هشدار تهران به اسلام‌آباد برای کنترل مرزها


گروه سیاسی: در ساعات نخستین بامداد روز جمعه (24 آذر) تروریست‌ها به مقر انتظامی در شهرستان راسک حمله کردند. در این حمله تروریستی تعدادی از تروریست‌ها کشته شدند و تعدادی از نیروهای فراجا به شهادت رسیدند.
به گزارش «تجارت»، گروهک تروریستی جیش الظلم مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. اسامی شهدای فراجا از سوی نهادهای رسمی به این شرح است. شهیدان؛ مسلم شجاعیان، احسان بابایی، پوریا شیخ، ابوالفضل شهریاری، محمدحسن براهویی، علیرشا اکبر مزار، علی دشت پوری، حسن بابانیا، احمد خمری، محید فیروز نیا، حمید رضایی امین. همچنین، اسماعیل دهکردی، حامد خمر، محمدعلی حسنی، محمدرضا جعفری، محمد صیادی، محسن پریشان و اسکندر عباسی و محمد فتوحی، مجروحان اعلام شده هستند که جهت مداوای تخصصی به زاهدان منتقل شدند. واکنش‌های به این رخداد تروریستی در چند روز اخیر همچنان ادامه داشته است.

تشکیل شعبه ویژه در دادسرای زاهدان برای رسیدگی به پرونده حمله تروریستی راسک
رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان گفت: شعبه ویژه در دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان برای شناسایی و برخورد قاطع با عوامل حمله تروریستی راسک تشکیل شده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مصطفوی در گفت وگو با ایسنا درباره اقدامات انجام شده در پرونده شهیدان حمله تروریستی به مقر نیروی انتظامی راسک اظهار کرد: شعبه ویژه در دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان برای شناسایی و برخورد قاطع با عوامل این حمله تروریستی تشکیل شده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفوی تاکید کرد: دستگاه قضایی با قاطعیت با جنایتکاران حمله تروریستی به مقر نیروی انتظامی راسک برخورد خواهد کرد و به اتهام‌های عامران و عاملان این حمله تروریستی با جدیت رسیدگی می‌شود.

هشدار دولت و نمایندگان مجلس به پاکستان
دولت و نمایندگان مجلس با تسلیت شهادت جمعی از نیروهای فراجا در حمله تروریستی به مقر انتظامی راسک خواستار برخورد قاطع با عوامل حمله تروریستی شدند. احمد وحیدی شامگاه شنبه، ۲۵ آذر در بدو ورود به فرودگاه کنارک واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سفر به استان سیستان و بلوچستان به دلیل بررسی حادثه‌ای که در شهرستان راسک اتفاق افتاده انجام شده است. وی ادامه داد: پس از حضور در زاهدان اکنون به چابهار آمده‌ایم که با حضور از نزدیک در راسک ابعاد موضوع حمله تروریستی به مقر انتظامی این شهرستان را مورد بررسی قرار دهیم تا اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد. وزیر کشور با اشاره به اینکه افراد گروهک‌های تروریستی از سوی رژیم صهیونیستی حمایت می‌شوند، عنوان کرد: انتظار ما این است که کشورهای همسایه ما نیز نسبت به کنترل مرز دقت بیشتری داشته باشد چرا که روشن شده است که گروهک‌های تروریستی از آن طرف مرز آمده‌اند. وی گفت: از همین رو انتظار داریم از طرف دولت پاکستان با کنترل دقیق مرزها با جمهوری اسلامی ایران و کنترل نقاطی که گروهک‌های تروریستی به این سوی مرز آمده‌اند دیگر شاهد چنین اقدامات و عبور متجاوزانه‌ای به مرز نباشیم. در همین ارتباط، محمد سرگزی نماینده زابل اعلام کرد: گروهک های تروریستی باید متوجه باشند که زیر ذره بین دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ما هستند و قطعا نیروی نظامی و اطلاعاتی ما در اسرع وقت پاسخ قانع کننده ای به این اقدام ناجوانمردانه خواهند داد تا درس عبرتی برای تروریست های شرور باشد. انتظار می رود دستگاه دیپلماسی بررسی وقوع این حادثه را در اسرع وقت در دستور کار خود قرار دهد و هشدارهای لازم را به دولت پاکستان بدهد که چرا در تامین امنیت مرزها عاجز است و اگر نمی تواند در این رابطه کاری انجام دهد، پا پس بکشد و برقراری امنیت تمام مرزهای مشترک را به جمهوری اسلامی بسپارد تا دیگر تروریست ها نتوانند پای خود را از گلیم‌شان درازتر کنند.»



در سطحی دیگر، شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: «از این نوع اقدامات کور چندین بار از سوی تروریست ها بزدل تکرار شده و این اتفاق اخیر نیز به دلیل عدم شرایط امنیت پایدار در کشور پاکستان بوده است؛ چرا که گروهک تروریستی جیش الظلم که در پاکستان مستقر است مامن امنی برای جذب و آموزش گروه های تروریستی شده است. آنچه انتظار می رود این بوده که دستگاه دیپلماسی باید این حادثه را از طریق کشور پاکستان رصد و پیگیری کند و اگر قرار باشد در کشور همسایه ای به دلیل نداشتن اشراف اطلاعاتی و امنیتی بر مرز، چنین اتفاقاتی بیفتد اصلا پذیرفتنی نیست؛ ضمن اینکه چنین موضوعی از زوایای مختلف قابل توجه است؛ بالاخره اگر کشوری اشراف اطلاعاتی بر مرزها نداشته باشد یک مصیبت به حساب می آید و اگر هم در جریان این حوادث باشد و اقدامی انجام نداده باشد که فاجعه بارتر است. به عنوان کمیسیون امنیت ملی مجلس هشداری هم به دولت پاکستان خواهم داد که اگر توان تامین امنیت مرزها را ندارند آنها را به جمهوری اسلامی واگذار کنند تا اقدام بازدارنده انجام دهیم و باید این توافق را بپذیرند و مثل دیگر کشورهای همسایه که تفاهم کردند تا امنیت را برقرار کنیم؛ بنابراین باید به صراحت اعلام کرد که پاکستان قدرت تامین امنیت مرزها را ندارد و می تواند با کشورمان همکاری کند تا بتوانیم در آنجا با این گروهک ها مقابله و چنین جریان فاسدی را ریشه کن کنیم؛ ناگفته نماند که وقوع چنین حوادثی ناشی از کم کاری های کشور پاکستان نشأت می گیرد چرا که اشراف اطلاعاتی کافی بر مرزها را ندارد و باید این موضوع را نیز بپذیرد.

محکوم کردن حمله تروریستی راسک از سوی پاکستان
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با محکومیت حمله تروریستی به نیروهای پلیس ایران در راسک گفت: پاکستان در این لحظات دشوار وصف ناپذیر همبستگی کامل خود را با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند. به گزارش روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، خانم ممتاز زهرا در بیانیه امروز خود گفت: پاکستان حمله تروریستی به مقر انتظامی راسک در استان سیستان و بلوچستان که منجر به جان باختن ۱۱ نفر از نیروهای پلیس ایران شد را محکوم می‌کند. وی شهادت نیروهای ایرانی را به خانواده‌های آنان تسلیت و برای زخمی‌ها آرزو سلامتی کرد. ممتاز زهرا افزود که پاکستان در این لحظات دشوار وصف ناپذیر همبستگی کامل خود را با جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تاکید کرد: تروریسم تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی است و باید با همه ابزارها از جمله از طریق همکاری های دوجانبه و منطقه‌ای با آن مقابله کرد.