تعلل زیانبار در اعلام نرخ خرید تضمینی گندم


گروه کشاورزی: با گذشت ۳ ماه از آغاز سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ همچنان نرخ خرید تضمینی گندم که مبنای تعیین قیمت سایر کالاهای اساسی است ابلاغ نشده است. چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. در این جلسه قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی برای سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ تعیین شد. طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، امسال تولید گندم به بیش از ۱۰ میلیون تن رسید در حالی که پیش بینی شده بود این عدد حدود ۸ میلیون تن باشد از سوی دیگر به گفته سخنگو کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ۸ ماهه نخست سال یک میلیون و ۷۲۶ هزار و ۶۹۵ تن گندم به ارزش ۷۳۰ میلیون و ۵۸ هزار و ۸۶۸ دلار وارد کشور شده است. واردات گندم نسبت به ۸ ماه مشابه سال گذشته ۴۴ درصد در وزن و ۴۶ درصد در ارزش کاهش داشته است.
به گزارش تجارت، گندم به عنوان کالای استراتژیک مبنای قیمت گذاری سایر اقلام این گروه بوده و با وجود شروع سال زراعی جدید، وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا هنوز قیمت خرید تضمینی گندم را تا امروز ۱۴ دی ۱۴۰۲ اعلام و ابلاغ نکرده است.نرخ هر کیلو گندم ۱۹.۵۰۰ تومان تعیین شد و بر اساس قانون حداکثر در مدت یک هفته، نرخ جدید باید از سوی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی اعلام رسمی می‌شد.رایزنی‌های کارشناسان، قیمت تمام شده گندم را بر اساس نرخ تورم پیش بینی شده ۳۵ درصدی از سوی بانک مرکزی، حدود ۲۱ هزار تومان در هر کیلو برآورد کرده بودند که مورد قبول واقع نشد. در نهایت نرخ گندم و سایر اقلام اساسی با افزایش حدود ۳۰ درصدی تعیین تکلیف شد.

هفته موعود می‌رسد؟
بر اساس این گزارش وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم آغاز سال زراعی جدید طرح جهش تولید در دیمزارها که ۱۸ مهر برگزار شد در پاسخ به این پرسش که چه زمانی قیمت جدید خرید تضمینی گندم ابلاغ می‌شود، گفت؛ اوایل هفته آینده قیمت جدید خرید تضمینی گندم ابلاغ می‌شود.در ادامه کاظم خاوازی، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در افتتاحیه دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی که ۱۱ دی برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی گندم گفت، تا پایان هفته جاری نرخ خرید تضمینی گندم اعلام خواهد شد.هنوز یک روز از این سخن نگذشته بود که ۱۲ دی، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد، گفت: بر اساس قانون از سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم از سوی شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی اعلام می‌شود و اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تا پایان هفته آینده انجام خواهد شد.
همچنین علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور درباره چرایی عدم اعلام رسمی قیمت خرید تضمینی گندم به مهر گفت: دولت در تلاش است تا اعتبارات لازم برای خرید سال آینده را از محلی تأمین کند تا مشکلات امسال تکرار نشود. وی افزود: پیش بینی می‌شود در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، ۱۱ میلیون تن گندم خرید تضمینی شود که اعتبارات مورد نیاز آن ۲۱۰ هزار میلیارد تومان (همت) می‌شود که رئیس سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری برای تأمین اعتبارات مورد نیاز در بودجه سنواتی کشور است.ایمانی با بیان اینکه یکی از راهکارها برای رفع مشکلات مالی این است که دولت فقط مبادرت به خرید نیازمندی خبازی‌ها کند، گفت: آمار گندم مورد نیاز آرد برای خبازی‌ها حدود ۸.۵ میلیون تن در سال است. این عدد از سوی دولت خریداری شود و باقی گندم از سوی صنایع غذایی با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با بیان اینکه اعضای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشور از اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی گندم، رضایت ندارند، گفت: این شورا به عنوان مرجع قانونی، وزیر جهاد کشاورزی را ملزم می‌کند تا قیمتی که در جلسه اعضا تصویب شده را ابلاغ کند.به گفته ایمانی امسال حدود ۱۲.۵ تا ۱۳ میلیون تن گندم برداشت شد که بخشی از آن برای تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان نگهداری می‌شود که ۱.۵ میلیون تن است و بخشی هم برای خودمصرفی توسط مردم خریداری می‌شود.

شورایی با ۶ عضو خصوصی و ۳ دولتی



این در حالی است که تعیین قیمت محصولات کشاورزی با شورای سیاست گذاری محصولات کشاورزی بوده که متشکل از ۹ عضو است؛ ۴ عضو از نمایندگان تشکل‌های مختلف کشاورزی (بنیاد ملی گندم کاران، نظام مهندسی کشاورزی، نظام صنفی کشاورزی و اتحادیه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران)، ۲ کشاورز خبره در محصولات مختلف کشاورزی و ۳ عضو دولتی (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی) و همچنین ۲ نماینده از کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو ناظر (البته بدون حق رأی) حضور دارند. کاظم خاوازی، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز در دهمین نمایشگاه نهاده‌های کشاورزی اعلام کرد خبرهای خوبی برای کشاورزان داریم و امیدواریم تا پایان این هفته تصمیم نهایی گرفته شود و قیمت خرید تضمینی گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام خواهد کرد. حال باید دید آیا بالاخره این ابتدا و پایان هفته موعود می‌رسد؟