

حضوری تمام‌قد برای قدردرانی
در مراسم استقبال از سید ابراهیم رئیسی، یک مهمان ویژه حضور داشت؛ «بی‌بی‌گل»، همان پیرزن ساده‌دل روستایی که در سفر استانی سال گذشته رئیس‌جمهور به این استان، در جاده‌ای خاکی جلوی خودروی حامل رئیس‌جمهور را گرفت تا به او نامه بدهد؛ رنج‌نامه‌ای که نه‌تنها پاسخ سریع رئیس‌جمهور و حل مشکل سرپناه او و ۴۳ خانوار دیگر را به‌دنبال داشت، که منشاء تحولات زیادی در عرصه آبادانی این منطقه شد و «بی‌بی‌گل»، این بار در فرودگاه شهرکرد به استقبال رئیس‌جمهور رفت تا از او به‌صورت ویژه قدردانی کند.

احیای پروژه های خاک خورده



"به اندازه ۵۰ سال پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد" این جمله ای‌ست که سید ابراهیم رئیسی  در یکی از سفر های استانی خود بیان کرد و در همین راستا سفر های استانی خود را دارای اهداف خاص عمرانی،اقتصادی،اجتماعی فرهنگی، تعریف و اکثر کابینه را در هر سفر استانی با خود همراه می‌کند.

تکمیل سدی که ۱۴سال معطل مانده بود
 اهتمام ویژه رئیس جمهور برتکمیل پروژه های نیمه تمام است، پروژه هایی که دولت های قبل آن را بدون برنامه کلید و بعد رها کرد و سالیان سال است که خاک می خورند، از این رو شناسایی پروژه های کلان تکمیل نشده در هر استان، کلیدی ترین محور سفر های سید ابراهیم رئیسی تعریف شده که دولت با بررسی کارشناسی زوایای این پروژه ها و تزریق منابع مالی کافی اقدام به تکمیل و راه اندازی این پروژه ها می کند. پروژه سد بابا حیدر از جمله این پروژه ها در استان‌چهارمحال بختیاری است.در حالی که از سال ۱۳۸۷ تنها ۴۵ متر از ارتفاع سد بابا حیدر پیش رفت کرده بود از اردیبهشت ماه سال جاری و در عرض ۶ ماه با احداث ۲۰ متر باقیمانده آن این طرح نیمه تمام در دولت سیزدهم و در این سفر سید ابراهیم رئیسی به بهره‌برداری رسید.

هزینه ۱۰ برابری برای جبران یک غفلتِ دولت قبل
به گفته سید ابراهیم رئیسی طولانی شدن بهره برداری از سد باباحیدر، هزینه ساخت آن را ۱۰ برابر کرد.رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از ۱۵ طرح‌ آب‌رسانی استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: فرآیند ساخت سد باباحیدر این استان ۱۴سال قبل آغاز شده و اگر در همان سال‌ها عملیاتی می‌شد، هزینه ۱۵۰میلیارد تومانی داشت، اما طولانی شدن طرح، هزینه را ۱۰برابر کرد.دولت این هزینه را پرداخت کرد تا این طرح عملیاتی شود.

۱۳ برابر شدن تکمیلِ طرح‌های نیمه‌کاره
رئیس‌جمهور در جمع مردم شهرکرد این نکته را هم گفت آنچه در این مدت در استان چهارمحال‌وبختیاری انجام گرفته، نتیجه کار جهادی بوده و سرعت کار در شرایطی که طرح‌های ۱۴ساله در استان وجود داشت، ۱۳برابر شده است.

رفع تنش آبی در استان هزار چشمه
۱۳هزار میلیارد تومان مصوبه ای که به بیست و چهارمین سفر استانی سید ابراهیم رئیسی تخصیص داده شد، منشا اقدامات اثر گذار در حوزه عمرانی و اقتصادی در بام ایران شد و طی این مدت در استان چهار محال بختیاری در حوزه، آبرسانی، احداث سد، خطوط انتقال آب، تصفیه خانه ها، آبگیر ها کار جدی صورت گرفته و مشکل آب شرب ۶۵ درصد مردم این استان حل و فصل شده است. به گونه ای که سید ابراهیم رئیسی در این باره مطرح کرد: آنچه در سفر قبل در مورد وضعیت آب‌رسانی وعده داده شد امروز عملیاتی شد؛‌ و با مدیریت صحیح، ۶۵درصد تنش آبی که در استان وجود داشت با افتتاح طرح‌های آب‌رسانی برطرف شده است. البته در دور اول سفر رییس جمهور در حوزه راهسازی و احداث جاده نیز اتفاق مهمی در سطح استان افتاد و بیش از ۵۵ کیلومتر از  جاده ها دو بانده و توسعه یافت و حدود ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شد.

اختصاص اعتبارات جدید برای حوزه عمران
در دور دوم سفر، ۱۱هزار میلیارد تومان در حوزه عمرانی اعتبار جدید به استان تزریق شد که بنا به گفته معاون اجرایی رییس جمهور این عدد سوای تصمیم‌گیری ها در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری است.
سید ابراهیم رئیسی در اولین بخش از برنامه‌های نهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، طرح عظیم تامین آب شرب بهداشتی استان چهارمحال و بختیاری، شامل آبگیری سد غدیر باباحیدر و شبکه انتقال و توزیع آب این سد را افتتاح کرد.

جهاد آب‌رسانی به 117 روستای استان
همچنین با افتتاح طرح‌های انتقال و توزیع آب سد غدیر باباحیدر، جهاد آب‌رسانی به 117 روستای استان، ارتقای سیستم آب‌رسانی شهری و خدمات پایدار به مشترکین و احداث یک تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر فرادنبه چهارمحال و بختیاری که شامل همه بخش‌های تامین، انتقال، توزیع و بازتولید آب می‌شود، 65 درصد از آب شرب بهداشتی و سالم مورد نیاز استان به شکل پایدار تامین و به  این ترتیب تنش آبی استان پس از ۱۶ سال برطرف خواهد کرد.
۹ طرح توسعه و تقویت شبکه توزیع برق نیز همزمان و به شکل ویدئوکنفرانس در مناطق مختلف استان چهارمحال و بختیاری افتتاح شد.
از دیگر تصمیمات مهم در این سفر تکمیل راه آهن اصفهان_ شهرکرد است که در حوزه زیر ساخت اقتصادی و عمرانی بسیار مهم و اثر گذار خواهد بود.
همچنین دو پتروشیمی در استان تصمیم‌گیری شد تا اجرایی و عملیاتی شود، پتروشیمی بروجن بلافاصله بعد از سفر، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و پالایشگاه ۳۵ هزار بشکه ای نیز در دستور کار قرار گرفته و با توافقی که در سطح استان انجام شده ، مسیر اخذ مجوز و اقدامات اجرایی آن آغاز می شود.
رشد ۲۰۰ درصدی صادرات، افزایش ۸ بربری سرمایه گذاری در حوزه صنعت،احیای ۶۸ واحد تولیدی و بهره‌برداری از ۴ هزار مسکن در استان نشانه عزم دولت برای رفع مشکلات چهارمحال و بختیاری است.
دوران طلایی دانش بنیان ها
ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان چهارمحال و بختیاری، در نشست جمعی از نخبگان و فعالان اقتصاد دانش‌بنیان این استان با اشاره به افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال کشور از ۵ هزار واحد در ابتدای فعالیت دولت مردمی به بیش از ۱۰ هزار واحد، اظهار داشت: حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان دستور کار با اولویت همه مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی است.
رئیس جمهور همچنین دیداری هم با جمعی از سران و نمایندگان عشایر استان داشت که در این دیدار، با اشاره به اهتمام دولت برای رسیدگی به مشکلات و رفع نیازهای عشایر کشور افزود: عشایر به لحاظ نقش‌آفرینی همه اعضای خانواده در فرآیند تولید، مولدترین بخش از جمعیت کشور هستند.

درخواستی از جنس غیرت
نکته جالب این دیدار درخواست یک عشایر از سید ابراهیم رئیسی بود. یکی از عشایر استان ضمن اعلام این موضوع که برای اعزام به سرزمین‌های اشغالی ثبت‌نام کرده؛ از رئیس‌جمهور درخواست کرد که عشایر برای مقابله با رژیم صهیونیستی به فلسطین اعزام شوند. همچنین دیگر درخواست عشایر استان چهارمحال‌وبختیاری دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

 مهلت ۱۰روزه به سازمان ملی استاندارد
 در جریان بازدید رئیس‌جمهور از پارک علم‌و‌فناوری شهرکرد، نماینده یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان شهرکرد دغدغه‌های خود را بی‌واسطه بیان کرد، رییس جمهور هم بعد از شنیدن حرف‌های نماینده شرکت دانش‌بنیان، از سازمان ملی استاندارد درخواست کرد مشکل این شرکت را ظرف مدت ۱۰روز حل کند.

استقبالی گرم به پاس وفاداری به ولایت
سید ابراهیم رئیسی در نشست با جمعی از فعالان جبهه مردمی انقلاب اسلامی، استقبال گرم مردم شهرکرد از کاروان دولت مردمی را هم نشانه علاقه مردم به انقلاب اسلامی و وفاداری به ولایت دانست و در این دیدار با بیان اینکه کنار گذاشتن فله‌ای مدیران دولت‌های قبلی برخلاف اصول شایسته‌سالاری است، گفت؛ در دولت مردمی هیچ عقد اخوتی با هیچ مدیری نداشته و نداریم و حتی اگر در مورد مدیران نصب شده در این دولت نیز به این نتیجه رسیدیم که برخلاف تصور اولیه کارآمدی لازم را ندارند، بدون تعارف و فوری آنها را تغییر داده‌ایم.مبارزه جدی و قاطع دولت مردمی با مصادیق بزرگ و کوچک فساد از دیگر محورهای مورد اشاره رئیس جمهور در این جلسه بود.
پایان سفر رییس جمهور به نشست خبری با اهالی اختصاص داشت و رئیس جمهور در این نشست بیان کرد:  در این سفر ۴ هزار واحد مسکونی به بهره‌برداری رسید و تحویل متقاضیان خواهد شد و در بخش واگذاری زمین نیز به استثنای برخی شهرهای بزرگ که با مشکل زمین مواجه اند نسبت به واگذاری زمین به متقاضیان اقدام کرده ایم و استاندار نیز اعلام کرند که ۲۰۰ هکتار زمین در این استان برای واگذاری آماده‌سازی شده است و دولت طرح احداث مسکن و واگذاری زمین تا رسیدن به نقطه مطلوب را ادامه خواهد داد.
همچنین در این سفر ۱۷۲ نفر زندانی جرایم نقدی با تامین مبلغ ۱۵ میلیارد تومان آزاد شدند.

سایر اخبار این روزنامه